light snow
-1°C
15.01.2025.
Нови Сад
eur
117.135
usd
113.7454
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ДА ЛИ ЋЕ ФОЛКСВАГЕН ОСТАТИ НЕМАЧКА ФИРМА? Трамп: „Желим да немачке аутомобилске компаније постану америчке"

15.01.2025. 14:21 14:27
Пише:
Извор:
Б92
S
Фото: pixabay.com/ilustracija

Фолксваген производи и продаје возила по читавом свету. Тај концерн је изворно немачки, али је код куће и у Кини, Бразилу и САД. Та зависност од страних тржишта могла би ускоро да му се освети.

Фолксваген је немачки произвођач аутомобила, али он делује глобално и зависи од многих других земаља како би своје производне линије одржао у погону.

Фолксваген - највећи од дванаест брендова истоименог концерна – 2023. произвео је широм света више од 4,8 милиона аутомобила и остварио приход од преко 86 милијарди евра (90,2 милијарде долара). То је повећање од 17 одсто у поређењу с претходном годином, показују подаци годишњег извештаја објављеног у марту 2024, оише Дојче веле.

Али, та добра времена су прошлост. Тржиште се у међувремену знатно променило, посебно када је реч о електричним возилима. А ту су и погрешне процене менаџмента Фолксвагена које угрожавају успех предузећа.

Домаћи и глобални проблеми

Потражња за новим возилима у Европи пада и можда никада више неће достићи ново од пре пандемије короне када је продавано 17 милиона возила годишње. Потражња за возилима Фолксвагена посебно је пала откако кинески конкуренти преузимају глобално тржиште електричних возила.

 Првих девет месеци прошле године Фолксваген је широм света продао 2,26 милиона возила. То је нешто више него у истом периоду претходне године и приход је благо порастао. Међутим, оперативна добит је, према наводима концерна, пала за готово 37 одсто – с 2,12 милијарди евра у прва три тромесечја 2023, на 1,34 милијарде евра у истом периоду прошле године. Разлог: виши фиксни трошкови и реструктурирање.

Код куће у Немачкој у Фолксвагену влада напета ситуација. Фирма је најавила драстичне резове. Раст цена енергије након престанка руских испорука гаса, кинеска конкуренција, високи трошкови немачке радне снаге и претеће америчке царине – све то захтева промену смера.

Како је фирма саопштила 20. децембра прошле године, са синдикатима је постигнут договор о поступном укидању 35.000 радних места, док ће преостали радници Фолксвагена у Немачкој у надолазећим годинама морати да одустану од повећања плата и бонуса.

Могу ли друге земље да профитирају од проблема на локацијама Фолксвагена у Немачкој?

Фолксваген у Европи и широм света

Фолксваген запошљава 76.000 радника у Немачкој и додатних 63.000 широм света.

Било због близине купцима или због јефтиније радне снаге – предузеће располаже великом мрежом производних локација у свету. Осим у Немачкој, тренутно постоје производни погони у Пољској, Шпанији, Португалији и Словачкој.

Након инвазије на Украјину 2022. затворени су сви погони у Русији, укључујући и једну велику фабрику, а и заустављен је увоз. Годину дана касније, Фолксваген је продао сву своју имовину у тој земљи, као и други европски произвођачи аутомобила. Планирана фабрика у Турској није реализована због пандемије ковида.

Осим тога, Фолксваген производи возила у Аргентини, Бразилу, Мексику, САД, Кини, Индији и Јужноафричкој Републици. Изван Европе највеће Фолксвагенове инвестиције налазе се у Кини, а затим следе Мексико и Бразил.

Дуга бразилска историја Фолксвагена

Прва фабрика Фолксвагена ван Немачке отворена је пре седам деценија у далеком Бразилу. Данас је Волксваген у Бразилу, према наводима фирме, највећи произвођач у тој земљи. Прошле године произведено је 25-милионито возило.

Иако је на Јужну Америку 2023. отпадало само осам одсто продаје, Фолксваген тренутно веома зависи од Бразила. Фирма тамо ужива велики углед и велики део возила на бразилским путевима долази из Фолксвагена. Осим тога, продаја расте.

Те позитивне вести из Бразила донекле олакшавају ситуацију за концерн, али то тржиште је ипак сувише мало да би надокнадило губитке у другим регионима – и конкуренција није далеко.

N
Фото: pixabay.com/ilustracija

Мексико као улаз на америчко тржиште

Иако је Северна Америка 2023. чинила нешто више од десет одсто Фолксвагенове продаје, то је кључно тржиште. Али то је такође и тешко тржиште – а могло би да постане још теже ако САД уведу царине на возила произведена у иностранству.

Фолксваген има фабрику у америчкој савезној држави Тенеси. Али, с обзиром на то да концерн рачуна и на јефтинију радну снагу, као и на слободан проток робе унутар северноамеричке зоне слободне трговине УСМЦА, Фолксваген има и велику фабрику у Мексику. Та стратегија би, међутим, могла да буде нарушена новим америчким царинама.

Новоизабрани амерички председник Доналд Трамп је изјавио: „Желим да немачке аутомобилске компаније постану америчке аутомобилске компаније. Желим да граде своје фабрике овде.“

Немачки произвођачи аутомобила производе у САД разна возила. Многа су намењена локалном тржишту, а друга извозу. Али, Фолксваген је упркос томе зависан и од европског увоза како би у потпуности задовољио потражњу у САД. Трампове претње царинама могле би додатно да угрозе пословни резултат концерна Фолксваген.

Проблематична и посебна улога Кине

Годинама је Фолксваген полагао велике наде у пословање у Кини и са њом. Током последње деценије концерн се ослањао на ту земљу, јер му је омогућавала велики раст продаје и ширење производних капацитета. Једно и друго је сада угрожено, а кинески сан Фолксвагена могао би да буде завршен.

Године 2019. Фолксваген је био највећи произвођач аутомобила у Кини и имао је тржишни удео од чак 19 процената на том тада највећем светском аутомобилском тржишту. За Фолксваген је Кина био најважнији и најпрофитабилнији регион, на који је отпадала трећина укупног прихода и велики део добити.

Данас Фолксваген у Кини има тржишни удео од 14 одсто и то с тенденцијом пада. Домаћи кинески конкуренти продају све више возила. Они су нарочито добри у производњи јефтиних електричних аутомобила који су популарни међу купцима – толико јефтини да Канада, САД и ЕУ однедавно уводе додатне царине на кинеска електрична возила. Кина је данас највећи светски извозник аутомобила и мање него икада зависи од страних модела.

Упркос својој дугој историји и глобалном присуству, Фолксваген није имун на падове. Како би успешно савладао предстојеће велике промене концерн мора да се прилагоди и притом да узме у обзир царине, различитост тржишта, као и кинеску конкуренцију која невероватном брзином сустиже Фолксваген.

Извор:
Б92
Пише:
Пошаљите коментар