light rain
14°C
11.10.2024.
Нови Сад
eur
117.0333
usd
106.997
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ВЕЧЕРАС ПОЧИЊЕ 26. ИЗДАЊЕ НОВОСАДСКОГ ЏЕЗ ФЕСТИВАЛА И даме сјајно свирају џез

10.10.2024. 09:41 09:50
Пише:
џез
Фото: Петер Худерт / промо

На сцени „Јован Ђорђевић” Српског народног позоришта вечерас почиње 26. издање Новосадског џез фестивала, који ће у 20 часова својим концертом отворити Balance Tribut Trio, формација која је удружила виртуозност тројице врхунских џез музичара: пијанисте Антониа Фараа, бубњара Владимира Костадиновића и контрабасисте Карла Бенвера. 

Антонио Фарао се токо 35 година дуге каријере доказао као један од најцењенијих џез пијаниста на интернационалној сцени. Његов стил је јединствен: беспрекорно техничко знање, необуздана креативност, узбудљива виталност и изванредне ритмичке вештине. Фарау се на сцени вечерас придружује Карло Бавета, који може да се похвали да је на конзерваторијум завршио студије и електричног баса и класичног контрабаса, те да је као врхунски инструменталиста до сада сарађивао са бројним великим именима европског и светског џеза – међу којима је и Владимир Костадиновић, данас један је од најтраженијих џез бубњара који је своју међународну славу стекао динамичним бубњарским стилом, дубоким осећајем за ритам и изузетном музикалношћу.

Квартет Јулије Хулсман
Фото: Петер Худерт

Други део вечери, наступом од 22 сата, обележиће немачка џез пијанисткиња Јулија Хулсман, за чије музицирање критичари кажу да „уравнотежује познато и тајанствено: њен тајминг, хармонијски осјећај и окретање фразе откривају дубоку свест о џезу, али њене космичке медитације упућују и на нешто апстрактнију савремену музику”. Ова данас професорка џез клавира на Берлинском универзитету уметности, дуже од две деценије свира са контрабасистом Марком Муелбауером и бубњарем Хајнрихом Куберлингом по клубовима и фестивалима широм Немачке и Европе. Тај јединствен укус њиховог заједничког музицирања, где се кроз размену мисли и креативне енергије гради свака композицију, само ће на вечерашњем концерту бити појачан јединственим зачином који овом  донео тенор саксофониста Ули Кемпендорф.

Концерт Јулије Хулсман на неки начин и акцентује незванични лајтмотив овогодишње едиције фестивала - да и жене итекако сјајно свирају џез. Легендарна Нина Сајмон је говорила: „Џез није само музика, то је начин живота, то је начин постојања и начин размишљања “. А томе да џез заиста представља посебну целину и културни феномен у музици и друштву 20. па и 21. века итекако су допринеле и жене, почев од самог формирања џез жанра: даме које су певале блуз створиле су заправо тај чулни начин изражавања. И касније су жене имале важну улогу у развоју ове музике која је, по речима Чарлија Паркера, „чист, племенит одраз властитих мисли, искуства, мудрости”... 

Нажалост, како је у једној студији написала чувена америчка музиколошкиња Шери Џин Такер, „јасно је да се о џезу мисли и он историзује као мушки свет, понекад украшен девојкама, пре свега певачицама”. Не мали број писаних извора тврди да су чак и после „слепих аудиција” шефови бендова и даље радије бирали мушкарце иако њихове колегинице нису биле ништа лошије, напротив. Резултат је да су инструменталисткиње, посебно оне које су свирале гитару, саксофон, трубу, контрабас или бубњеве, у историји џеза практично учињене невидљивим. На пијадесталу су готово искључиво мушкарци. 

џез
Фото: промо

О свему томе сведочи и чињеница да је у „Hall of Fame“ угледног часописа DownBeat тек неколико дама: Били Холидej, Беси Смит, Ела Фицџералд, Сара Вон, Бети Картер, Еби Линколн и Нина Сајмон; пре неког времена овим свевременим певачицама придружиле су се пијанисткиње и композиторке Мери Лу Вилијамс, Карла Блеј и Џери Ален. У књизи „Велики стилисти џеза” нашег Робета Тилија, у раскошној палети од преко стотину великана, налазе се имена Били Холидеј, Мемфис Мини, Дајане Ривс, Беси Смит, Име Сумак, Саре Вон, Дајне Вашингтон, Етел Вотерс, те Мерy Лу Вилијамс. И то је то.

Срећом, ствари се полако мењају. Мада и даље статистике упозоравају на то да стартна позиција жена и мушкараца у џезу није иста – просечан однос на џез академијама је 10:1 у корист јачег пола – последњих година све је више дама које добијају награде у изборима за најбоље солисте: Ira Bloom (сопран саксофон), Anat Cohen (кларинет), Nicole Mitchell (флаута), Kris Davis (клавир), Mary Halvorson (гитара), Regina Carter (виолина)... И све је више дама у првом плану на џез фестивалима. Тако су ове године и у Новом Саду међу главним звездама, уз Јулију Хулсман, певачица Сирил Еме и саксофонисткиња Камила Џорџ, док композитор, продуцент и  мултиинструменталиста Мунир Хосн, један од најтраженијих светских сајдмена, долази окружен чисто женским бендом:  бубњеве ће свирати Јиси Гарсија, клавијатуре Ана Паз, клавир Франческа Ромеро а флауту Магела Херера. Уосталом, како је то и Јулија Хулсман истакла у једном интервјуу: „Ипак је од свега најважније да будеш добар музичар”.

М. Стајић

Извор:
Дневник.рс / М. Стајић
Аутор:
Пошаљите коментар