Последњи воз из Јаше Томића отишао 1999. године
ЈАША ТОМИЋ: Када је почетком ове године „Инфраструктура железнице Србије” објавила јавни позив за продају старих шина и скретница, као и старог колосечног прибора, многи из средњег Баната су са сетом причали о томе како је некада функционисао железнички саобраћај у овом делу Војводине, а појединци су чак и јавно негодовали због овакве одлуке. Старе шине, колосечни прибор и скретнице демонтиране су, расходоване и продате са пруга којима је одузето својство добра у општој употреби. Између осталог, реч је о деоницама Сечањ - Јаша Томић и Зрењанин Фабрика - Вршац.
Из „Инфраструктуре железнице Србије“ су објашњавали да ће, осим значајних прихода које ће на овај начин остварити, бити уклоњена стара железничка инфраструктура и пруге, од којих се на многима већ деценијама не одвија саобраћај возова.
Бивши радник „Железнице Србије” Никола Добрић, који и данас живи у кући крај напуштене железничке станице у Јаши Томићу, каже да је последњи воз кроз ово село на подручју општине Сечањ прошао пре 23 године.
- Последњи воз је ушао у Јашу Томић тачно када је почело бомбардовање Југославије 1999. године. Добро се сећам, стајао је на првом колосеку, код магацина. Одатле је отишао последњег дана бомбардовања. После тога, у железничку станицу у Јаши Томићу ниједан воз ушао није, а ја сам остао ту да радим још до 2006. године – прича Никола Добрић.
Никола је пре скоро четири деценије почео да ради на овој станици као чувар и сећа се како је она изгледала у то време.
-Ово је била једна од најлепших железничких станица у Војводини, сви то знају. Редовно је одржавана, на њој су се налазиле жардињере са цвећем, имала је фину металну ограду. Ма, милина једна – описује Добрић некадашњи изглед станице.
Откако је последњи воз изашао из ње, пруга између Сечња и Јаше Томића је свакодневно пропадала и било је очекивано да ће у неком периоду бити уклоњена. Мештани Јаше Томића су се, међутим, потајно надали да би пруге ипак могле да се користе, макар у туристичке сврхе, као на Шарганској осмици. Па да воз иде до државне границе са Румунијом, или чак до Темишвара, са којим је Зрењанин повезан, не само реком Бегеј, него и бициклистичком стазом.
Друштвени хроничари су, иначе, записали да је железничка станица Јаша Томић отворена давне 1889. године, када је пуштена у саобраћај пруга Сечањ - Јаша Томић - Међа, па даље за Жомбољ. Изграђена је по једном од типских пројеката, који су коришћени на територији Аустроугарске. Тадашњи велепоседници су стали на становиште да је поменута железничка веза изузетно важна. Њихов циљ је био повезивање имања са великим потрошачким центрима ван Торонталске жупаније, првенствено са Темишваром, а затим и са осталим деловима Угарске. Зарад изградње пруге основано је и Акционарско друштво торонталских железница, чијој оснивачкој скупштини су присуствовали и представници некадашњег Модоша, данас Јаше Томића. Ж. Б.