ЕВРОПСКИ ФИЛМОВИ ПРОТИВ ХОЛИВУДСКИХ БЛОКБАСТЕРА Изузетна остварења настала ван Америчке филмске индустрије
Филмска идустрија се често везује искључиво за холивудска остварења, док филмови произведени у остатку света остају, упркос свом квалитету, незапажени.
Ретко се дешава да неки европски филм буде препознат од стране Холивуда, међутим, управо то се десило филму „Анатомија пада“, а понекад се догађа и да филм привуче велику пажњу након што се, на основу оригинала, сними филм на енглеском језику, као што је то случај са шведским остварењем „Човек по имену Уве“. Уколико су вам дојадили холивудски блокбастери, погледајте неки од одличних европских филмова с наше листе.
Француски филм „Анатомија пада” освојио је Златну палму у Кану, шест награда Цезар, шест Европских филмских награда, два Златна глобуса и једну БАФТА награду, али га Французи нису изабрали за свог кандидата за Оскара за најбољи страни филм, али је ипак имао пет номинација за престижни кипић. Овај феноменални сценарио написала је Жистин Тријет, у сарадњи са супругом Артуром Хараријем. Сама радња овог француског судског трилера прати истрагу књижевнице Сандре, коју тумачи Сандра Хилер, која је оптужена за убиство свог супруга. Осим судског процеса, „Анатомија пада“ истовремено се бави и истрагом њиховог брака, полако откривајући делове њиховог приватног живота и то до најситнијих детаља, како би медији, јавност, али и сами гледаоци могли да сецирају цео случај за себе.
Иако се о томе можда не зна много, италијанско остварење из 2016. године „Потпуни странци“, оригиналног назива „Перфетти сцоносциути“, ушао је у Гинисову књигу рекорда. Ову комедија-драму режирао је Паоло Ђеновезе, а филм је постигао како критички тако и комерцијални успех. Осим што је освојио награду Давид ди Донателло за најбољи филм, зарадивши више од 16 милиона евра у Италији, остварење је ушло и у Гинисову књигу рекорда, јер је направљено више од 20 римејкова, тако да су многе државе попут Француске, Русије, Кине, Шпаније, Немачке и друге, направиле верзију овог филма на свом језику. Иако се радња одвија у само једној просторији, у стану, неочекивани обрти овом филму дају занимљиву динамику, а гледаоци са неизвесношћу ишчекују сваки следећи корак главних протагониста.
Један од најпопуларнијих шпанских филмова пронашао је своје место и на америчком тржишту, а то је управо франшиза „Три метра изнад неба“. Најзапаженији шпански глумац Марио Касас, заједно са колегиницом Маријом Балверде, опустошио је како благајне у Шпанији тако и у читавом свету када се љубавна прича ликова које тумаче, Хачеа и Баби, нашла на великим екранима. Иако је филм заснован на истоименој књизи италијанског писца Фредерика Мочеа, популаризација приче дошла је тек након што је режију за филм узео у руке Фернандо Гонзалес Морина, и овој драми удахнуо потпуно нови живот. Ова романтична драма прати причу двоје младих људи који припадају потпуно другачијим световима. Баби је девојка из имућне породице, неискварена и која поштује правила, док је Хаче бунтовни момак који је неодговоран, и који је зависник од адреналина и опасности. Иако су потпуно различити, Хаче и Баби се свим снагама боре за своју љубав.
Осим тога што постижу велику популарност међу домаћом публиком, српски филмови су понекад примећени и од стране Холивуда и америчке публике.
Управо тако је и остварење „Док су они летели на Месец” постало први српски кратки играни филм који је награђен у Холивуду. Наиме, на филмском фестивалу HollyShorts, одржан у чувеном Кинеском Театру на Холивуд булевару, овај кратки играни филм Борише Симовића освојио је награду за најбољи интернационални филм. Награда подразумева и дистрибуцију остварења и на другим фестивалима широм Америке.
Филм „Подземље” чувеног Емира Кустурице, један је од сто остварења, од 1911. до 1999. године, које је Југословенска кинотека прогласила за културно добро од великог значаја. Снимљен је у српско-француско-немачко-мађарској копродукцији, а Кустурица је управо захваљујући овом филму постао један од само шест редитеља на свету који је два пута освојио Златну палму. Подсетимо, први пут ју је добио за остварење „Отац на службеном путу”.
Када је југословенски филм „Скупљачи перја” 1968. године био номинован за Оскара, на додели се догодио прави скандал. Наиме, филм је режирао Александар Саша Петровић, док је у конкуренцији био и филм Јиржи Менцл, са филмом „Строго контролисани возови”. Када је на церемонији водитељ Боб Хоуп прочитао победника за најбољи страни филм, сви су остали збуњени. Уместо Менцла, водитељ је изговорио име Саше Петровића, а награду је добио филм „Строго контролисани возови”.
У мору љубавних холивудских филмова, једно данско остварење добило је свој простор на стриминг платформи Нетфликс и освојило срца многих обожавалаца овог жанра. Наиме, „Прелеп живот“ је дански драмски романтични музички филм који се на великим екранима појавио 2023. године. Режију потписује Мехди Аваз, док су се у главним улогама нашли певач Кристофер Лунд Нисен и глумица из Норвешке Инга Ибсдотер Лилеас. Музика која прати сцене у филму дело је самог Кристофера, који је снимио нови албум за ово филмско остварење, са девет нових нумера, укључујући и аутобиографску песму која говори о томе како је реаговао на вест да му је супруга трудна. У овом остварењу, Кристофер тумачи лик Елиота, младог данског рибара, који је још као дете остао сироче. Једне вечери наступа у клубу свирајући гитару, како би учинио услугу свом најбољем другу, где га примећује успешна менаџерка музичких талената Сузан...
Неретко се дешава да филм стекне светску популарност тек када се од оригинала направи верзија на енглеском језику, што се управо догодило са шведским филмом „Човек по имену Уве“, из 2015. године. Наиме, филм је режирао Ханес Холм, а заснован је на истоименој књизи аутора Фредрика Бакмана из 2012. године. Главну улогу тумачи глумац Ролф Ласгорд, а филм, осим што је освојио две награде на 51. додели нагдара Златна буба, номинован је и за Оскара, за најбољи међународни филм. Иако је ово остварење познато критичарима и људима из филмске индустрије, шира јавност је за њега чула тек након што се 2022. године појавила његова америчка верзија „Човек по имену Ото“, у којој је продукција, али и главна улога, припала Тому Хенксу. Прича ове драме прати живот мрзовољног 59-годишњег Увеа, а кроз топлу људску причу прожимају се неочекивана пријатељства, љубав, али и појам самоће.
Ивана Јапунџа