ДНЕВНИК НА ЛИЦУ МЕСТА Бушење тунела испод Иришког венца почиње на пролеће
Градилиште најдужег тунела у Србији који ће пролазити испод Иришког венца на Фрушкогорском коридору три дана пред Нову годину пуно је активности, како се могла уверити екипа “Дневника”.
Обриси улаза у две цеви тунела обележени су тракама, мада, како кажу грађевинци, сами улази ће бити за који метар ниже од тренутне коте.
Почетак пробијања тунела са две цеви од 3,5 и 3,6 километара који ће на јужне падине Фрушке горе изаћи код Ирига, како смо незванично сазнали, очекује се на пролеће. Чекају се, наводно, одређени уговори о експропријацији, а тренутно радницима потешкоће стварају временски услови и последични одрони земљишта. Тако је пред будућим тунелом сада углавном блато и најлонске цераде које би требало да спрече одроњавање земље.
Директор “Коридора Србије” Александар Антић, почетком месеца, навео је да се побија два реда шипова који су пречника 1,5 метар, а иду до 25 метара у дубину, за потребе потпорног зида изнад будућих улаза у тунел. Он је додао и да ће изградња Коридора зависити и од брзине радова на будућем мосту преко Дунава код Текија од 1,8 километара.
- Ако ухватимо динамику на тунелу, ако ухватимо динамику на мосту, остатак трасе ће бити апсолутно у складу са динамиком завршетка овог пројекта - рекао је Антић.
Недавно је шеф пројекта ЦРБЦ Милијан Милић за поједине медије изјавио да настоје да предупреде све потенцијалне тешкоће, те да раде уз строге мере заштите природе.
- Имамо новоселски поток који је потребно регулисати читавом његовом дружином у зони улазног портала. Такође, имамо доста природних водотокова које је потребно у овој зони улазног портала примити и безбедно регулисати у саме канале - навео је Милић.
Фрушкогорски коридор биће брза саобраћајница која ће од Каћа, преко Дунава и Петроварадина, дуж Парагова, испод Фрушке горе, спојити Нови Сад са Румом и будућима ауто-путем Рума-Шабац и брзим путем Шабац - Лозница.
Сам Фрушкогорски коридор дуг је 47,7 километара имаће четири траке, а тунелом и мостом повезаће Бачку и Срем са западном Србијом.
Изградња Фрушкогорског коридора почела је првог маја ове године, управо на почетку друге од четири деонице на колико је издељена будућа саобраћајница. Држава је потписала уговор о изградњи са „China Роад анд Бридге Цонструцтион“ (ЦРБЦ) вредан 606 милиона евра, а приликом отпочињања радова председник Александар Вучић је изјавио да је добио уверавања од извођача да ће Фрушкогорски коридор бити готов годину дана пре рока, то јест у марту 2024. године.
Мада тренутно градилиште изгледа поприлично апокалиптично, с обзиром на број оборених стабала и изглед поменутог Новоселског потока, председник Србије је 1. маја казао и да је постигнут договор са ЦРБЦ-ом да се за свако посечено стабло посаде две саднице.
Фрушкогорски коридор, осим тога што ће заштити Национални парк од теретног и осталог моторног саобраћаја, то би требало да уради и са Новим Садом. На територији града, ова саобраћајница ће служити као транзит за теретна возила, која би онда Дунав прелазила на будућем мосту на Текијама, а одатле би кроз тунел избијала на Алибеговац, потом на Мишелук и даље ка Венцу и Иригу. Мост на Текијама биће спојен и са обилазницом око Петроварадина, која би требало да иде поред “Победе”, и која води на нови друмско-железнички мост.
Код мотела “Сунце” на Парагову, пак, биће изграђена веза са обилазницом око Сремске Каменице те планираним мостом преко Дунава у наставку Булевара Европе.
Око 48 километара Фрушкогорског коридора издељено је на четири деонице: прва деоница је петља Аутопут Е-75 – Парагово, друга је Парагово – почетак обилазнице око Руме, деоница три се односи на петљу Каћ – Петроварадин (петља Аутопут Е-75), а четврта подразумева почетак обилазнице око Руме, све до петље Рума на аутопуту Е-70, где ће се наставити на ауто-пут / брзу саобрћајницу Рума–Шабац–Лозница, чија је изградња у току.
Светозар Крстић
Фото: Вања Фифа