Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Срђан Гојковић Гиле: "Лишће прекрива Лисабон" је наше ремек-дело

14.12.2022. 13:56 14:00
Пише:
Фото: Youtube/Nova S

БЕОГРАД: Београдска рок група "Електрични оргазам" одржаће ексклузиван концерт у суботу, 17. децембра у Дому омладине, поводом јубилеја – 40 година од изласка албума "Лишће прекрива Лисабон", (1982), а фронтмен групе Срђан Гојковић Гиле специјално за Танјуг каже да је у моменту настанка тог албума имао осећај да стварају ремек дело.

Други студијски албум тада панк рок састава био је у сваком погледу необичан, аутентичан, ретко оригиналан, концептуалан на неколико нивоа, са 17 песама на А и Б страни: "Пођимо", "Алабама", "Жуто", "Сам", "Главе", "Девојке", "Африка", "Подстанар", "Лептир", "Бомба", "Незгодно", "Разговори", "Она", "Знам", "Четворо", "Одело" и "Доколица".

Био је то јединствени пројекат и на неки начин експеримент, нешто сасвим ново за све у бенду.

"За мене је то један од четити најбоља албума која смо урадили. Свакако да је био експеримент и ми смо следили искључиво личну инспирацију и креативност. Нисмо се баш обазирали на комерцијалну страну свега тога, али тако је мање више увек у овом бенду. Уметничка креација је увек изнад и испред свега осталог", прича Срђан Гојковић за Танјуг, лидер “Електричног оргазма”, који је основан 13. јануара 1980. године у београдској кафани „Морнар“, након концерта македонске етно џез рок групе "Леб и сол".

Групу су тада основали - Срђан Гојковић Гиле (пре тога бубњар групе "Хипнотисано пиле"), Љубомир Јовановић Јовец (гитариста такође бенда “Хипнотисано пиле") и оргуљаш Љубомир Ђукић – Љуба. Ипак, "Лишће прекрива Лисабон" био је прави драгуљ у њиховој дискографији. 

"Били смо свесни да стварамо нешто посебно и изузетно. Када смо завршили албум знали смо да је то наше мало ремек-дело. На жалост, у оно време само мањи део критике и публике је то видео на тај начин. Потребне су биле деценије да се сагледа сва величина тог албума, да би он тек 40 година касније био три недеље најпродаванији албум у Хрватској. То је коначна потврда онога шта смо ми мислили пре 40 година", рекао је Гиле.

У Новом таласу, издвајали су се и албуми који су снимили бендови са којима је "Електрични оргазам" делио легендарни албум "Пакет аранжман". То су "Одбрана и послеђи дани" од "Идола" и "Бистрији или тупљи човек бива кад..." од "Шарло акробате". 

"Електрични оргазам" је у више од 40 година каријере понудио публици 12 студијских, 7 живих и 3 компилацијска албума. Албум веома поетичног наслова "Лишће прекрива Лисабон" је снимљен у словеначком студију "Тиволи" у Љубљани уз помоћ продуцента Тонија Јурија, и то у новој постави.

"Ми смо се бавили уметничком музиком, не комерцијалним аспектом, и није нам било важно колико ћемо плоча продати. Говорили су нам са више страна да је тај албум јединствен, да нема никакве узоре у другим музичким оквирима", присећа се фронтмен бенда. 

Тада су у бенду свирали Јован Јовановић Гроф на басу, повратник из војске Горан Чавајда Чавке на бубњевима, док су остали - Љубомир Јовановић Јовец на гитари, Срђан Гојковић Гиле - гитара и вокал, и Љубомир Ђукић Љуба на клавијатурама и вокалу.

Албум карактеришу релативно кратке песме, где неке трају и свега минут па све до станрдадних хитова у трајању од три или четири минута.

"Све се развијало спонтано, корак по корак. Редослед песама се увек прави на крају, кад је албум снимљен. Тако је било и те 1982. године. Песме за албум сам свакако направио раније, а не у студију. месецима смо их свирали и анализирали. Тако да смо у студио усли потпуно спремни и само смо их снимили”, открио је Гојковић процес настајања албума. 

Наслов "Лишће прекрива Лисабон" преузет је од истоименог фото љубавног романа који је читала мајка од чувеног, нажалост покојног бубњара из бенда Горана Чавајде Чавкета. 

"Ми смо тада били клинци који су живели са родитељима. Заправо нисам више сигуран да ли сам то видео код Чавкетове мајке или на киоску, где су продавали такве романе. Што се наслова албума тиче, ја сам тај који је дао име сваком албуму бенда. То је ваљда и природно јер сам аутор највише песама које бенд изводи" каже Гојковић.  

Музички стручњаци, пре свега рок жанра, сматрају да је албум био скривено ремек дело југословенског рокенрола. Највећи уметнички израз бенда где су текстови дубока филозофија, на високом нивоу уметности. У новом паковању, реиздању, албум је након четири деценије био најпродаванији у Хрватској (издање “Кроација рекордс”). Гилету веома пријају такве похвале јер албум у време оригиналног издавања није тако добро прошао код публике и критике.

"Рано сам постао свестан да то што ми радимо у ствари иде испред времена у ком је настало и да ће бити потребне године да то већина схвати и разуме. Тако је некако остало до дана данашњег и односи се скоро на све албуме које сам урадио. Једноставно, никад нисам следио трендове, већ сам се трудио да радим из срца, спонтано и да искључиво следим сопствени укус и инспирацију", искрен је Гиле.

Гојковић на комплетан опус "Електричног оргазма" гледа као на једну велику целину и сматра да ту има доста значајних и добрих албума. 

"То је као кад рецимо неко позориште после дугог низа година поново врати неку веома битну представу на репертоар. Долази стално нова генерација публике на наше концерте и треба их упознати са различитим фазама нашег деловања. Зато и радимо реиздања старих албума који годинама нису били у продаји, а и враћамо песме на репертоар које дуго нису свиране. Наравно неке друге песме испадну са репертоара, али можда касније опет буду враћене. Тако је занимљивије нама, а и публици, да не морају стално исти репертоар да слушају на концертима", подвукао је београдски рокер. 

За Дом омладине 17. децембра спремју пуна два сата рокенрола, а некад је тешко одрећи се неких хитова. Гојковић напомиње да сам сет листу песама за концерт, али и да прихвата креативне предлоге осталих чланова бенда. "Велики хитови углавном остају на листи, мада не увек. Било је периода кад нисмо свирали "Игра рокенрол цела Југославија", "Дебела девојка", "Бејбе ти ниси ту". Једноставно нама прија да се на неко време одморимо од неких песама, а онда кад их вратимо, пуно боље их свирамо, јер смо их се опет ужелели", сматра Гојковић.

Наглашава да је хипер продукција концерата у Београду и Србији очекиван одраз драме коју смо прошли са пандемијом.

"Бендови и публика су се ужелели концерата. То ти је што би рекли, закон понуде и потражње, ако има публике, увек ће се наћи и неко ко ће извести неки програм за њу", каже Гојковић и најавио нова реиздања албума "Електричног оргазма".

"Почетком следеће године "Кроациа рекордс" ће реиздати концерт у Варшави из 1981. године. Они су такође снимали (аудио и видео) концерт у Творници (Загреб), тако да је у плану и живи албум" каже Гојковић. Са бендом "Меџик Буш" Гојковић ради у фазама на првом ауторском студијском албуму, после Лајв издања (2019), скоро су при крају са уснимавањима, нада се да ће пројекат изаћи крајем следеће године.

Са друге стране, "Електрични оргазам" не планира нови студијски албум у следећој години, тако да "Где смо сад?" остаје последњи који је бенд снимио 2018. године.

Пише:
Пошаљите коментар