ИНФЛУЕНСЕРИ УГРОЖАВАЈУ ЗДРАВЉЕ ПРАТИЛАЦА? Лажне препоруке из области медицине доводе до опасних заблуда
Објаве утицајних особа о медицинским тестовима често су "обмањујуће", показала је нова студија, наглашавајући да то може довести до ризика од погрешних дијагноза.
Истраживачи су анализирали више од 900 објава на Инстаграму и ТикТоку о контроверзним медицинским тестовима, фокусирајући се на кориснике са преко 1.000 пратилаца.
Више од осам од десет објава имало је, према истраживачима, "промотивни" тон, док је само шест одсто експлицитно навело научне доказе о тестовима.
"Огромна већина ових објава била је у великој мери обмањујућа", навела је у саопштењу др Брук Никел, научна сарадница Универзитета у Сиднеју, која је предводила студију.
"Ови тестови се промовишу као рани скрининг, начин да преузмете контролу над сопственим здрављем. Проблем је што су непотребни за већину људи, а у неким случајевима наука која подржава њихову ефикасност је климава", додала је она.
Истраживачи су анализирали објаве о пет медицинских тестова, укључујући магнетну резонанцу (МРИ), генетско тестирање које наводно открива ране знаке 50 врста карцинома, као и тестове за цревне болести, нивое тестостерона и број јајних ћелија код жена.
Један од нежељених ефеката спровођења ових тестова без медицинске потребе је ризик од прекомерне дијагнозе. То се дешава када се "углавном здравим људима дијагностикује или приписује стање или болест која им никада не би нашкодила", навели су аутори студије.
Ризик од прекомерне дијагнозе или прекомерне употребе спомињан је у само шест одсто објава на друштвеним мрежама, док је више од половине објава охрабривало људе да се тестирају.
"Ови налази сугеришу да су друштвене мреже отворена канализација медицинских дезинформација", рекао је др Реј Мојнихан, доцент на Универзитету Бонд у Аустралији и један од аутора студије.
Како је додао, ово представља кризу јавног здравља која погоршава феномен прекомерне дијагнозе и угрожава одрживост здравствених система.
Непријављени финансијски интереси
Међу инфлуенсерима, 68 одсто имало је финансијске интересе, попут кодова за попусте или плаћених партнерстава.
"Једна од основних порука инфлуенсера који промовишу ове тестове је да је знање моћ, али већина информација је селектована. Када је у питању здравље, важно је имати потпуну слику, а полуистине су често обмане", рекао је Никел, додајући да постоји ризик да пацијенти добију непотребне медицинске третмане.
Ипак, примећено је да је мања вероватноћа да објаве лекара, који су чинили око 15 одсто укупног броја, имају промотивни тон, док су чешће помињале потенцијалне штетне последице.
Истраживачи су закључили да резултати указују на хитну потребу за јачом регулативом како би се спречило ширење обмањујућих медицинских информација на друштвеним мрежама.
ЕУправо zato/euronews.com