У суботу 130. београдска Критична маса - Бајсом у школу!
БЕОГРАД: У суботу, 27. августа, у 16:30 часова на Тргу Николе Пашића у Београду биће организована 130. Критчна маса - Бајсом у школу!
Вожња ће почети у 17 часова, дужина ће бити 10 км, а завршетак испред Министарства просвете.
Дођите да пре првог звона зазвонимо на сва звонца: улице припадају деци!
Да је бицикл једина одржива будућност, говори чињеница да земље са највећим просеком зарада и највећим просеком среће инсистирају на бициклизму као најздравијем решењем за њихове грађане и грађанке. Најновији пример је град Брисел, који планира растерећивање центра града од аутомобила и отварање простора за бициклисте и пешаке.
Ако посматрамо позитивне праксе, увођење значајних промена у саобраћај увек почиње двојако - мењањем инфраструктуре у правцу што безбеднијег бициклизма, и инспирисањем најмлађих грађана и грађанки да стварају здраве навике, кроз примере одраслих, лекције у школама и кроз обезбеђивање безбедних рута близу школа и паркинга за бицикле у школама.
Све веће ускраћивање зелене инфраструктуре – паркова и шума, деци, неулагање у здраве видове транспорта, улице препуне аутомобила и на паркингу и на тротоарима довело је до небезбедних услова за децу да проводе време напољу, као што су то радили њихови родитељи.
Ове чињенице су поражавајуће за здравље деце. Тако, према истраживању из 2019. године, 70% деце недовољно је физички активно, а то је довело до тога да је код 20% деце узраста основне и средње школе установљен деформитет кичме, да данашња деца разликују мање боја и звукова него деца пре 30 година, мање су спретна, а скоро свако друго дете има слабије развијену фину моторику.
Рекреативна физичка активност оптимално би требало да траје 60 минута дневно сваког дана у недељи нарочито у фази раста и развоја детета", истакла је Јовановић наводећи да је то минимум како би најмлађи правилно расли и развијали се.
Истраживање је показало и да је физичка активност ван школске наставе са годинама све мање заступљена, нарочито у периоду средњошколског узраста када долази до смањивања физичке активности, што је посебно изражено код девојчица.
Само 6,8 одсто девојчица у том узрасту је физички активно, нешто су активнији дечаци, али то смањивање физичке активности замењује се неким другим навикама које су им доступније и не захтевају ни физичку, али ни неку другу ангажованост, наводи Јовановић.
Тренутни закон о саобраћају напомиње да деца до 12 година не смеју возити бицикл путевима или бициклистичким тракама, само одвојеним бициклистичким стазама. Међутим министарство саобраћаја, упркос обећањима о унапређењу бициклистичке инфраструктуре, не ради ништа да обезбеди деци безбедан прилаз школама.
Упркос томе, уместо аутомобилима, родитељи би могли заједно са децом да користе одрживији начин путовања до школе. Поред тога, одлазак у школу не би било фрустрирајуће искуство уз тражење паркинга, већ заједничка забавна активност коју ће деца радо памтити. Тиме би се научили да користе бицикл и самостално, када за то дође време.