ИМА ПОСЛА КО ХОЋЕ ДА РАДИ Кандидати за посао желе ПОСЕБНЕ УСЛОВЕ, послодавци у тешкој позицији; ЕВО КАКО ПРИВУЋИ РАДНИКЕ и задржати запослене
Недостатак радника одређених струка, одлазак искусних радника на неко друго радно место било у земљи било у иностранству - послодавце ставља у сасвим другачију ситуацију него раније.
Слично се може рећи и за оне који траже или мењају посао јер и они размишљају другачије него раније. Извесно је да зато многи послодавци имају потешкоћа да нађу, а онда и задрже раднике, а истовремено, они који траже посао, поготово ако су дефицитарне струке у питању, траже одређене услове како би на тим пословима радили.
Да се у овој области послодавци сусрећу с проблемима и изазовима показало је и истраживање Пулс ХР заједнице, које је обухватило различите индустрије - производња, ауто-индустрија, продаја, ФМЦГ (роба широке потрошње), банкарство и осигурање. Фокус је био на кључним изазовима привлачења канди-
дата и задржавања запослених, највећим изазовима с којима се компаније ван ИТ индустрије суочавају, као и о стратегијама привлачења, задржавања и мотивисања запослених.
Истраживање је показало да су и ове године највећи изазови за компаније свих величина како привући кандидата/радника и како задржати запослене. Како задржати запослене најизраженији је проблем у фирмама из области логистике и превоза робе и путника, а у области ФМЦГ основни проблем је како привући запослене. Уз то, истраживање је показало и да је све мање компанија које омогућавају рад од куће.
Проблем привлачења кандидата/радника и задржавања запослених нарочито је изражен у компанијама које имају више од 300 запослених, али је ситуација, ипак, нешто боља него прошле године и овај проблем се нешто лакше превазилази. У порасту су изазови с мотивацијом запослених и организационим питањима, а код компанија које имају до 50 запослених у фокусу су више праћење трендова и бенефита.
Највише изазова са задржавањем запослених имају фирме из области логистике и превоза робе и путника - чак 71 одсто, док с привлачењем кандидата највише проблема имају компаније из области ФМЦГ (роба широке потрошње) - 58 одсто, а потом производње - 55 одсто. У ауто-индустрији су утврђене натпросечне вредности за организационе изазове и изазове с праћењем трендова и бенефита.
Рад од куће, који је током пандемије коронавируса био и те како заступљен, сада је све мање популаран у компанијама. Када је реч о радном окружењу, истраживање је показало да постоји разлика у приступу у раду ван радног места и раду из канцеларије. Општи подаци говоре да је рад из фирме обавезан за све запослене у 46 одсто компанија. Испитаници из компанија ван ИТ индустрије још једном су потврдили да је због природе посла рад од куће далеко мање заступљен па је 47 одсто њих навело да је долазак на радно место обавезан.
Обавезан рад из компаније више је заступљен у мањим и средњим компанијама, док су велике фирме нешто флексибилније када је у питању начин рада. Наравно, природа посла и врста индустрије у старту прави разлику када је рад од куће у питању. Потпуно је јасно да индустрије маркетинга, медија и комуникација, банкарства, финансија и ревизије имају знатно флексибилније облике рада. Највећи број испитаника који су навели да је долазак на радно место обавезан за све долази из компаније из области логистике, превоза робе и путника - 67 одсто, производње - 59 одсто и трговине/продаје - 56 одсто.
Коришћење вештачка интелигенција све је чешће у свим сферама живота, а истраживањем Инфостуда било је обухваћено и то колико и у које сврхе компаније користе неке од доступних АИ алата у активностима везаним за запошљавање.
Резултат је да само седам одсто њих користи ове алате и то највише за потребе структурирања интервјуа и тестова у односу на тражену позицију, креирања огласа, заказивања интервјуа, претраге база, браинсторминга, креирања упитника и креирања описа послова.
Истраживање је показало и да је свега половина кандидата која је конкурисала за неко радно место добила повратну информацију од компанија које су оглас расписале. То је, и иначе, нешто на шта се кандидати годинама највише жале. И док је 51 одсто испитаника/послодаваца одговорило да повратну информацију шаљу увек и свима, остали су указали да се не јављају свима или се не јављају уопште - због недостатка времена и неадекватне пријаве.
Д. Млађеновић
Фото: Дневник