Јединствени информациони систем у просвети почиње у марту
НОВИ САД: Наследио је једно од најизазовнијих министарских места у свакој влади – Министарство просвете. Нови министар просвете Бранко Ружић суочава се с бројним изазовима кад је развој школства у питању, трудећи се да прати ритам непрекидног развоја, озбиљно успореног у пандемији ковид-19.
Примарни циљ Министарства је унапређење свеукупног квалитета система образовања и васпитања, али и очување здравља запослених и ученика – каже Ружић. Интензивно се ради на Стратегији развоја образовања и васпитања до 2027, која би требало да после одржаних јавних расправа буде усвојена током 2021. године, каже министар.
По његовим речима, наставља се и реформа школских планова и програма наставе и учења.
Од следеће школске године (2021/2022. године) реформисане програме имаће четврти и осми разред основне школе. Тиме ћемо заокружити реформу основног образовања од 1. до 8. разреда. Наравно, реформисани су и програми за гимназије. Планирају се нови образовни профили у складу с потребама тржишта. Упоредо с тим радимо на развоју и промовисању науке, као и повезивању науке и привреде кроз различите програме, најављује Ружић.
У ово време пандемије школство – од основног до највишег – показало се као врло флексибилно и прилагодљиво ситуацији, с обзиром на огроман апарат и велике друштвене и техничке разлике у регионима, као и у граду и на селу уопште.
Од ове школске године ученици првог разреда основне школе имају предмет „Дигитални свет“, а од наредне школске године овај предмет имаће и ученици другог разреда. Информатика и рачунарство у образовни систем имплементирани су као обавезан наставни предмет од петог разреда основне школе, истиче наш саговорник.
Како каже министар Ружић, Јединствени информациони систем (ЈИСП) у просвети биће завршен крајем марта 2021. Године. Јединствени образовни број (ЈОБ) прати његовог носиоца кроз све нивое формалног образовања и васпитања и представља кључ за повезивање свих података о детету, ученику и одраслом у ЈИСП-у.
ЈОБ представља индивидуалну и непоновљиву ознаку која се састоји од 16 карактера. Она се додељује детету, ученику и одраслом у аутоматизованом поступку преко ЈИСП-а, на захтев установе. При првом упису у школу, сваком ученику и студенту у Србији биће додељен Јединствени образовни број. Умрежавањем њихових података знаће се тачно из којих школа и локалних самоуправа долазе и како тече процес њиховог школовања и запошљавања, каже Ружић.
Скоро да не прође дан да неко од наших младих научника не освоји неку награду на међународном такмичењу. Ипак, кад је ПИСА у питању, још увек смо далеко од врха.
Омогућили смо да настава функционише квалитетно и у овим отежаним околностима и није изгубљен ни један дан наставе. Школска година је почела на време и, уз поштовање епидемиолошких мера, прилагођавамо се новонасталим околностима. Практични облици наставе - вежбе и практична настава, изводе се у школским радионицама, лабораторијама и кабинетима, по моделу комбиноване наставе. Медицинским школама је указано на то да додатну пажњу посвете раду у школским кабинетима и вежбаоницама које располажу опремом за симулацију болничких услова и неге која се пружа у здравственим установама. На сличан начин осмишљена је и пракса и у у туристичким и угоститељским школама, каже министар.
Реформе образовања у Србији су још у току. Очекујемо да ће се резултати поправити 2022. године, због времена које је потребно да се осете ефекти реформи. Доста тога већ је урађено, реформа плана и програма почела је у школској 2018/2019, и то за први и пети разред основне школе и први разред гимназија. У Србији је подигнута платформа дуалног образовања у складу с потребама наше привреде. Креиран је Национални модел дуалног образовања, а усвојени су и закони на нивоу средњег образовања и високог образовања у овој области. Корист овог модела је у томе што постоји 47 профила са стандардима квалификација, па се очекује да ће усвојена знања и вештине ученике учинити одмах запошљивим, каже министар.
Министарство је мапирало и регионалну распоређеност дуалних профила на целој територији Србије. Такав документ "Регионална мапа дуалног образовања" биће завршен ускоро и од њега се очекује да они који желе да инвестирају у Србију добију јасну слику о развијености одређених индустријских зона, али и о подршци дуалног образовања компанија у тим регионима.
Министарство је прошле школске године, од увођења ванредне ситуације кренуло с и креирањем онлајн базе за дуално образовање која укључује снимљене теме из девет подручја рада у школама, али и у компанијама, што ће и убудуће чинити драгоцену базу. Ученици сада могу онлајн да сагледају реалне радне процесе у компанијама са којима школе сарађују у дуалном образовању и тако виде како све то изгледа и да се на основу тога определе, поручио је министар Бранко Ружић.
И. Радоичић