U subotu 130. beogradska Kritična masa - Bajsom u školu!
BEOGRAD: U subotu, 27. avgusta, u 16:30 časova na Trgu Nikole Pašića u Beogradu biće organizovana 130. Kritčna masa - Bajsom u školu!
Vožnja će početi u 17 časova, dužina će biti 10 km, a završetak ispred Ministarstva prosvete.
Dođite da pre prvog zvona zazvonimo na sva zvonca: ulice pripadaju deci!
Da je bicikl jedina održiva budućnost, govori činjenica da zemlje sa najvećim prosekom zarada i najvećim prosekom sreće insistiraju na biciklizmu kao najzdravijem rešenjem za njihove građane i građanke. Najnoviji primer je grad Brisel, koji planira rasterećivanje centra grada od automobila i otvaranje prostora za bicikliste i pešake.
Ako posmatramo pozitivne prakse, uvođenje značajnih promena u saobraćaj uvek počinje dvojako - menjanjem infrastrukture u pravcu što bezbednijeg biciklizma, i inspirisanjem najmlađih građana i građanki da stvaraju zdrave navike, kroz primere odraslih, lekcije u školama i kroz obezbeđivanje bezbednih ruta blizu škola i parkinga za bicikle u školama.
Sve veće uskraćivanje zelene infrastrukture – parkova i šuma, deci, neulaganje u zdrave vidove transporta, ulice prepune automobila i na parkingu i na trotoarima dovelo je do nebezbednih uslova za decu da provode vreme napolju, kao što su to radili njihovi roditelji.
Ove činjenice su poražavajuće za zdravlje dece. Tako, prema istraživanju iz 2019. godine, 70% dece nedovoljno je fizički aktivno, a to je dovelo do toga da je kod 20% dece uzrasta osnovne i srednje škole ustanovljen deformitet kičme, da današnja deca razlikuju manje boja i zvukova nego deca pre 30 godina, manje su spretna, a skoro svako drugo dete ima slabije razvijenu finu motoriku.
Rekreativna fizička aktivnost optimalno bi trebalo da traje 60 minuta dnevno svakog dana u nedelji naročito u fazi rasta i razvoja deteta", istakla je Jovanović navodeći da je to minimum kako bi najmlađi pravilno rasli i razvijali se.
Istraživanje je pokazalo i da je fizička aktivnost van školske nastave sa godinama sve manje zastupljena, naročito u periodu srednjoškolskog uzrasta kada dolazi do smanjivanja fizičke aktivnosti, što je posebno izraženo kod devojčica.
Samo 6,8 odsto devojčica u tom uzrastu je fizički aktivno, nešto su aktivniji dečaci, ali to smanjivanje fizičke aktivnosti zamenjuje se nekim drugim navikama koje su im dostupnije i ne zahtevaju ni fizičku, ali ni neku drugu angažovanost, navodi Jovanović.
Trenutni zakon o saobraćaju napominje da deca do 12 godina ne smeju voziti bicikl putevima ili biciklističkim trakama, samo odvojenim biciklističkim stazama. Međutim ministarstvo saobraćaja, uprkos obećanjima o unapređenju biciklističke infrastrukture, ne radi ništa da obezbedi deci bezbedan prilaz školama.
Uprkos tome, umesto automobilima, roditelji bi mogli zajedno sa decom da koriste održiviji način putovanja do škole. Pored toga, odlazak u školu ne bi bilo frustrirajuće iskustvo uz traženje parkinga, već zajednička zabavna aktivnost koju će deca rado pamtiti. Time bi se naučili da koriste bicikl i samostalno, kada za to dođe vreme.