Путници да провере агенцију са којом потписују уговор
БЕОГРАД: Након што је у последње две године услед презадужености 10 туристичких агенција отишло у стечај, а међу последњим и агенција "Компас Тоурисм Травел" из Новог Сада, помоћница министра туризма Дуња Ђенић позвала је данас путнике да се обрате сектору туристичке инспекције који може извршити инспекцијски надзор, али и да провере са ким потписују уговор, односно да ли та агенција има лиценцу и гаранције путовања.
Ђенић је за Танјуг навела да сектор туристичке инспекције не може у том случају наложити повраћај средстава, нарочито када је привредно друштво отишло у стечај, али може, како додаје, да поднесе предлог за одузимање лиценце агенцији као организатору путовања и да предочи начин за потраживање права путника.
"Када смо покушали да извршимо инспекцијски надзор над агенцијом ''Компас'', агенција већ није пословала. Путнике тада упутимо да се обрате осигуравајућој кући и да погледају у потврди о гаранцији која је осигуравајућа кућа пружила, односно склопила уговор са датом агенцијом", рекла је Ђенић.
Казале је да путник може да поднесе приговор осигуравајућој кући, након чега је предвиђен рок за одговор од око 15 дана.
Ђенић прецизира да се након тога путник са датим приговором може обратити Народној банци, која је надлежна за контролу рада осигуравајућих кућа.
Она је поручила да број од 10 туристичких агенција које су отишле у стечај и престале да послују, није забрињавајући, јер је, каже, пре ковида било више од 1.100 туристичких агенција, од којих је било скоро 400 организатора путовања.
"И након ковида велики број је остао да послује, данас имамо око 250 туристичких агенција, организатора путовања који имају прописане лиценце, гаранције путовања, како са осигуравајућом кућом, тако и банкарске гаранције", навела је Ђенић.
На питање шта се дешава уколико путник не крене на пут у дану који је одређен у уговору, Ђенић одговара да постоје различити разлози за отказивање путовања и да Закон о заштити потрошача и Закон о туризму предвиђају различите последице.
"Може да откаже путник или организатор услед недовољних услова за остварење уговорних обавеза. Уколико је путник својом вољом отказао, увек саветујемо да се путник прво обрати агенцији са којом има потписани уговор, како би постигао одређени договор и задовољио своја права. У случају када то не може, било да је агенција отказала путовање или нису могли да га реализују, они се могу обратити туристичкој инспекцији која покреће инспекцијски надзор и утврђује чињенично стање", рекла је Ђенић.
Како је додала, на основу тога могу се предложити одређене казне и утврдити да ли је туристичка агенција пословала у складу са законом.
На питање шта у таквим случајевима држава може да уради, Ђенић каже да "држава није у могућности да стане иза сваког правног лица", али, наглашава, сектор туристичке инспекције при Министарству може усмерити путника како да оствари своја права.
"У случају да путник не прихвати заменско путовање или у старту уопште не разговара са агенцијом о понуди, он има право на повраћај својих уплаћених средстава које је уплатио чак пре почетка ковида, а у крајњем року до 1. фебруара 2023. године", навела је Ђенић.
Она је позвала путнике да буду одговорни и да проверавају да ли туристичке агенције са којим потписују уговор имају лиценцу, односно гаранције путовања.