Таксисте и ЈГСП угрожава нелојална конкуренција; Лек- казне и контрола
НОВИ САД: Број такси возила у граду лане је био 1.400, а како је председник Управног одбора Струковног удружења “Ситанс” Никола Бошњаковић рекао за “Дневник”, та бројка се није променила током ове године.
Поред смањеног обима посла због вируса короне, такозвани “дивљи превоз” и “линијски таксисти” угрожавају зараду регистрованих таксиста који испуњавају све услове и имају потребну документацију.
Одређени број колега је престао са радом у prеthodnom периоду, али су примљени нови возачи, па на тај начин број договорених возила остаје исти, објаснио је Никола Бошњаковић.
По његовим речима, прикупљање свих докумената сада тече спорије због вируса короне, али им већи проблем од тога представља дивљи превоз, нарочито линијски.
Како је Бошњаковћ објаснио, колеге које се баве линијским превозом, путнике чекају пре аутобуса и наплаћују им фиксну суму, те на тај начин угрожавају и таксисте, али и Градског превозника. Он је нагласио да инспекција ради свој посао, али да мали број инспектора поред таксиста има више задужења, што су рекли и из Саобраћајне инспекције Града Новог Сада, казавши да је за целокупан инспекцијски надзор задужено 5 инспектора чији је посао: свакодневни инспекцијски преглед такси возила, инспекцијски надзор контроле обале и воденог простора, инспекцијски надзор јавног превоза путника, контрола паркирања и резервације паркинг места и контрола превоза терета у друмском саобраћају.
Поред тога, наглашавамо да, поред наведених надлежности, свакодневно обављамо контролу примене епидемиолошких мера у јавном превозу путника контролу ношења заштитних маски, односно у такси возилима и аутобусима ЈГСП ''Нови Сад'', казали су из Саобраћајне инспекције.
Из Саобраћајног сектора ЈГСП „Нови Сад“ рекли су да предузеће има добру сарадњу са надлежним институцијама у Граду поводом решавања овог проблема који утиче на смањење прихода Градског превозника.
Нерегистровани линијски таксисти представљају проблем због непоштовања закона и сиве економије којима се директно урушава саобраћајни систем Републике Србије. Ствара се нелојална конкуренција и примењују се ниже цене превоза од цене коштања од стране појединих предузећа, а првенствено на штету државе, радника и путника. На штету државе због тога што се не обрачунава и не уплаћује ПДВ, на штету радника јер се не исплаћује цена рада и не плаћују доприноси, а на штету путника зато што се не обезбеђује адекватна безбедност и квалитет у саобраћају, саопштили су из Саобраћајног сектора ЈГСП “Нови Сад”.
Став “Ситанса” и свих других легалних такси удружења је да “дивљаке” треба чешће и оштрије кажњавати, јер ће се овако тешко решити тај проблем, рекао је Никола Бошњаковић.
Тренутно, како је додао, немају ни процену о броју “дивљих” таксиста на територији Града Новог Сада.
Током зиме, због кише и нешто мало снега, имали смо већи број позива, па самим тим и више посла, што нам је омогућило минималну зараду која је потребна за опстанак, објаснио је Никола Бошњаковић. Сад, дподаје, не могу ни плату да зараде, горе је било само током полицијског часа.
Према проценама Бошњаковића, током овог месеца таксисти неће моћи да зараде довољно за исплату доприноса држави, те је нагласио да је здравље најбитније и да се за обим посла нико не криви, али да се нада да ће им држава изаћи у сусрет и смањити трошкове.
С тим се сложио и председник Уговорне такси коморе Војводине Раденко Видаковић, који је казао да се таксисти прилагођавају ситуацији колико могу, али да након исплате свих обавеза према држави и фирми, скоро и да не остане ништа за њихове породице.
Током прошле године и прва два месеца ове, поднесено је 120 прекршајних налога при контроли такси превоза у износима за предузетнике од 20.000 динара, привредна друштва 100.000 динара, а за возаче запослене у привредном друштву 10.000 динара, навели су у Саобраћајној инспекцији Града Новог Сада. Они су такође рекли да су поднета 24 захтева судији за прекршаје, где су предвиђене казне од 100.000 до 500.000 динара, као и да сарађују са Покрајинском саобраћајном инспекцијом, уз асистенцију полицијских органа, који заједнички контролишу возила која имају обележја такси превоза и “линијски такси”, те да су их у више наврата искључивали на 90 дана.
Свесни смо тренутних проблема и улажемо максималне напоре за њихово решавање, те ће се у наредном периоду наставити са контролама, а уколико инспектори открију прекршај, предузећемо казнене мере, навели су из Саобраћајне инспекције.
Казнене мере за прекршаје у такси превозу подразумевају прекршајне налоге, подношење захтева за покретање прекршајног поступка, искључења возила на 10, 30 и 90 дана, као и привремено одузимање такси возила.
Д. Андулајевић