Коридором двоточкашима до нетакнуте природе
КАЊИЖА: Заједнички развој прекограничне мреже бициклистичких стаза за приступ заштићеним природним подручјима, пројекат је који као водећи партнер Покрајински секретаријат за привреду и туризам АП Војводине, реализује са Покрајинским секретаријатом за урбанизам и заштиту животне средине АП Војводине и Акционарским друштвом за развој националне инфраструктуре из Мађарске.
Промотивни семинар за упознавање о активностима у оквиру овог међународног пројекта, уз учешће представника локалних самоуправа, стручне јавности, представника удружења грађана која се баве одрживим туризмом и бициклизмом и других заинтересованих уприличен је у гарни „Арт хотелу” у Кањижи.
Циљ овог пројекта из трећег позива Intеrrеg-IPA програма прекограничне сарадње Мађарска-Србија, скраћеног назива ЕцоБикеНет, укупне вредности 353.735 евра од чега је 85 одсто из ЕУ, јесте развој међународног бициклистичког коридора „ЕуроВело 11” у Мађарској и Србији. Вршилац дужности помоћника покрајинског секретара за урбанизам и заштиту животне средине Павле Рајков истакао је да се поред значаја за унапређење туризма и безбедности саобраћаја, у пројекат ушло јер се увиђа и значај приступа бициклистичким стазама заштићеним подручјима.
- Пошто су заштићена подручја у нашој надлежности дошли смо на идеју како да наше грађане, тако и све стране туристе који ће користити екобајк, односно источноевропску бициклистичку руту Еуровело 11 упознамо са свим природним добрима које имамо у Војводини. Ова бициклистичка рута протеже се од северноистока Норвешке , преко средње Европе до Атине у Грчкој у дужини од око 6.000 километара. Кроз Војводину се пружа од граничног прелаза Хоргош - Реске преко насеља Хоргош, Кањижа, Сента, Ада, Бечеј, Зрењанин, Перлез, Опово и даље ка Београду, где се после спаја са међународном бициклистичком рутом Еуровело 6 - указао је Павле Рајков.
Више од половине руте се простиру дуж насипа на рекама Тиса и Дунав, па према речима Рајкова, тако је бициклистима омогућено кретање близу река избегавањем преоптерећених путева, обезбеђујући приступ заштићеним подручјима са прелепим пејзажима и очуваном природом. Истовремено израда комплетне пројектне документације у оквиру овог пројекта а касније и изградња бициклистичких стаза највише одговара локалним самоуправама, јер ће подстаћи развој туризма.
Mеnayеr пројекта Милан Иличић из Покрајинског секретаријата за привреду и туризам наглашава да је тај секретаријат водећи партнер на пројекту, а главна активност биће израда пројектно техничке документације за изградњу бициклистичке стазе од Хоргоша до Кањиже у дужини 14,8 километара, као и за постављање туристичке сигнализације на целој траси бициклистичког коридора Еуровело 11 у Војводини, као и израда студије о хармонизације ових активности између Мађарске и Србије.
У Мађарској пројектне активности односе на израду пројектно-техничке документације за бициклистичке стазе које ће повезати више пограничних насеља која су најфренквентнија од стране локалног становништва где не постоје безбедне стазе за бициклисте.
- Велика пажња посвећује се пратећим активностима на развоју свести јавности и промоцији циклотуризма уз фаворизовање посета заштићених подручја. Значај је и у погледу повећања безбедности саобраћаја, јер ће бициклистичке стазе изместити бициклисте са главних путева чиме ће се повећати безбедност бициклиста и осталих учесника у саобраћају - наглашава Иличић.
- Општина Кањижа је сама већ годинама уназад иницирала и реализовала пројекте бициклистичких стаза. У сарадњи са Покрајинском владом и ресорним покрајинским секретаријатима последњих неколико година реализовали и започели неке пројекте у овој области, као што јетренутно актуелни пројекат изградње бициклистичке стазе Хоргош-Реске-Сегедин. За бициклистичку стазу од центра Хоргоша до граничног прелаза смо имали припремљену пројектну документацију, општина није имала средстава и prеthodnih годину и по конкурси и пројекти нису баш ишли како је било планирано, па смо конкурисали и добили средства за део недостајуће пројекте документације и изградњу. Сведоци смо и о великом броју бициклиста и колико се овај начин превоза користи од стране наших грађана. Кроз већи део Хоргоша имамо бициклистичку стазу која је функционална и користи се, а на траси је источноевропског бициклистичког коридора - указао је Марко Ждеро.
М. Митровић