Одабрана локација за велетржницу
НОВИ САД: План детаљне регулације радне зоне “Север 2” поново је на јавном увиду и то до 1. марта, а највећа новина је то што су урбанисти дефинисали место за велетржницу, док је остатак простора и даље намењен за пословне и привредне садржаје, укључујући и бензинске пумпе.
Реч је о подручју површине 259,7 хектара, између Канала ДТД на северу и новосадског железничког чвора на југу и југозападу и Сентандрејским путем на истоку.
Нацрт плана је, иначе, још 2018. године био на увиду, као и средином 2019., али је због усклађивања с другим урбанистичким документима и изменама на терену, поново пред јавношћу.
О изградњи велетржнице говори се већ дуго, а могуће локације мењале су се током година. Новим планом тај комплекс предвиђен је на западу радне зоне „Север 2”, на претежно неуређеном грађевинском земљишту површине 10,08 хектара, а том поседу најближа је фабрика „Аптив”.
Велетржница је уређен простор у функцији дистрибуције робе и услуга, која својим савременим видом продаје треба да задовољи потребе Града и ширег региона Војводине. То је важан садржај за Нови Сад, који је град са богатим пољопривредним залеђем. Комплекс би био реализован у етапама, па би велетржница постепено организована као модеран дистрибутивни центар. Планирани локалитет пружа могућност организације модерне велетржнице и садржаја, с тим да прва фаза реализације може да обухвати мању површину, не мању од 5,5 хектара, наводе аутори планског документа.
Максимална висина објекта је до два спрата (П+2), а заузетост парцеле до 50 одсто. Комплекс би требало да садржи затворени простор тржнице на велико, с боксовима за продају пољопривредно-прехрамбених производа и отворени део за продају из камиона, као модел трговине који је, како је објашњено, на овим просторима још увек неизбежан. Осим зграде управе и хладњаче, планирани су и додатни садржаји попут оног за складиштење цвећа. Унутар простора неопходно је предвидети санитарне чворове, али и угоститељске и друге додатне садржаје, који ће допринети бољем квалитету услуге.
Када је реч о паркирању, предвиђена су места за теретна возила за снабдевање пијаце али и путничка за купце.
Лоцирањем велетржнице у радној зони остварене су значајне предности јер се елиминише камионски саобраћај на градској уличној мрежи и недостатак паркиралишта на свим пијацама на мало, а регулише се и паркирање тешких камиона и добављача у целини. Такође, време продаје је неограничено (у зависности од успостављеног режима), омогућава се већи прилив производа на ово подручје и из удаљених крајева, а вид продаје на велико стимулише производњу, објашњавају урбанисти и напомињу да ће након утврђивања програма, који би дефинисао потребне садржаје и капацитете велетржнице, простор бити разрађен урбанистичким пројектом.
„Север 2” је, како је у тексту плана наведено, најопремљенија радна зона, када је реч о инфраструктури, са значајним привредним комплексима који су у фази реструктурисања. Доношење плана омогућиће лакшу трансформацију постојећих комплекса и стварање повољних услова за нове садржаје, који ће унапредити развој привреде у граду. Претежна намена простора остаје пословање из области секундарних и терцијарних делатности, што подразумева садржаје из области трговине, угоститељства, услужног занатства, комуналних делатности, привредне из области трговине на велико и мало, грађевинарства, саобраћаја, као и прерађивачке индустрије, која користити савремену технологију.
Дозвољена је градња објеката до два спрата, не виших од 15 метара, с тим да надежни не препоручују подрумске или сутеренске етаже. Могућа је реконструкција и доградња, али и замена старих објеката новим, уз поштовање урбанистичких параметара. Висински репер остаје некадашња зграда Новкабела (12 спратова), а због трансформације простора могућа је подела парцела, уз услов да је минимална површина 2.000 метара квадратних, док је за поседе веће од хектара обавезна израда урбанистичког пројекта.
Зона „Север 2” од средина прошлог века до данас
Радна зона „Север 2” утврђена је Генералним планом из 1950. године, с тим да је реализација започета изградњом „Новосадске млекаре”, која више није у функцији. Од 1964. године до данас изграђени су различити комплекси који су имали значајну улогу у привредном развоју града. Многа предузећа су у међувремену трансформисана, приватизована и реорганизована у акционарска или пак друштва са ограниченом одговорношћу, а поједина су престала да раде.
„Необус“ (бивша „Аутокаросерија“) или „Новосадска индустрија текстила“ (НИТ) успешно су трансформисани, и данас су ту „Аптив“ (производња каблова у индустрији аутомобила) и „Промист” (бави се дистрибуцијом вештачких ђубрива) на месту НИТ-а. На делу некадашњег комплекса „Петар Драпшин“, према Каналу ДТД, организована јеслободна зона на око 6,5 хектара.
У зони „Север 2” налазе „Енерготехника јужна Бачка” (изградња и одржавање енергетских објеката) и Канал ДТД (хидрограђевински радови), предузећа која су, када је реч о инфраструктури, веома значајна. Једино јавно предузеће је „Чистоћа”, а унутар зоне су и два предузећа за рециклирање неметалних („Папир сервис“) и металних („Центар за рециклажу“) отпадака.
Примарну саобраћајну мрежу планом обухваћеног подручја чине Привредникова и Индустријска улица, Пут новосадског партизанског одреда, као и улица која повезује Партизанску и Корнелија Станковића на западу, а планиране су и нове саобраћајнице, за оптимално функционисање радне зоне.
Радну зону тангира Новосадски железнички чвор, који садржи ранжирну станицу, као и планирани робно-транспортни терминал, који представља део логистичког центра. Кроз радну зону је на водном земљишту Канала ДТД планиран индустријски колосек, који ће повезати тај простор са Луком „Нови Сад” и радном зоном „Север 3”, те омогућити коришћење железнице у транспорту робе, наведено је у документу на увиду.
План детаљне регулације радне зоне „Север 2” могуће је погледати до 1. марта и то радним данима од 9 до 14 у просторијама ЈП „Урбанизам” на Булевару цара Лазара 3, као и на сајту тог предузећа, али и у МЗ Раднички, Браће Могин 2. Осим тога, материјал је доступан на званичној интернет страници Града и Скупштине. Писмене примедбе и сугестије подносе се Управи за урбанизам, Школска 3. Комисија за планове ће примедбе разматрати на јавној седници заказаној за 16. март.
Ј. Вукашиновић