broken clouds
8°C
31.01.2025.
Нови Сад
eur
117.1557
usd
112.4119
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

МАЛИ ПРОИЗВОЂАЧИ НА ГЛОБАЛНОМ ТРЖИШТУ: ИЗАЗОВИ И ПРИЛИКЕ ЗА РУРАЛНЕ ПРЕДУЗЕТНИКЕ

19.12.2024. 16:57 17:07
Пише:
Извор:
Дневник
vino
Фото: Pexels

У последњим годинама, рурални предузетници у Србији суочавају се са бројним изазовима, али и са новим приликама које глобално тржиште нуди.

Кроз диверсификацију пољопривредне производње, мали произвођачи настоје да се прилагоде захтевима тржишта, очувају традицију и унапреде своју конкурентност. Производња специфичних производа, који чине културно и природно наслеђе Србије, постаје кључни елемент за очување руралних заједница и њихов економски опстанак.

АРИЉЕ: ПРОИЗВОДЊА МАЛИНА И ЊИХОВА ИЗВОЗНА ПРОМОЦИЈА

Ариље, српска престоница малина, познато је широм света као место где се производи једне од најбољих малина на глобалном тржишту. Квалитет малина из Ариља препознаје се због специфичних климатских услова и традиције која сеже више од четири деценије. Овај регион годишње производи десетине хиљада тона малина, које се пласирају на тржиште ЕУ, Русије, и САД-а. Због својих карактеристика, ариљске малине постале су симбол високе квалитете и еколошке производње, што их чини конкурентним на глобалном тржишту.

Међутим, иако је производња малина изузетно успешна, произвођачи се суочавају са неколико изазова. Нестабилни временски услови, као што су суше или прекомерне падавине, могу значајно утицати на принос. Такође, конкуренција из других земаља, које нуде ниже цене, додатно компликује ситуацију. Упркос томе, Ариље је препознало прилике у развоју нових тржишта и промоцији својих производа путем брендирања.

malina
Фото: Pexels

Извоз малина у међународну трговину не престаје да расте захваљујући стратешким маркетиншким кампањама које укључују не само традиционалне методе промоције, већ и употребу дигиталних платформи. Дигитализација омогућава произвођачима из Ариља директну комуникацију са купцима широм света, чиме се смањују посредници и повећава профитабилност.

Поред тога, удруживање произвођача кроз различите кластере доприноси повећању конкурентности, јер омогућава бољу организацију производње, заједничку дистрибуцију и смањење трошкова. Овај тренд удруживања може помоћи малим предузетницима да постану препознатљивији на глобалном тржишту, јер заједно могу понудити већу количину производа уз бољи квалитет.

ФРУШКА ГОРА: МАНАСТИРСКА ВИНА И ПРИРОДНИ СОКОВИ

Други изузетан пример руралног предузетништва долази са Фрушке горе, једне од најлепших и најпознатијих виноградарских регија у Србији. Овај регион је познат по манастирским винима, која се производе већ вековима у виноградима око манастира. Вино произведено у овој области, са својим специфичним карактеристикама и богатством укуса, постало је заштитни знак Фрушке горе.

Манастирска вина, која се производе у складу са старим виноградарским традицијама, представљају еколошки чист производ и све су траженија на тржиштима Европске уније и широм света. У том контексту, вино из Фрушке горе није само производ, већ културално и духовно наслеђе које се преноси кроз генерације. Поред тога, производи попут меда, ракије и домаћих сирева из овог региона постају тражени на тржиштима која препознају аутентичне производе.

Поред вина, Фрушка Гора је позната и по природним соковима, који се праве од домаћих плодова попут јабука, шљива, дуња и малина. Ови сокови, без конзерванса и адитива, постају популарни на тржиштима ЕУ и Русије. Здравље и еколошка производња постају приоритетни за све више потрошача, а сокови из Фрушке горе представљају прави одговор на глобални тренд потрошње природних и здравих производа.

ИЗАЗОВИ ЗА РУРАЛНЕ ПРЕДУЗЕТНИКЕ

Иако постоје бројне прилике за руралне предузетнике у Србији, изазови са којима се сусрећу нису мали. Глобално тржиште захтева висок квалитет производа, константно прилагођавање новим технологијама, као и ефикасно снабдевање и дистрибуцију. Мали произвођачи, који често немају довољно ресурса за улагања у маркетинг и инфраструктурне пројекте, суочавају се са проблемом постизања конкурентности на глобалном тржишту.

Поред тога, потреба за едукацијом и обуком у области модерних пољопривредних техника и менаџмента такође представља изазов. Ипак, сарађујући међусобно, мали предузетници могу повећати своју конкурентност. Такође, влада и невладине организације пружају подршку кроз различите субвенције, пројекте и грантове, који омогућавају руралним предузетницима да унапреде своје пословање и извозну промоцију.

ПРИЛИКЕ ЗА РУРАЛНЕ ПРЕДУЗЕТНИКЕ

Кроз дигитализацију и употребу савремених алата за маркетинг, мали произвођачи имају прилику да директно комуницирају са крајњим потрошачима и изграде лојалност бренду. Дигиталне платформе омогућавају руралним предузетницима да директно пласирају своје производе, што смањује трошкове дистрибуције и повећава приступ међународним тржиштима.

Јачање еколошких пракси у пољопривреди постаје кључни фактор конкурентности, јер глобално тржиште све више фаворизује производе са сертификатима о пореклу и еколошкој производњи. Кроз ове праксе, мали произвођачи могу повећати своју конкурентност и постати препознатљиви на тржиштима која цене природне и еколошке производе.

Мали произвођачи на глобалном тржишту суочавају се са изазовима, али и са великим приликама које им омогућавају диверсификација производње, очување традиције и коришћење нових технологија. Кроз сарадњу, едукацију и иновације, рурални предузетници могу успешно одговорити на изазове тржишта и остварити значајан успех, како на домаћем, тако и на глобалном нивоу.

mirodjija.rs/dnevnik.rs

Реализацију пројекта „Рурално благо Србије: Диверзификацијом сеоске економије до опстанка руралних заједница“ финансирало је Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде. Текст 6/10.
 

Извор:
Дневник
Пише:
Пошаљите коментар