КО УКРЦАВА И ИСКРЦАВА ПРТЉАГ, А КО ПРЕВОЗИ ПУТНИКЕ: Објашњавамо улоге у авио- саобраћају Србије за вас!
У протеклим недељама сведоци смо веома изазовне ситуације у којој су се нашли путници на многим светским аеродромима.
Услед недостатка запослених, штрајкова аеродромских служби и контроле лета, као и лоших временских прилика, дошло је до отказивања великог броја летова различитих авио-компанија. Уз све наведено, неретко се деси да путници стигну на жељену дестинацију, али не и њихов пртљаг.
О правима и обавезама које према нама има једна авио-компанија најчешће се информишемо тек кад затреба. Међутим, на путу до жељене дестинације сусрећемо се са два правна ентитета, па није лоше знати шта је одговорност авио-компаније, а шта аеродрома. На тај начин бићемо у прилици да помоћ потражимо на правом месту и тако брже дођемо до одговора на питања која нас занимају.
Надлежности аеродрома и авио-компанија
У Србији постоје три аеродрома који се користе за међународни путнички саобраћај. Најпрометнији и уједно највећи је аеродром „Никола Тесла” у Београду, који је полазна тачка из Србије за многе авио-компаније. Током времена мењао је локације, да би се 1962. године коначно „скућио“. Уз адресу, 2006. године добио је и име и то по славном научнику и проналазачу српског порекла.
Недавно је аеродром проширен, модернизован, а очекује се да ће до краја 2023. године кроз њега проћи више од 7 милиона путника, што га чини једном од најпрометнијих ваздушних лука у овом делу Балкана.
Највише летова са аеродрома „Никола Тесла“ обавља српска национална авио-компанија, Ер Србија, којој је то уједно и матични аеродром. Поред београдског, Ер Србија користи још и аеродром „Константин Велики“ у Нишу, као и аеродром „Морава“ код Краљева. Ер Србија је основана у октобру 2013. године као наследница некадашњег „Аеропута“, односно ЈАТ-а и Јат ервејза. У протеклих десет година компанија се значајно развила и данас представља једну од најважнијих авио-компанија у региону.
Уколико одлучите да из Београда на жељену дестинацију одлетите управо Ер Србијом, а преко аеродрома „Никола Тесла“ у Београду, не би било лоше да се упознате са делатностима обе компаније.
Ер Србија путницима обезбеђује место на лету, које се резервише куповином авио-карте. Уз резервацију места добићете неопходне информације о лету и пртљагу који можете понети. У зависности од типа авио-карте, бићете у прилици да путујете са ручним или предатим пртљагом. Тежина пртљага дефинисана је правилником Ер Србије. Током лета, о вашој сигурности бринуће пилот и копилот, а за услугу у путничкој кабини задужена је кабинска посада.
Међутим, пре него што уђете у авион неопходно је обавити читав низ припремних радњи. И за путника и за авио-компанију летење заправо почиње на земљи. На аеродрому „Никола Тесла“ у Београду баш као и на свим аеродромима на свету постоји служба Земаљског опслуживања(Гроунд Хандлинг) која врши прихват и отпрему предатог пртљага, прихват и отпрему ваздухоплова на платформи, снабдевање ваздухоплова горивом и мазивом, прихват и отпрему поште и робе, у делу који се односи на физичко руковање при доласку, одласку или трансферу између робног терминала и ваздухоплова.
На београдском аеродрому услугу земаљског опслуживања тренутно пружају компанија „Белгрејд ерпорт”, која има уговор за земаљско опслуживање српске националне авио-компаније, као и још једна приватна компанија. То практично значи да су надлежне службе компаније „Белгрејд ерпорт” дужне да пртљаг за све летове Ер Србије правовремено доставе у авионе пре полетања, односно испоруче путницима након слетања у Београд.
Опслугу путника, пртљага, робе и поште, београдски аеродром је преузео 1. новембра 2017. године. То конкретно значи, да од тог датума све што је утоварено или није утоварено у авионе, био је посао радника аеродрома, а не авио-компанија.
Шта кад пртљаг заостане?
Уколико се ипак нађете у ситуацији да вам је кофер залутао, први корак је да се обратите служби „Изгубљено-нађено“ компаније „Белгрејд ерпорт“ где ће вас упутити и упознати са процедуром за те ситуације. Поред изгледа кофера, ваших личних информација, службеници аеродрома задужени за изгубљени пртљаг, тражиће вам и информације о садржају кофера. Грешка у корацима често настаје када се прво обратимо авио-компанији са којом смо летели, а у чијој надлежности није утовар и истовар пртљага. Права адреса је аеродром „Никола Тесла“ у Београду или други аеродроми у свету одакле путујете. Не губите време позивајући авио-компанију јер то није прави пут ка најбржем лоцирању вашег изгубљеног пртљага. Где је настао пропуст, сазнаћете управо на аеродрому на који сте слетели.
Уколико будете имали додатних питања или будете желели да проверите статус вашег заосталог пртљага можете се обратити надлежној служби компаније „Белгрејд ерпорт“ путем телефона на број: +381 11 209 4854 или на и-мејл [email protected].
Нови земаљски оператери на београдском аеродрому
Тендер који је недавно расписан, требало би да обезбеди да и друге фирме почну да пружају услуге земаљског опслуживања на београдском аеродрому. Како је наведено у одлуци Директората за цивилно ваздухопловство, ту могућност ће за сада имати три фирме, британски Мензис граунд холдинг, грчки Голден Ер и домаћа компанија Ер Пинк, а биће могуће ангажовање и других компанија које имају важећу дозволу за пружање услуга земаљског опслуживања авиона. Доласком нових оператера требало би да се смање гужве и чекања која су протеклих недеља забележена на београдском аеродрому, али и да се реши проблем који нарочито забрињава путнике, а то је губитак пртљага.
Ручни пртљаг за прву помоћ
Када год можете, препорука је да путујете само са ручним пртљагом, зато што он иде са вама у кабину авиона. Уколико не путујете ниско-тарифним авио-компанијама, ручни пртљаг је обично урачунат у цену карте, а уз њега можете унети и ранац. Када је неопходно да понесете више ствари, саветује се да у ручни пртљаг спакујете све што вам је потребно за бар три дана, а у велики кофер који ћете предати аеродрому, све остало. Ипак, ништа вредно или оно до чега вам је заиста стало немојте да стављате у велике кофере (пасош, новац, личне вредности, лекови, пуњач за телефон и слично). На тај начин олакшаћете себи прве дане путовања, у случају да већи пртљаг не стигне истовремено са вама на дестинацију.