Taksiste i JGSP ugrožava nelojalna konkurencija; Lek- kazne i kontrola
NOVI SAD: Broj taksi vozila u gradu lane je bio 1.400, a kako je predsednik Upravnog odbora Strukovnog udruženja “Sitans” Nikola Bošnjaković rekao za “Dnevnik”, ta brojka se nije promenila tokom ove godine.
Pored smanjenog obima posla zbog virusa korone, takozvani “divlji prevoz” i “linijski taksisti” ugrožavaju zaradu registrovanih taksista koji ispunjavaju sve uslove i imaju potrebnu dokumentaciju.
Određeni broj kolega je prestao sa radom u prethodnom periodu, ali su primljeni novi vozači, pa na taj način broj dogovorenih vozila ostaje isti, objasnio je Nikola Bošnjaković.
Po njegovim rečima, prikupljanje svih dokumenata sada teče sporije zbog virusa korone, ali im veći problem od toga predstavlja divlji prevoz, naročito linijski.
Kako je Bošnjakovć objasnio, kolege koje se bave linijskim prevozom, putnike čekaju pre autobusa i naplaćuju im fiksnu sumu, te na taj način ugrožavaju i taksiste, ali i Gradskog prevoznika. On je naglasio da inspekcija radi svoj posao, ali da mali broj inspektora pored taksista ima više zaduženja, što su rekli i iz Saobraćajne inspekcije Grada Novog Sada, kazavši da je za celokupan inspekcijski nadzor zaduženo 5 inspektora čiji je posao: svakodnevni inspekcijski pregled taksi vozila, inspekcijski nadzor kontrole obale i vodenog prostora, inspekcijski nadzor javnog prevoza putnika, kontrola parkiranja i rezervacije parking mesta i kontrola prevoza tereta u drumskom saobraćaju.
Pored toga, naglašavamo da, pored navedenih nadležnosti, svakodnevno obavljamo kontrolu primene epidemioloških mera u javnom prevozu putnika kontrolu nošenja zaštitnih maski, odnosno u taksi vozilima i autobusima JGSP ''Novi Sad'', kazali su iz Saobraćajne inspekcije.
Iz Saobraćajnog sektora JGSP „Novi Sad“ rekli su da preduzeće ima dobru saradnju sa nadležnim institucijama u Gradu povodom rešavanja ovog problema koji utiče na smanjenje prihoda Gradskog prevoznika.
Neregistrovani linijski taksisti predstavljaju problem zbog nepoštovanja zakona i sive ekonomije kojima se direktno urušava saobraćajni sistem Republike Srbije. Stvara se nelojalna konkurencija i primenjuju se niže cene prevoza od cene koštanja od strane pojedinih preduzeća, a prvenstveno na štetu države, radnika i putnika. Na štetu države zbog toga što se ne obračunava i ne uplaćuje PDV, na štetu radnika jer se ne isplaćuje cena rada i ne plaćuju doprinosi, a na štetu putnika zato što se ne obezbeđuje adekvatna bezbednost i kvalitet u saobraćaju, saopštili su iz Saobraćajnog sektora JGSP “Novi Sad”.
Stav “Sitansa” i svih drugih legalnih taksi udruženja je da “divljake” treba češće i oštrije kažnjavati, jer će se ovako teško rešiti taj problem, rekao je Nikola Bošnjaković.
Trenutno, kako je dodao, nemaju ni procenu o broju “divljih” taksista na teritoriji Grada Novog Sada.
Tokom zime, zbog kiše i nešto malo snega, imali smo veći broj poziva, pa samim tim i više posla, što nam je omogućilo minimalnu zaradu koja je potrebna za opstanak, objasnio je Nikola Bošnjaković. Sad, dpodaje, ne mogu ni platu da zarade, gore je bilo samo tokom policijskog časa.
Prema procenama Bošnjakovića, tokom ovog meseca taksisti neće moći da zarade dovoljno za isplatu doprinosa državi, te je naglasio da je zdravlje najbitnije i da se za obim posla niko ne krivi, ali da se nada da će im država izaći u susret i smanjiti troškove.
S tim se složio i predsednik Ugovorne taksi komore Vojvodine Radenko Vidaković, koji je kazao da se taksisti prilagođavaju situaciji koliko mogu, ali da nakon isplate svih obaveza prema državi i firmi, skoro i da ne ostane ništa za njihove porodice.
Tokom prošle godine i prva dva meseca ove, podneseno je 120 prekršajnih naloga pri kontroli taksi prevoza u iznosima za preduzetnike od 20.000 dinara, privredna društva 100.000 dinara, a za vozače zaposlene u privrednom društvu 10.000 dinara, naveli su u Saobraćajnoj inspekciji Grada Novog Sada. Oni su takođe rekli da su podneta 24 zahteva sudiji za prekršaje, gde su predviđene kazne od 100.000 do 500.000 dinara, kao i da sarađuju sa Pokrajinskom saobraćajnom inspekcijom, uz asistenciju policijskih organa, koji zajednički kontrolišu vozila koja imaju obeležja taksi prevoza i “linijski taksi”, te da su ih u više navrata isključivali na 90 dana.
Svesni smo trenutnih problema i ulažemo maksimalne napore za njihovo rešavanje, te će se u narednom periodu nastaviti sa kontrolama, a ukoliko inspektori otkriju prekršaj, preduzećemo kaznene mere, naveli su iz Saobraćajne inspekcije.
Kaznene mere za prekršaje u taksi prevozu podrazumevaju prekršajne naloge, podnošenje zahteva za pokretanje prekršajnog postupka, isključenja vozila na 10, 30 i 90 dana, kao i privremeno oduzimanje taksi vozila.
D. Andulajević