Алфировић: Смањење грамаже производа није противзаконито, али је нефер за купце
БЕОГРАД: Смањење грамаже појединих производа како би цена остала иста није противзаконито, јер прописи налажу да је обавезно само да је грамажа истакнута јасно на производу и тачна, али, како је објаснио Младен Алфировић из Националне организације потрошача, то је посредни и перфидни начин поскупљења и тиме нефер однос према купцима.
"Све док је производ декларисан у складу са важећим правилницима, докле год је на амбалажи наведена тачна грамажа или друга јединица мере, количине производа, који се налази у самом паковању, све је у складу са законом", рекао је Алфировић за Танјуг.
Он сматра да је то посредни и перфидни начин поскупљења производа, које је у последњих годину дана посебно присутно, и да произвођачи на тај начин злоупотребљавају поверење купаца.
"Рачунајући на то да су потрошачи навикли да одређене производе купују, да су им поклонили поверење и да заправо по неком аутоматизму само нешто узму, а заправо и не читају декларацију", рекао је Алфировић.
"Шринкфлација" - смањење грамаже или количине производа у паковању, а да се не промени њена цена је, истиче Алфировић, појава која је уочена пре неколико година, у протеклих протеклих годину дана све је чешћа и у Србији.
"Произвођачи су морали због поскупљења сировина, енергената да коригују цене, па кад су вероватно достигли одређени максимум и проценили да потрошачи неће више то куповати, онда су прибегли овој другој методи. Имамо све већи број произођача и све шири круг производа на којима се то примењује", објаснио је Алфировић.
Што се тиче предстојећег периода, он је рекао да не зна како ће се то одразити на купце, али сматра да ће шринкфалцију све више уочавати.
"Самим тим произвођачима може опасти промет. Људи могу да престану да купују производе код којих су то уочили и бирају друге произвођаче. То су калкулације које и произвођачи имају и морају да добро размисле да ли ће се у будућности понашати на овакав начин", рекао је Алфировић.
Он је објаснио да нема никаквог кршења прописа који регулишу област заштите потрошача, и да прописи не обавезују произвођача да наведе да је грамажа промењена.
"Нема ту никаквог кршења прописа који регулишу ову област, па сад да ту буде нека огласна порука - смањена грамажа. Незамисливо је да ће било ко то урадити када га прописи на то не обавезују. Може се рећи да је то нефер однос према потрошачима, јер је то заправо перфидан начин да производ поскупи и да се, на неки начин, злоупотреби то поверење и навике потрошача", закључио је Алфировић.
Кувар једног београдског ресторана Немања Божиновић рекао је да није сигуран да се "озбиљни" ресторани баве таквим стварима, али да му је "шринкфлација" позната и у области ресторанских услуга.
Он је додао да пораст цена намирница и инфлација утичу на угоститеље те да су они приморани да мењају цене.
"Ценовници добављача нису стабилни, цене констатно расту и самим тим, морамо да мењамо наше цене. Разлика је у томе што ми морамо да нађемо баланс између цене добављача и цене коју ми можемо да презентујмо нашим потрошачима", рекао је Божиновић.