ГДЕ ЋЕМО КУПОВАТИ ДОМАЋЕ?! МАЛИ ПРОИЗВОЂАЧИ ОДУСТАЈУ ОД ПИЈАЦА Откривамо који су разлози и шта је будућност продаје српског воћа и поврћа
Мали пољопривредни произвођачи имају све мање простора за пласман производа на пијацама у време глобализације економије, либерализације домаћег тржишта, експанзије великих трговинских ланаца и корпоративног модела пословања.
Већина пољопривредних газдинстава не може да испуни услове у вези са стандардом квалитета, квантитета и континуитета снабдевања великих трговинских ланаца или нису у стању да довољно снизе трошкове производње како би достигли ценовну конкурентност.
- Зато Пословно удружење „Пијаце Србије” предлаже надлежним државним органима да се изради национална платформе за очување и развој пијаца ради ублажавања утицаји негативних трендова на пијачну делатност - истиче за Дневник извршни директор ПУ Саво Дувњак. - Израда националне платформе је на почетку, још није формирано ни радно тело, али се сматра да платформа треба да буде написана у сарадњу са надлежним државним органима, локалним самоуправама, предузећима која се баве пијачном делатношћу и пољопривредницима и предузетницима који послују на пијацама.
Документ, истиче Дувњак, треба да одговори на низ питања, међу којима су како осмислити и спровести транзицију пијаца у складу са захтевима времена и вратити их својим коренима, трагати за решењима како повећати интересовање власника малих пољопривредних газдинстава, занатлија и предузетника да своје производе и услуге пласирају на пијацама и како ојачати њихову тржишну позицију и конкуретност
Порастао промет
Како су пијаце пословале и имале промет прошле године знаће се у априлу, када Републички завод за статистику буде обради податке. Сада се зна да је у трећем тромесечју 2024. године промет пољопривредних производа на пијацама у Републици Србији био већи за 5,8 процената у текућим ценама у односу на исто тромесечје 2023. године.
Када се промет у текућим ценама у девет месеци 2024. године упореди са истим периодом у 2023. Години. већи је 3,6 процената.
У структури вредности промета пољопривредних производа на пијацама за првих девет месеци 2024. године највише учествују: поврће (32,8 одсто), живина и јаја (16,2), воће и грожђе (16) и млеко и млечни производи (15,6 процената).
- Пијаце могу обезбедити услове за равноправан приступ тржишту свих произвођача, независно од величине и типа пољопривредног газдинства. Могу олакшати и увођење и примену стандарда квалитета, подстицати иновативна решења у производњи домаћих прехрамбених производа и стварање низа нових брендова - наглашава директор Дувњак и додаје да је будућност пијаца нераскидиво повезана са статусом ове делатности у оквиру аграрне политике Србије, с обзиром на то да се на пијацама продаје поврће 33,4 одто, живина и јаја 17,4, воће и грожђе 14,5 и млеко и млечни производи 14,4 процента.
Међу овим производиман насталим из конвенционале производње, има и оних насталих без хемије. Додуше, на пијачним тезгама за сада је мали број пијачних продаваца са органским производима. Реформом пијачне делатности вероватно ће бити боље позната и та здрава храна, чија потражња постаје све већа.