ВЕЛИКИ МАРКЕТИ ДОЛАЗЕ У СРБИЈУ Нешто их привлачи? Ево ОДГОВОРА
Мало-мало па осване вест да неки малопродајни ланац или бренд улази на наше тржиште. Ускоро би наиме требало да се појаве два велика трговинска ланца из региона, али ту су и они међународни.
На питање шта доноси долазак нових ланаца на српско тржиште, Бојан Станић, помоћник директора Сектора за стратешке анализе Привредне коморе Србије, рекао је за Б92.нет да је, генерално посматрано, долазак нових трговинских ланаца позитивна ствар јер говори о развоју тржишта малопродаје и привреде.
"Они попуњавају потенцијал тржишта малопродаје, требало би да пораст конкуренције на домаћем тржишту утиче на смањење цена, односно да умањи могућност већег пораста цена. Међутим, треба имати у виду да на цене производа у малопродајним објектима утичу разни фактори, а не само број и разгранатост малопродајних објеката", истакао је наш саговорник.
Малопродаја у Србији је, чини се, све шаренија, а ми ћемо се у овом тексту осврнути само на трговинске ланце или брендове који су током 2024. или већ започели пословање или најавили улазак на тржиште у наредним годинама. Па да почнемо…
Кога је тржиште ове године дочекало?
Своја врата је ове године већ отворио дисконтер АЛБИ са асортиманом до 1.500 артикала. Они су најавили експанзију саопштивши да током следеће године планирају отварање до десет дисконта широм Србије.
Почетком године, тачније у мају, Mömax је обогатио наше тржиште намештаја. Ова компанија послује у саставу XXXLutz групе из Аустрије. Овај ланац намештаја је заступљен у девет европских земаља, а пословница у Београду је 105. по реду.
Пролетос нам је такође стигао и немачки Mix Markt. У Београду се налази на две локације, а има га и у Новом Саду. У асортиману има производе из разних земаља: Немачке, Русије, Пољске, Турске, са Балкана...
Ту нам је и "грчки Старбакс". Mikel Coffee, највећи ланац кафетерија у Грчкој отворио је почетком ове године свој први малопродајни објекат у Србији. Поред кафе, нуде и разне врсте пића, десерта, пекарских производа, слаткиша и сладоледа и разних грицкалица.
Станић је за Б92.нет истакао да поред боље и шире понуде и пораста конкуренције, нови ланци доприносе и порасту запослености. Међутим, долазак великих страних ланаца има и своју тамну страну.
"Оно што је негативно је што је малим трговинским ланцима и индивидуалним малопродајним објектима тешко да се изборе са оваквом конкуренцијом. Посебно што су у питању велике компаније које могу да финансирају своје пословне стратегије и отпорнији су на ризике и шокове на тржишту који се могу појавити под утицајем спољних и унутрашњих фактора", казао нам је.
Шта у Србији привлачи стране трговинске ланце?
Према нашем саговорнику, кључни аспект атрактивности нашег тржишта лежи у томе што привреда Србије показује континуиран раст.
"Оно што је кључно, привреда Србије расте и развија се континуирано и самим тим долази до постепеног подизања куповне моћи становништва, односно пораста домаће потрошње као једне од главних компонената БДП-а. Са друге стране, саме компаније желе да се шире на нова тржишта, па им самим тим и тржиште Србије постаје интересантно, с обзиром да је Србија убедљиво водећа привреда у региону Западног Балкана", објаснио је Бојан Станић из ПКС за Б92.нет.
Кога све можемо да очекујемо?
А ево који све “играчи” тек треба да ступе на сцену. Почећемо од два нова трговинска ланца из региона.
Стокомак
Како је раније објављено, један од највећих македонских малопродајних ланаца Стокомак планира улазак и експанзију на српском тржишту. Купцима нуди широк асортиман од око 1.600 прехрамбених и непрехрамбених артикала.
Почетак рада маркета планиран је за први квартал 2025. Године.
Tropic малопродаја
Наиме нам стиже још један регионски ланац, овог пута из Босне и Херцеговине - бањалучка Тропиц малопродаја. Према сазнањима Bloomberg Adrije, Tropic малопродаја почетак пословања у Србији планира за 2026, а најкасније 2027. годину.
Сада су на реду европски трговински ланци и брендови који су најавили улазак на наше тржиште.
Carrefour
Већ је одавно познато да француски ланац Carrefour планира улазак на наше тржиште.
Carrefour преко своје филијале у Грчкој планира да направи велику експанзију на Балкану. Како смо недавно пренели, након потписивања уговора са француском групом, грчка компанија је тражила партнера у Србији, али како до тога није дошло, започети су преговори о аквизицији познатог ланца.
Преговори су у завршној фази и француски ланац би готово сигурно могао да се појави у Србији током следеће године. Осим Србије, овај ланац ће такође ући на тржиште Северне Македоније и Албаније.
Eurospin
У наредне две године можемо да очекујемо и италијански прехрамбени ланац Eurospin.
Eurospin је једини ланац у Европи који продаје прехрамбене артикле искључиво под својим брендовима. За развој у Србији биће одговорна филијала Eurospin Eko која управља продавницама у Словенији и Хрватској.
Notino
Након Француске и Италије, стижу нам и из Чешке. Notino, један од највећих европских трговаца парфема и козметике, је такође заинтересован за Србију. Кроз своје онлајн продавнице нуди преко 100.000 артикала у категорији парфема и козметике.
Како смо раније пренели писање портала Retail Serbia, овај ланац је регистрован у Србији али још увек нема званичних информација када би и званично компанија отпочела своје пословање на нашем тржишту.
Ту су и три "можда"
За следећа три ланца се може рећи да само посматрају српско тржиште, без неких конкретних планова.
Наиме, румунски малопродајни ланац Дедеман, пољски Żабка и немачки TEDi су такође “бацили око” на Србију. Међутим, још увек нема званичних информација да ли ће сигурно ући на тржиште.
Румунска компанија Dedeman, лидер у DIY сектору на матичном тржишту, већ дуги низ година се припрема за улазак у Србију. Компанија већ поседује интернет домен у Србији.
Немачки малопродајни ланац TEDi који већ неколико година има регистровану филијалу у Србији само је потврдио да му је српско тржиште веома атрактивно, док је пољска Жабка купила домен за Србију и истакла да “куповина домена нема директну везу са потенцијалним плановима развоја малопродајне мреже”.
Victoria's Secret
Поред дисконтера, нама стижу и Викторијини анђели. У понуди ће бити комплетан асортиман од козметике до купаћих костима.
Прва продавница биће отворена у мају 2025. године, а планирано је да након тога буде отворено још четири-пет продавница.
А од брендова и – Louis Vuitton
Модни гигант Луј Витон би ускоро могао да отвори своје пословнице и у Србији.
Њихов долазак на тржиште је најавио председник Србије Александар Вучић током посете Паризу када је рекао да се нада да ће до 2026. године ова компанија отворити своје представништво у Београду.
"Ми се надамо да ће 2026. коначно и Луј Витон да дође у Србију у Београд на води. Толико смо се борили за то. Луј Витон је 'флегшип' и када дође Луј Витон, онда сви велики долазе", рекао је Вучић у Паризу.
Dnevnik.rs/B92.net/Marija Vodeničarević