clear sky
16°C
21.09.2024.
Нови Сад
eur
117.062
usd
104.8191
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

НАЈСТАРИЈИ ТРАКТОР У СРБИЈИ ИМА 103 ГОДИНЕ И РАДИ Ево у ком војвођанском селу одолева овај четвороточкаш и шта кажу мештани

04.11.2023. 09:08 09:18
Пише:
Извор: Foto: Žeravica

У питомом војвођанском селу Ново Милошево, које се налази на пола пута између Кикинде и Новог Бечеја, налази се јединствен музеј у свету у коме се чува најстарији трактор у Србији стар тачно 100 година. У музеју „Жеравица“, који се простире на око 3.000 квадрата што под кровом, што на отвореном, налази се око 10.000 експоната: колекција парних машина међу којима је и најстарија у региону, стари аутомобили, мотоциклови, стационарни мотори, колекције радио и ТВ и фото апарата, предмети који су некада користиле старе занатлије. Историја и настанак овог музеја неодвојиво је повезана са породицом Жеравица, која је једна од првих имала трактор у Србији. Ако вам се ово презиме учинило познатим, нисте се преварили у питању је породица легендарног кошаркаша и оснивача модерне светске кошарке Ранка Жеравице.

Трактор стигао у Србију 1924.

Како за Агробизнис магазин испричала Ивана Кец, кустос музеја „Жеравица“ на једној старој фотографији насталој у лето 1939. остала је забележена вршидба жита, трактором Фордсон 10-20ХП, произведеног 1924. који је пуно лакше, брже и једноставније од парне машине, покретао вршалицу.

– Овај трактор припадао је породици Милорада Жеравице. Он је био отац два дечака, Ранка и Миливоја. Посвећени земљи, пољопривреди и техници породица Жеравица је 1936. отворила прву машинбраварску радионицу у селу – почиње причу Ивана Зец.

Након Другог светског рата одузета им имовина и деценије рада које су уложили у своје имање. Међутим, знање, воља и жеља учинили су да све то поново изграде. У тешким послератним временима успели су не само да одрже радионицу, већ и да је унапреде. И док се старији Милорадов син Ранко отиснуо у свет кошарке, млађи Миливој је читав радни век посветио развоју радионице.

– Миливој је конструисао је и правио машине које су им олакшавале и убрзавале рад. Прелиставајући старе породичне албуме крајем седамдесетих година, Миливој је нашао на слику Фордсон трактора са почетка наше приче. Породица је овај трактор давно пре тога заменила савременијим, али вођен носталгијом и жељом да га поново набави, сасвим случајно, Миливој је сазнао да у околини Крагујевца постоји баш такав. Отишао је да га погледа и изненадио се када је угледао још неколико сличних трактора из тог времена. Били су спремљени за продају у иностранство. Тада је дошао на идеју да почне да их откупљује и спасе од нестајања са наших простора. Не знајући, тада је поставио темеље данашњег музеја „Жеравица“ – рекла је Ивана Зец.

Два Чарлса направила први трактор

У музеју „Жеравица“ чува се, документовано најстарији трактор у Србији амерички Hart-Parr из 1920. године.

– Купљен је као и сви остали експонати на територији Србије и представља посебну културну вредност, на коју смо јако поносни у музеју. Иза сваке машине, предмета или алата стоји презиме наше породице којој је припадао и служио за бољитак – казала је наша саговорница.

Као врстан познавалац историје открива да историјат америчке компаније за производњу трактора почиње са два Чарлса.

– Чарлс Харт, рођен у Чарлс Ситују у Ајови и Чарлс Пар из Вајоминга срели су се као студенти механике 1892. на универзитету Медисон, у Висконсину. Њихово заједничко интересовање за моторе са унутрашњим сагоревањем, је довело до пројекта израде пет таквих мотора. Оба Чарлса су дипломирала са почастима и 1897. године оформили Харт-Пар фабрику за израду мотора у Медисону. Производња је била толико успешна, да су три године касније фабрику преселили у Чарлс Сити, у Ајови. Током зиме 1901-1902. године, произвели су њихов први гасни вучни мотор, назван Број 1. Харт и Пар нису били први инжењери који су направили овакав мотор, међутим, њихов модел и квалитет израде су им омогућили то место у историји. Модел трактора 15-30А, који чувамо у музеју је 14-ти сачувани примерак тог типа у свету. У радном стању је, као и већина осталих експоната – испричала је Ивана.

Занимљиво је да је назив „трактор” први пут употребљен у новинској реклами за Hart-Parr у јуну 1907. али реч није била њихова. Реч „трактор“ први је употребио 1870. Г. Х. Едвардс у својој пријави за патенте, много раније пре него што је менаџер продаје Харт-Пара, Њ. Х. Вилијамс присвојио као своју.

Шта све посетиоци могу да виде?

– Приликом посете нашем музеју посетиоци поред техничких података о самом експонату и његове личне приче, могу да сазнају доста тога о компанији која га је произвела, укључујући временске периоде и целокупан производни програм. У питању су експонати из периода Аустро-угарске, па историјски гледано можемо да причамо о историји региона, не само Србије. Посетиоци имају прилику и да виде машине у раду, што у многоме доприноси њиховом стварном доживљају тог времена и начина рада. Миливојеву љубав према тракторима и технологији наследио је његов старији син Чедомир, који је заслужан за музеј, какав је данас. Од наслеђених неколико трактора, створио је јединствене колекције, у земљи, Европи, али и свету – закључује кустос музеја Ивана Зец.

Агробизнис магазин

Аутор:
Пошаљите коментар