light snow
0°C
10.02.2025.
Нови Сад
eur
117.0992
usd
112.8015
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ПОЧЕО ПЕТОДНЕВНИ БОЈКОТ ВЕЛИКИХ ТРГОВИНСКИХ ЛАНАЦА Да ли ће потрошачи успети да оборе цене, после прве акције неки производи поскупели

10.02.2025. 16:38 16:43
Пише:
Извор:
(Радио телевизија Србије)
Фото: pixabay.com

Удружење за заштиту потрошача „Ефектива“ позвало је грађане на нови бојкот великих трговинских ланаца због високих цена и великих маржи - у трајању од пет дана.

"Ефектива" је упутила позив на нови бојкот пет великих трговинских ланаца – Делезе у оквиру којег послују "Maxi" и "Shop&Go", затим Меркатор, чији су "Идеа" и "Рода", као и "ДИС", "Лидл" и "Универекспорт" у трајању од пет дана почев од данас 10. фебруара.

Према речима Дејана Гавриловића из "Ефективе" резултат једнодневног бојкота одржаног у петак показао је солидарност потрошача и послао поруку да се они не слажу са политиком високих цена, али није имао конкретан ефекат на трговце.

"Било је неких краткорочних снижења, али такође до нас долази информација да су одређени трговци, ови са листе бојкотованих, чак и повећали цене. Ми смо у понедељак упутили јавни позив трговцима, добављачима, држави, свима који учествују у том ланцу формирања цена, да се предузме нешто конкретно. Видимо шта се дешава у окружењу. Видимо да су неки ланци у Хрватској, рецимо, објавили да ће снизити цене за хиљаду производа. Овде се није десило апсолутно ништа. Напротив, након што смо добили информације да неке цене иду горе, ми смо позвали потрошаче на нови бојкот, овога пута пет дана", каже Гавриловић.

Како каже реч је углавном о прехрамбеним производима којима трговци, како каже, сада намерно подижу цену како би на тај начин компензовали губитке због бојкота.

"Ако би продали мање робе по већој цени, на тај начин би умањили ефекат тог смањеног прихода", објашњава Гавриловић.

Апсурд је да мале радње имају ниже цене од трговинских ланаца

Небојша Атанацковић из Уније послодаваца каже да не разуме због чега још увек нема званичне информације Комисије за заштиту конкурентности о томе да ли је било удруживања појединих трговинских ланаца када је реч о истих формирању цена прехрамбених производа.

"Мислимо да би то до краја требало спровести и видети на основу чега је тада покренута та ствар, а да се није до краја ишло. Свуда је познато да велики трговински ланци имају ниже цене него поједини трговци. Тако да је ово заиста апсурдно да некад те мале радње имају ниже цене, а да велики трговински ланци покушавају да максимизирају своје профите", каже Атанацковић.

Према речима Гавриловића у извештају Комисије за заштиту конкуренције постоји јасан податак да су се марже трговаца, ових четири који су били мета истраге Комисије, удвостручиле профите па се са неких 17-18 одсто отишло на 36 одсто. Једна од тих трговачких ланаца има маржу и 45 одсто.

"Ефектива" годинама уназад прати цене, поредимо их и објављујемо цене хране.

"Дакле, поредимо Србију и регион, и Србију и Европу. Чак и унутар Србије велики ланци наспрам малих трговачких радњи, где цене често буду нелогично, да кажем, ниже у односу на ове мале. Та идеја за бојкотом је већ неко време, да кажем, била активна", каже Гавриловић.

Према његовим речима пошто једодневни бојкот није било довољно упозорење за трговце позвали су потрошаче на петодневни бојкот, а ако ни са тим не постигну ефекат спремају и трећу фазу.

Бојкот ће трајно променити навике и потрошача и трговаца

Атанацковић каже да је већ пред први бојкот у петак разговарао са појединим представницима сектора трговине.

"Чињеница, на коју су ми они указали, је да код многих производа, без обзира да ли се они производили у Србији или су увожени, постоји одређен проблем у томе што не могу да бирају добављаче", каже Атанацковић.

То се посебно односи на производе чије се сировине не производе ни у Србији ни у ближем региону, као што су кафа, чоколада и јужно воће.

"Кажу да ако постоји конкуренција међу трговцима, не постоји довољно конкуренције међу добављачима. Значи да практично су упућени на један мали број добављача који онда практично дају улаз у цену која је значајно велика. Значи ни црно ни бело, нису једини кривци трговци. Кад погледамо, неке плате запослених у трговинама нису превелике. Они су чак испод просека. То није високо профитабилно", сматра Атанацковић.

Из Ефективе верују да ће бојкот трајно променити навике и потрошача, али и трговаца.

"Потрошачи се полако сналазе, купују у малим радњама, пијацама, специјализованим радњама. Проналазе алтернативна решења. Све у циљу како би сачували сопствени интерес“, рекао је у разговору за РТС Гавриловић.

Претходни бојкот великих трговинских ланаца одржан је 31. јануара, али како су казали у овом удружењу трговци нису предузели конкретне кораке у циљу снижења цена. Зато је и уследио позив на петодневни бојкот пет трговинских ланаца. 

Према подацима Пореске управе у петак, 31. јануара број издатих фискалних рачуна износио је 865.758, што је за 25 одсто мање у односу на дан пре. У четвртак, 30. јануара број издатих фискалних рачуна био је 1.157.985.

Пореска управа Србије објавила је данас да је укупан промет у пет пореских обвезника, односно трговинским ланцима "Delhaize'' (Maxi i Shop&Go), ''Mercator'' (Рода и Идеа), ''ДИС'', ''Univerexport'', "Lidl", у петак 31. јануара, за када су потрошачи били позвани на бојкот, био мањи за више од 423 милиона динара него у четвртак, 30. јануара.

Из Пореске управе су навели да је у овим трговинама у петак 31. јануара издато 865.758 фискалних рачуна, и да је остварен промет од 911.110.569 динара, док је у четвртак издато 1.157.985 фискалних рачуна, а износ оствареног промета је био 1.334.431.914 динара. 

 

Извор:
(Радио телевизија Србије)
Пише:
Пошаљите коментар