ИЗ ГЕОДЕТСКОГ ЗАВОДА: Пласирају се нетачне информације у вези са ПРИМЕНОМ ИЗМЕНА У КАТАСТРУ
БЕОГРАД: Помоћник директора Сектора за развој и иновације Републичког геодетског завода Дарко Вучетић рекао је данас за Танјуг да су у јавности присутне нетачне информације у вези са применом измена Закона о поступку уписа у катастар непокретности и водова, а посебно та да грађани посреднику, који је у овом процесу сада обавезан, морају да плате услугу од 200 евра.
Према изменама Закона које се примењују од новембра 2023. године, грађани са Катастром могу да комуницирају искључиво преко посредника, чије се услуге наплаћују.
Вучетић је нагласио да информација да грађани морају да "посреднику", адвокату, плате износ од око 200 евра није тачна, већ да ту цену регулише тржиште и да је могуће платити од "нула до 10.000 динара".
"Има доста неких нетачних информација које збуњују грађане. Главна ствар је цена 200 евра. Десило се међутим, да је тржиште само регулисало и по нашим информацијама цена је од нула динара, преко 5.000 у унутрашњости и око 10.000 динара у Београду. Та прича није тачна, имате данас 5.000 адвоката који у ваше име решавају проблеме и драстично је јефитиније", рекао је Вучетић.
Осврнуо се и на изјаву Дејана Гавриловића из Удружења потрошача "Ефектива", у којој је он рекао да се поставља питање Уставности, и објаснио да су ове измене дошле кроз строго контролисан процес, којим се бавило и бави много правника, и да су била укључена мишљења министарстава, секретаријата, представника Владе која је слала све Скупштини, и мишљења многих других одбора.
"Прича да није уставно - то је замајавање народа", рекао је Вучетић.
Он је објаснио да се ова накнада за посредовање не тиче процеса куповине, продаје, наслеђивања стана јер се правне ствари у том случају решавају код јавног бележника који се већ плаћа, већ да је реч о изменама и променама код грешака које су се десиле пре 10, 20 и 40 година.
"Причамо о исправљању, у захтевима од пре 10, 20, 40 година. Људи су слали захтеве, скупили све папире које имају и послали. Онда се испостави да нешто недостаје, а у ствари потребан је неко ко зна процедуру како би упис непокретности био известан. Зато је потребан адвокат. Међутим, 95 одсто грађана узме шта има и преда, а онда креће један неизсвестан процес који грађане много више кошта", објаснио је Вучетић.
Представљајући један од примера, Вучетић каже да се грађанима одбије први захтев јер нешто недостаје, онда им "пријатељ" састави жалбу, па и она буде одбијена, па понови исто и пошаље суду.
"И тако губи године и хиљаде евра и не реши проблем. Да је документација била добра, одмах би решио проблем. Преко пет милиона слуачајева, папира непокретности стоји. Зато овде долазе сад адвокати, који прегледају сву ту документацију и да исправе грешке од пре 30, 40 година. Онда је и поступак известан. Важно је нагласити дакле, да грађани не плаћају подношење захтева него решавање проблема", објаснио је Вучетић.
Како поменуте измене дају могућност да се захтеви подносе искључиво онлајн, Вучетић истиче да су дале ефекат и када је у питању ефикасност Катастра.
"Пет пута је повећан број захтева. Више од 55 одсто је поднето ван радног времена, после пола 15.30 и викендом, имали смо 300 захтева током новогодишњих празника. Што се тиче решавања, види се да су готово сви ти предмети, који су дошли преко адвоката, решени. То значи да је број жалби смањен", рекао је Вучетић.
Када је у питању грешка катастра, истиче да је нетачна информација да "грађани плаћају и те исправке".
"Исправљање грешке је бесплатно. Када добијете решење, поднесете жалбу. Преко еПримедбе може да се пошаље захтев и РГЗ исправи грешку, уколико је РГЗ направио. За ових 2,5 месеца колико је у примени овај закон, ни једна примедба од стране грађана, адвоката није дошла у РГЗ, да је погрешио, нити смо добили информацију да је неко платио тих фамозних 200 евра. Све дезинформације су само због дизања неке прашине, да би се подигло незадовољство грађана, без икаквог разлога", рекао је Вучетић и позвао грађане да се о свему информишу на сајту РГЗ.
Обавеза да се захтеви подносе искључиво онлајн, донета је и са циљем да се смањи односно искорени корупција, па тако Вучетић истиче да је и тај ефекат постигнут.
"Корупција је тамо где имате папир и оловку, где имате причу и убеђивање. У катастру тога нема, све сада долази дигитално, води се дигитално, тако и завршава. У другим деловима система треба други да провере. У Катастру тога више нема. На порталу `пријави корупцију` немамо ни једну пријаву, јер је и немогуће више, све је дигитално и може да се прати", рекао је Вучетић.
Променама Закона о поступку уписа у катастар непокретности и катастар инфраструктуре грађанима Србије је од 4. новембра 2023. омогућен упис у катастар искључиво дигиталним путем, уз стручну подршку професионалних корисника – адвоката и геодетских организација.
Дејан Гавриловић из Удружења потрошача "Ефектива" изјавио је данас да је Удружење поднело захтев Уставном суду за оцену уставности закона који регулише катастар зато што се њиме крши Устав Републике Србије по више основа.
"Оно што је најбитније у свему томе јесте да су одредбе тог закона дискриминаторске. Деценијама уназад грађани су, кад год имају неки проблем или потребу за Катастром, одлазили у Катастар и решавали тај проблем, успешно или неуспешно. Сад, ођедном, они то више не могу да раде, убацују се посредници - адвокати или геодетске организације којима се и за неку баналну ствар мора платити. Колико видимо по адвокатској тарифи, то изађе негде око 200 евра", рекао је Гавриловић за Танјуг.
Како је истакао, то је највећи проблем новог закона - Катастар грађанима не дозвољава да се обрате директно, него морају да плате посредника.
Са друге стране, како каже, иницијатива Удружења пред Уставним судом била је бесплатна, није било такси, а правни тим Удружења сам је то саставио и предао.
"Ако бих хтео на суду да заступам сам себе, такав поступак је могућ, дакле, ја могу сам себе да заступам, не морам да ангажујем посредника, али пред катастром, ипак морам то да урадим. И постоје други закони који кажу да, рецимо, пред државним органима сви смо једнаки, пред судовима и државним органима и тако даље, овде испаде да нисмо једнаки, ко има новац, он може да приступи катастру, ко нема новац, он не може да приступи катастру", навео је Гавриловић.
Према његовим речима, не ради се о томе да ли у Катастру седе стручни или нестручни људи, него се ради о томе да ли они хоће да раде свој посао или неће.
"Видели смо у протеклом периоду да они као да нису заинтересовани за то и зато вероватно убацују посреднике који ће да им, да тако кажем, сажму посао, упросте, максимално поједноставе или уведу у неку процедуру, али све на терет грађана", рекао је Гавриловић.
Како је истакао, од захтева поднетом Уставном суду очекује позитиван епилог.
"Очекујемо, ако ништа друго, враћање на старо. Дакле, ако треба да се поступак поједностави или да се убрза рад у Катастру, то треба урадити на неки други начин, а не тако што ће то да се превали на терет грађана", изјавио је он.
Потпредседник Адвокатске коморе Београда Саша Иванишевић оценио је да је ова одлука добра и да осим тога што ће растеретити катастар, на овај начин грађани који можда нису довољно добро упућени, своје "проблеме" предају стручном лицу.
На питање да ли ће ове Измене закона бити добре, Иванишевић је за Танјуг оценио да ће "показати време".
Он је указао и на проблем да грађани самостално поднесу одређени захтев катастру и пошаљу документацију не знајући да ли су је добро "сложили".
"Дешавало се да ви као грађанин поднесете захтев сами, самоиницијативно, и сложите документацију не знајући да ли сте добро сложили или нисте, част изузецима који то можда знају и могу, и тај ваш захтев оде и никада не буде решен. Ви онда ишчекујуте годинама да вам се реши захтев, уз све то сте поднели оригинал документацију која вам се никада не врати. Јер, по правилу канцеларијског пословања у катастру, они нису дужни да вам врате ту документацију", указао је Иванишевић.
Сваки адвокат склапа уговор са катастром, додаје, и документацију шаље у електронској форми, и то није "смислила адвокатура" већ држава покушала да реши проблем - недовољан број запослених у Катастру.
"Имате страховит број нерешених предмета који су од старих времена, недовољан број запослених, недовољан број стучног кадра, и нама је сад јако тешко као што нам је и раније било, јако тешко, јер вама много велики број захтева решавају у катастру они који нису правници, решавају геометри. И ми и због тога између осталог кукамо,није то само проблем катастра и устројства катастра то је проблем једноставно недовољног броја људи који могу да реше тај број предмета", рекао је Иванишевић.
На питање да ли сматра да је "лакше" да грађани проблеме и измене које имају везано за катастар решавају преко адвоката, Иванишевић је рекао да јесте, јер је адвокат стручан и зна шта треба да приложи од докумената.
"Зна шта му треба да би се решио један захтев, и тај захтев ће бити једног тренутка решен, и биће сигурно решен. Такође, та документа која су тамо предата у електронској форми остаће код тог истог адвоката у оргиналу, и ви ћете сутра моћи да дођете да узмете та документа, да направите и нове оверене копије на основу тога", рекао је Иванишевић.