КАЛЕИДОСКОП КУЛТУРЕ ПОСТОЈИ ЗБОГ ПУБЛИКЕ, НЕ САМО ЗБОГ УМЕТНИКА Душан Вуковић: Чим постоје изазови, знамо да смо на правом путу
Шести Калеидоскоп културе ове године биће одржан од 7. септембра до 15. октобра. Ове године Калеидоскоп културе окупиће више од 1.000 локалних, националних, регионалних, европских и светских уметника. Калеидоскоп културе, као и prеthodnih година, током пет недеља посветиће подједнаку пажњу пет врста уметност – извођачкој, визуелној, примењеној, архитектури и књижевности.
Увод у све то је четвородневно отварање, које ће најпре означити Корзо, концерт класичне музике на Булевару Михајла Пупина, да би се наставило три дана отварања у Дистрикту, које представља Калеидоскоп културе у малом.
Уметнички концепт на који уметници, организације, установе културе одговарају су „Нераскидиве везе”, док ће овогодишњи Калеидоскоп културе ставити фокус на последњих 100 година уметничког стваралаштва.
Током пет година одржавања, Калеидоскоп културе пролазио је кроз различите транформације и сваке године подразумевао неке новине, али је од самог почетка до данас остао веран концепту на ком је настао, а то је култура заједништва.
- У центар развоја Калеидоскопа културе ставили смо развој сцене. Тај развој и одрживост таквог пројекта могућ је само ако радимо заједно, а то је подразумевало спајање независне културне сцене са институцијама културе, али и повезивање са националном, регионалним и европском сценом, како би се целокупна новосадска културна сцена оснажила и освежила и на крају и понудила нове догађаје и доживљаје публици - каже руководилац сектора продукције Душан Вуковић.
Први Калеидоскоп културе организован је 2018. године. Како је то тада изгледало, колико је било изазовно и сада кад се осврнете на то, какви су вам утисци?
- Свака нова идеја увек наилази на неразумевање и несхватање у контексту шта је то суштинска вредност коју она може да донесе. Што је потпуно разумљиво, имајући у виду како ствари у култури функционишу последњих 50 година. Суштински, ако друштво и културна сцена желе да иду напрад, потребни су нови начини рада који изискују нове моделе и приступе. Једноставно, потребно је да радите нове ствари како би створилинови амбијент који креира нове могућности и вредности.
Да ли сте тада могли да претпоставите будућност какву је имао последњих пет година? Колико се та иницијална идеја прилагођавала?
- Сваке године независни експерти су радили евалуацију која је обухватила све актере - аспекте, од уметника, преко организација и установа па све допосетилацаи на тај начин су насусмеравали у ком правцу треба да идемо. Свакако, од основне идеје илити концепта се није одустало, већ се прилагођавао потребама свих актера што је један од кључних постулата развоја Калеидоскопа културе. Калеидоскоп не постоји само због уметника и организатора, већ и због публике. И то је суштинска вредност и разлог зашто се овај легатски пројекат разликује од других.
Калеидоскоп је мењао свој концепт, унапређен је, како је изгледао тај процес трансформације и због чега је он био потребан?
- Концепт да у пет недеља промовишете пет уметности кроз укључивање мреже културних станица и Дистрикта, који је на тај начин први пут програмски оживео, био је природан корак и процес у остваривању циља, а то је децентрализација културних садржаја. Та децентрализација односно рад на томе да култура дође свугде и до сваког је била и обавеза пројекта Европске престонице културе, а у Новом Саду и неопходност, ако узмемо да чињеницу да је раније готово 90 одсто културних установа и садржаја било скоро па искључиво у самом центру града.
Душан Вуковић оцењује шта чини Калеидоскоп јединственим догађајем.
- Стабилан концепт, а опет агилан, спреман да одговори најсавременијим трендовима, и као и до сада, доведе уметнике из целог света.
Да ли су се изазови током ових пет година променили? Шта је оно што је већ савладано, и на неки начин је постало уобичајена пракса приликом реализације, а шта увек представља нови изазов?
- Изазови су константа, и то је важно, зато што је то предуслов напретка и стварања нових ствари. Поред тога, тим који ради, савладава нове изазове који подижу капацитете и дају нам нова знања. Савладавање нових ствари ствара нове вештине које само овако динамични пројекти могу да донесу. Јер, чим постоје изазови, знамо да смо на правом путу.
Калеидоскоп је био реализован чак и 2020. године, у време пандемије коронавируса, какве сте све препреке савладали током ових пет година?
- Препрека је било пуно, али је жеља била још већа. Просто, нашли смо начин да превазиђемо те препреке. Током короне, све програме смо реализовали online што је био заиста велики изазов, који је на крају био успешан имајући у виду да је велики број људи програме пратио путем друштвених мрежа. Вероватно највећи продукциони изазов је Корзо, јединствен пројекат који успева да заустави саобраћај на пар дана и то у самом центру града, али зато културу ставља у први план. С обзиром на посећеност тог догађаја сваке године, а то је неколико хиљада људи, Корзо је евидентно био потребан граду и направио је један искорак који је публика препознала и тако постао скоро једнак бренд са самим Калеидоскопом културе.
- Највећи успех је то што су публика, уметничка сцена и установе културе схватиле Калеидоскоп културе као платформу која културом заједништва може да позиционира Нови Сад на европску мапу културних догађаја - Душан Вуковић.
Шта је Калеидоскоп културе донео уметницима, шта установама, шта публици, а шта граду уопште?
- Уметници сваке године имају могућност да аплицирају са пројектима за Калеидоскоп културе и то је покренуло сцену и дало им могућности да раде са установама културе и иностраним партнерима, што је ојачало капацитете не само уметничке независне сцене већ и самих установа културе. Када је реч о публици, надам се да су доживели и уживали у стварима у којима нису били у прилици да уживају до године титуле. Када је реч о граду, мислим да је добио јединствен пројекат који је већ по статистикама туристичке организације показао да туриста има све више током септембра месеца у односу на године пре него што смо имали Калеидоскоп.
А. Брзак