ТВОЈА РЕЧ Mара Гвозденовић – фолклорашица која игра и везе
Традиција и обичаји се не заборављају, бар све док има ко да их преноси с колена на колено. Једна од вредних чувара, али и преносилаца уметности која се везује за нашу земљу из протеклих векова, јесте и Мара Гвозденовић (21), родом из Сремске Митровице, која игра фолклор од малена, а успут је почела да везе народне ношње, али и модернију одећу.
Мара је, иначе, завршила Митровачку гимназију, општи билингвални смер, а тренутно студира енглески језик на Филозофском факултету у Новом Саду.
– Мама нам је куповала сликовнице на енглеском да бисмо научили, па смо брат и ја заволели језик и добро га причамо – присећа се Мара својих лингвистичких почетака. – Будући да играм фолклор, много путујем и увек сам волела да комуницирам са странцима. Неким пријатељима, који не знају енглески, помажем да и они комуницирају са другима.
Колико је енглески различит у односу на то шта и како учите у школи и како све изгледа у пракси?
– Другачије је, јер је у школи већи фокус на граматици и доста је сувопарно. Међутим, мислим да се језик најбоље и најбрже учи ако се користи и то у комуникацији са изворним говорницима. Тад можемо да чујемо које речи и изразе користе свакодневно, а што не можемо да научимо из књига.
Да ли си, онда, приметила колико се језик мења?
– Што се тиче говора, мислим да је амерички акценат постао много заступљенији у односу на британски, који је некад био стандард. А што се тиче баш речи, највише примећујем да их има у области технологије.
Споменула си да играш фолкор. Када си, како и зашто почела?
– Ево овако, од почетка...Фолкор сам кренула да играм релативно одавно, у другом основне и то зато што је моја добра другарица тада ишла, па ми се свидело како све то изгледа. Чула сам од ње да они тамо и певају, играју, да се друже и свидело ми се. Кренула сам с њом, а што је најзанимљивије, она је убрзо одустала, а ја сам остала. У првом средње сам ушла у извођачки састав и ту сам била четири године. Кад сам се доселила у Нови Сад, почела сам да играм у Фолклорном ансамблу „Вила”.
Шта је оно што те сада, из овог угла, привачи фолклору?
– Мислим да је то највише дружење. Баш смо недавно причали о томе како нам је најлепше због људи који се ту налазе, сви смо слични, имамо слична интересовања и углавном се споје најбољи другови, кумови, чак и брачни парови, па имамо и доста „Вилине” деце, тако их зовемо...
Мали вилењаци...
– Е, да. Баш смо као нека велика породица.
Међутим, ти имаш и додатну везу с фолклором, нешто што радиш мимо играња и певања.
– Развила сам љубав према народним ношњама, чак и као млађа, увек сам волела да знам све о ношњи коју носимо – одакле је, из ког дела Србије, неку дубљу причу. Јер, различите су ношње за девојке, удате жене, старије, разликују се кошуље које носе или мараме. Рецимо, није било друштвено прихватљиво да старија жена носи исто што и нека девојка...
Страшно, страшно...
– Да, јесте било страшно. И увек сам волела да залазим у дубљу причу сваког комада ношње, волела сам да знам шта је шта, јер доста су разнолике ношње. Много је лепих уметничких радова, баш бих то тако назвала, јер су везови, чак и сама та израда одеће, много различити и потребно је много времена и креативности да се неки делови израде. Не бавим се ткањем, али сам имала прилику да гледам како се то ради, док се израђују кецеље и појасеви и доста је компликовано. То је, просто, неки занат који изискује стрпљење и креативност. Имала сам прилику да се сусретнем са везом са 16 година, многи са секције нису били заинтересовани, само нас неколико, и тада сам први пут узела цео материјал у своје руке. После сам купила конац, који је другачији од овог за шивење, и вежбала сам, на интеренету сам нашла разне начине и методе, неке слике и по њима правила реплике.
Колико сад везеш и шта?
– У суштини, не везем колико бих хтела, јер немам времена због разних обавеза. Углавном везем за друштво, и то чарапе за фолклор, евентуално кошуље, то ми је и најједноставније, мада ни то није једноставно.
А од свакодневних одевних предмета?
– Радим и модерне ствари. Једном другару сам извезла ружу на кошуљи. Везла сам и украсне јастучиће.
Како осмишљаваш шта ћеш да везеш и колико ти треба времена за вез величине два са два центиметра?
– Ох, па то је мало, треба ми можда два минута, није толико компликовано. Рецимо, један пар чарапа сам везла, у два реда, за шта су ми требала два дана интензивног рада. Јер, кад узмем да радим, онда не престајем и два-три дана су ми довољна ако се само томе посветим. Правим паузе само за јело.
Да ли су то, углавном, цветни мотиви?
– Везла сам и геометријске мотиве, који су углавном присутни у делу Крајине и Босне, док су цветни у Војводини и Шумадији.
Размишљаш ли о томе да покренеш бизнис?
– Размишљала сам, чак сам добила и позив од СКУД-а „Семберија” из Бијељине да радим са њима и помогнем им у производњи ношњи, али то ми се не уклапа у све обавезе које имам, па су рекли да, кад дипломирам и одлучим, могу да одем код њих. А њима су баш потребни креативни људи јер је све мање оних који се овим баве и знају да везу, штрикају или нешто слично.
Колико је важно чување традиције веза?
– Волим нашу традицију и обичаје, а и наш уметнички руководилац, који нам држи пробе, често нам говори о традицији и нашим обичајима, па је рекао да она живи док је ми преносимо. Мислим да је важно да је чувамо, али и да се модернизујемо, да будемо у корак са временом, као и да се потрудимо да знамо нешто о својој традицији и да не заборавимо како је то некад изгледало и како се живело. Просто, из историје учимо.
О чему размишљаш док везеш?
– Рецимо, увек сам волела да радим нешто креативно, да цртам, правим фигурице, да нешто стварам и кад узмем да везем не могу да дочекам да видим финални производ. Понекад се осећам као да живим у прошлом времену, па слушам и етно-групе. Бавим се и етно-певањем, па некад певушим док радим. Покушавала сам неколико људи да научим да везу, стресно им буде, немају стрпљења. А ја уживам, то ме смирује, не размишљам ни о чему другом, немам никаквих проблема, само се усредсредим на тај вез, да испадне што лепше. И кад везем за неку драгу особу, нарочито се потрудим да све испадне што богатије и да буде врхунски.
Да ли прво направиш шаблон или имаш неку идеју, која те води?
– Углавном имам план шта везем, никад нисам напамет нешто радила. Ако је крстасти вез у питању, користим материјал са рупицама и онда као да креирам неки мозаик. Када то радим, на интернету нађем шаблоне, а некад, рецимо, нацртам сама у свесци на квадратиће. Или директно на платну нацртам цветић па га буквално „обојим” концем.
Колика је реална вредност твог рада, с обзиром на то да је ту саткана традиција?
- Мислим да више има духовну вредност, него материјалну. Додуше, има и новчану, јер доста тих ручних радова јесу скупи и ношње могу да буду и до неколико стотина евра. Неке ношње не вреде само због тога из ког су предела, већ колико су богате.
Л. Радловачки