СТИЖУ ПОЛОВЊАЦИ „ПРЕКО БАРЕ” Почело издавање уверења за половне аутомобиле из САД, ОВО СУ УСЛОВИ
БЕОГРАД: Почело је издавање уверења за половна возила из САД која нису у потпуности усаглашена са прописима у Србији, изјавио је данас начелник сектора за возила у Агенцији за безбедност саобраћаја Милан Милојевић.
Милојевић је рекао за Танјуг да је законом дат основ за цео поступак, док је правилником о испитивању ближе уређен, као и да у прилогу правилника постоје алтернативни захтеви које та возила морају да испуњавају.
"Возила која се увозе у Републику Србије у овом тренутку морају да испуњавају захтеве у складу са прописима о хомологацији. Док, на пример, за тржиште САД важе неки алтернативни захтеви који су еквивалентни захтевима које важе код нас", рекао је Милојевић.
Он наводи да ће свако возило које се увози морати да испуни или захтеве прописа о хомологацији или захтеве еквивалентних прописа који су прописани и додаје да се ово односи на путничке аутомобиле и лака теретна возила, највеће дозвољене масе до 3.500 килограма.
Милојевић истиче да ће, уколико је потребно, на возилу бити извршена прилагођавања да би се у потпуности ускладила са нашим прописима.
"Стакла, сигурносни појасеви, кочиони систем највероватније испуњавају или прописе хомологације или алтернативне захтеве који су слични. Док, на пример, светлосна опрема, светлосно сигнални уређај, брзиномер, можда сва четири показивача правца, уређаји који омогућавају да истовремено буду укључена сва четири показивача правца, задње светло за маглу, предња позициона светла, предњи мигавци, ће у неким тренуцима, на неким возилима морати да се прилагоде нашим прописима", наводи он.
Петар Величковић са сајта "Половни аутомобили" каже да прилагођавање брзинометара, који у САД показује брзину у миљама, не би требало да представља проблем.
"Оно што могу да кажем, колико за сада бар знамо и имамо неке те прве информације, код тих брзинометара не би требало да буде много проблема јер код нових модела, то може да се ради софтверски, одређени број модела има приказ брзине и у миљама и у километрма, тако да са те стране не видим да ће бити неких великих компликација", рекао је он за Тањуг.
Величковић наводи да Србија нема лабораторију која може да мери количину издувних гасова аутомобила који ће стизати из САД и Канаде, али да је држава пронашла начин да изврши проверу.
"Постоје компаније које имају базу података за одређене типове возила из САД. Радиће се поређење, контрола тих података и на основу тога ће тај део моћи да се превазиђе", истиче он.
Милан Милојевић наводи да сви делови на возилу морају да буду подједнако безбедни као и на возилима која се тренутно користе у Србији.
"Идеја целог тог поступка јесте да та возила буду подједнако безбедна као и возила која се користе код нас у саобраћају на путу. Наравно, показивач правца, највероватније даје светлост црвене боје и мораће да се прилагоди нашим условима", наводи Милојевић и додаје да на сајту АБС постоје смернице за купце.
Он истиче да је Правилником о регистрацији обухваћена област издавања регистарских таблица и правилник предвиђа регистарску таблицу других димензија у односу на стандардну.
"Приликом подношења захтева за издавање таблица се то ставља као напомена и добијају се такве таблице", напомиње Милојевић.
Када је реч о ценама транспорта аутомобила из САД, Величковић истиче да цене варирају, али да постоји опција да се аутомобил допреми бродом из луке у Њу Џерзију директно у Београд.
"Аутомобили би се прво испоручили у неку луку која се налази у нашем окружењу, да ли је то Ријека, Бар, Копар и да се за неку цену која не може да буде нижа хиљаду и по долара допреме у Београд", рекао је Величковић и додао да цена зависи од тога која је величина возила и колико их је у једном контејнеру.
Величковић додаје да постоје модели истог произвођача који се праве за тржиште Европе и за тржиште САД.
"Постоје одређени модели који се праве за тржиште Европе и за тржиште Америке. Исто се зову, од истог су производјача, дакле исти бренд, али суштински се ради о различитим аутомобилима. Исто се зову, али се продају за два одвојена тржишта. Дакле, ако неко увезе такав аутомобил из Америке у Србију, он неће имати можда проблем да добије то уверење", наводи Величковић и додаје да је могуће да настане проблем одржавања и сервисирања тог аутомобила.
"За европско тржиште нема таквих делова, каталог делова је другачији и онда купац може доћи у ситуацију да мора да наручи део из Америке и да га чека месец дана и више, јер транспорт сигурно траје месец и по дана, најмање", истиче Величковић.
Милојевић каже да је цена контроле позната, али да цене модифкације зависе од модела.
"Ја верујем да за нека возила која имају мању тржишну вредност нису исте цене делова као и код неких скупљих возила. Сама цена модификације зависиће од тога шта је потребно изменити на возилу", рекао је Милојевић.
Он је додао и да возила морају да испуне минимум нивоа издувне емисије Еуро 3, што је прописано у уредбом о увозу.
Величковић истиче да нико ко се професионално бави трговином половних аутомобила неће имати интерес да из Америке довози половњаке који вреде неколико хиљада евра.
"Не исплати се, просто речено. Када је реч о луксузнијим аутомобилима који коштају неколико десетина хиљада евра и те како ће имати рачуницу", рекао је Величковић и рекао да верује да ће људи углавном за своје потребе довозити аутомобиле из САД.
Наводи да купце из Србије може да одврати и често велика кубикажа аутомобила на америчком тржишту.
Када је реч о тзв. хоум мејд аутомобилима, Милојевић истиче да је систем у САД и у Србији потпуно другачији и да је тамо у саобраћају могуће видети четвороточкаше произведене у потпуности у приватним радионицама.
"Ми морамо да имамо доказ да та возила испуњавају неке прописане услове. Највероватније велики број таквих возила неће моћи да буде код нас у саобраћају", наводи Милојевић.
Додаје и да је област олдтајмера регулисана скроз другим прописом и да до скоро та област није била уређена.
"Правилник о возилима од историјског значаја је ступио на снагу. Одредбе које се односе на издавање самих потврда за та возила ступиће на снагу од јануара, тако да ћемо од јануара моћи да пустимо у саобраћај возила која су старија од 30 година, а која су у оригиналном стању и очувана," рекао је Милојевић.