ПРЕДЛОГ ИЗМЕНЕ ОДЛУКЕ О ПОКРАЈИНСКИМ ИЗБОРИМА У ПОКРАЈИНСКОЈ СКУПШТИНИ Мање потписа за изборне листе, Покрајинска изборна комисија се сели на интернет
На дневном реду седнице Скупштине Ап Војводине заказаној за 4. октобар наћи ће се и предлог измена одлуке о избору покрајинских посланика, кога је поднело 82 посланика из редова СНС, СПС, ЈС и СВМ.
Нови предлог, између осталог, умањује број потписа бирача потребних за подношење изборних листа, укида изброне листе коалиција политичких странка и група грађана, проширује стални састав Покрајинске изборне комисије, али и даје веће ингеренције локалним изборним комисијама. Уједно, прописује да кандидати за покрајинске посланике морају да имају пребивалиште у Војводини, док носиоци листа не морају.
Како се наводи у образложењу предлога, он је настао услед усклађивања са изменама Закона о народним посланицима, а у њега су укључена решења и правила која је до сада Покрајинска изборна комисија решавала упутствима. Тако су појединим члановима предлога одлуке утврђене ситуације када локална изборна комисија може да утврђене неправилности након гласања отклања сама или проглашава поништавање избора на одрђеним бирачким местима. Локалне изборне комисије предлогом би добиле надлежност да утврђују бирачка места, што је сада посао ПИК-а. При штампању гласачких листића, укинута је и техничка резерва из важеће одлуке од 0,3 одсто, те би предлогом број гласачких листића одговарао броју гласача уписаних у бирачки списак.
Предвиђено је да, поред обавезне контроле записника са бирачких места коју обавља локална изборна комисија, ПИК и локална изборна комисија имају могућност да контролишу по узорку пет одсто бирачких места на подручју те локалне изборне комисије.
Сам изборни цензус од три одсто није мењан, као ни одредбе о позитивној дискриминацији изборних листа странака националних мањина у погледу истог цензуса који не морају да досегну. Такође, ПИК би, овим предлогом, имао алат да провери аутентичност изборних листа странака или група грађана националних мањина, како би се спречило изигравање повластица које те листе носе. Група грађана дефинисана је као група од најмање 10 бирача која се споразумом удружује да би учествовала на изборима.
Предлогом се смањује број потписа за канидатуру изборних листа са 6.000 на 4.000, а мањинских изборних листа са 3.000 на 2.000, а рок за њихово подношење повећан је са 15 на 20 дана пре дана гласања. Стални састав ПИК-а проширује се са 10 на 14 чланова, а остаје механизам по којем листа са више од половине посланика у покрајинској скупштини не може имати више од половине чланова Комисије.
Уведена је и обавеза ПИК-а да благовремено, најкасније 24 сата од издавања, своја решења и решења локалних изборних комисија објављује на својој веб-презентацији. Рок за проглашење изборне листе повећан је са 24 на 48 сати од њеног подношења, а остала је одредба да 40 одсто кандидата са лсите мора бити пола који је мање заступљен на листи.
Подносиоци предлога истичу и да су предвидели да се изменама садашње покрајинске одлуке додатно јемче посебна права подносилаца опозиционих изборних листа. Поред устаљених одредби о бесплатном и једнаком представљању проглашених листа и кандидата на покрајинском јавном сервису, уведен је споразум о броју и трајању таквих емисија. Предлогом се уводи и Надзорни одбор за изборну кампању, који надзире поступке политичких странака, подносилаца прогалшених изборних листа, кандидата за посланике и јавног медијског сервиса.
У заштити изборног права предлогом измена уводи се тростепеност на релацији: локална изборна комисија – ПИК – Управни суд. Рокови за приговор рачунају се од објављивања одлука на сајту ПИК-а, а сада износе 72 часа, колико има и ПИК да одговори преко своје интернет странице. Након тога поново је рок 72 сата за жалбу Управном суду, којем ПИК доставља списе у току наредна 24 сата, а суд има потом 72 сата да донесе пресуду.
С. Крстић