СТИЖУ ПОЛОВЊАЦИ из Америке и Кине, ЦЕНЕ аутомобила и до 25 одсто ниже, АЛИ ПОСТОЈИ ЈЕДАН УСЛОВ
Са изменом Закона о безбедност саобраћаја отворена су врата за увоз и регистрацију возила из Америке, која су у немалом броју случајева јефтинија и до 25 одсто. Овим изменама, обухваћено је и тржиште Кине. Додуше како ова возила не испуњавају важеће стандарде у Европи, ова возила ће морати да прођу одређене преправке пре него што могу да се региструју у Србији.
Ту се конкретно мисли на испитивање граничних вредности издувних емисија, сигнализацију, појасеве, инструмент табле, као и кочионе системе, стакла… Све ове ставке би требало преправити на возилима са тих тржишта, и оне ће бити прецизно регулисане Правилником о испитивању возила. Ова правила неће се примењивати на возила од историјског значаја (олдтајмер) и возила за спортска такмичења.
Како стоји у тексту измењеног Закона о безбедности саобраћаја, таква испитивања на возилима спроводиће Агенција за безбедност саобраћаја, која може да овласти и друга правна лица, тј. фирме, да ураде то у њено име.
У развијеним земљама таква пракса је на снази већ годинама. Први услов за регистрацију биће прибављање уверења о испитивању возила, које издаје Агенција за безбедност саобраћаја.
Док је возило хомологовано према ЕУ правилима и технички преглед, контрола и регистрација истих у Србији иде малтене по аутоматизму, тј. процес је врло једноставан. Са друге стране у случају нехомологованих возила он је значајно компликованији.
Како објашњава Милан Вујанић, професор Саобраћајног факултета, технички услови су до сада били такви да америчко возило не би прошло технички преглед код нас.
– На пример, америчка возила имају нешто што се називају „симетрични фарови“. У Европи, па и код нас, користе се „асиметрични фарови“. То је потпуно другачији начин осветљавања пута, и то је нешто што би требало да се промени да би код нас возило могло да се региструје. Остали услови сем тог, нису проблематични, јер на пример регулатива која се тиче издувних гасова у САД је далеко строжа него код нас – каже он за Блиц.
Према недавно објављеном истраживању компаније за аутомобилске податке царВертицал, највише половних аутомобила у Србију се увезе из Италије, око 28 одсто.
Затим следе Немачка (16,7 одсто), Француска (15,8 одсто), Чешка (10,7 одсто) и Белгија (6,5 одсто). Ови подаци су добијени анализом више од милион извештаја о историји аутомобила, али стварна, званична статистика, може да варира од ових бројки.
– Купци половних аутомобила траже аутомобиле из Италије или Немачке јер верују да возачи у западној Европи брину о својим аутомобилима боље него било ко други. Људи мисле да возачи у овим земљама пре свега не пропуштају редовне сервисе, обављају квалитетне поправке и купују боље опремљене аутомобиле – каже Матас Бузелис, шеф за комуникације компаније цар Верицал.
С изменом Закона, ова статистика је подложна великим променама ако узмемо у обзир чињеницу да су многи половни аутомобили на тржишту САД јефтинији и до 25 одсто у односу на горенаведена европска тржишта.
Биз портал/Блиц