Сомбор планира кружну раскрсницу и паркинге у центру
СОМБОР: Ако све буде текло по плану, најстрожи центар Сомбора требао би да до лета добије још једну кружну раскрсницу, односно кружни ток.
Град Сомбор је расписао јавни позив за извођење радова на изградњи кружног тока на раскрсници Венца војводе Петра Бојовића, Венца Степе Степановића и Улице Арсенија Чарнојевића. Радови подразумевају и изградњу паркинга, а понуде се достављају до последњег дана фебруара.
Овакво саобраћајно решење претварања досадашње трокраке раскрснице у кружну требало би да олакша и убрза проток саобраћаја на раскрсници у непосредној близни Основног суда и Спортског центра „Соко“, али и вртића Предшколске установе „Вера Гуцуња“ и базе професионалне ватрогасне бригаде. Возачима је представљала додатни проблем чињеница да нису могли скренути у лево, у Улицу Арсенија Чарнојевића уколико су се кретали Венцем Степе Степановића из смера пешачке зоне центра града. Како се у доступној документацији наводи процењена вредност радова износи 51,66 милиона динара без ПДВ-а, док је предвиђени рок за изградњу пет месеци.
„Пројектом саобраћајнице је обухваћен део површине предвиђен за кружни ток, део приступних саобраћајница, тротоарске површине, бициклистичке стазе и колско-пешачке површине и колски прилази приватним поседима. Пројекат реконструкције раскрснице урађен је да би се остварило ефикасније, рационалније и безбедније одвијање саобраћаја. Пројектом реконструкције раскрснице извршена је обнова конструктивне носивости и потребне целовитости саобраћајница уз корекцију облика коловозне конструкције у циљу продужења њене употребљивости. Пројектом реконструкције раскрснице извршено је побољшање геометријских елемената саобраћајница имајући у виду економску оправданост таквог решења”, наводи се у техничкој документацији.
Четврти по реду сомборски кружни ток, са преко 50 милиона динара, биће уједно и најскупља раскрсница таквог типа. Кружни ток на венцима двојице српских војвода и Београдској и Улици 21. октобра коштао је 2020. године пореске обвезнике 25,5 милиона динара, док су преостала два, додуше мања, кружна тока изграђена 2017. године коштала по нешто више од 13 милиона.
Најновија кружна раскрсница ће имати централно острво радијуса од четири метра, док ће спољни радијус кружног тока бити 13 метара, тако да ће коловоз у кружном току имати ширину од 7,5 метара што омогућава обележавање само једне саобраћајне траке, пошто ће централни круг бити оивичен бетонским ивичњаком и каменом коцком који ће чинити прелазни коловоз ширине од 1,5 метара, док је на свим прилазима кружном току пројектовано разделно острво за раздвајање саобраћајних токова.
У последњих пет година новопредвиђени кружни ток ће бити четврта раскрсница која ће у Сомбору бити решена на овакав начин. Prеthodno су, 2017. године, урађени кружни токови на укрштању Венаца Живојина Мишића и Степе Степановића са Београдском и Улицом 21. октобра, као и онај на раскрсници Војвођанске, Скопљанске и Улице Солунских бораца. Најстарија и дуго једина кружна раскрсница, на Видовданском тргу, добила је ново техничко и грађевинско решење три године касније, односно 2020. године, када је укрштање Венаца Војводе Радомира Путника и Живојина Мишића са Коњовићевом и Улицом Милоша Обилића коначно и заживело као прави кружни ток са свим саобраћајним правилима која важе за овакав тип раскрснице, на која се Сомборци још увек тешко привикавају.
До тада су право првенства, не марећи за правила кружног тока, имала возила која су се кретала трасом регионалног пута Сомбор-Суботица, односно она која су из Венца војводе Живојина Мишића настављала Коњовићевом улицом или из ње улазили на исти тај венац. Ако су тада овим правилом били збуњени возачи који су долазили ван Сомбора, привикавање на правила кружног тока на овој раскрсници и данас често доводе до грешака „домаћих“ возача.
Текст и фото: М. Миљеновић