Уникатне торбе од природне коже
Петроварадин је прошле године постао богатији за један нови локални бренд под називом „Вало Црафтс” – ручно рађене кожне галантерије која се у петроварадинској породици Вало негује више од 25 година.
Та породица занатлија одлучила је да свој дуго скривен занат прикаже свету и тиме потврдила да је прошла, 2020. година, Српској Атини донела и нешто лепо, креативно и ново. „Вало Црафтс” бренд је званично настао прошле године, а иза њега стоји цела петроварадинска породица Вало, која са много љубави, стрпљења, али и знања, од природне коже прави дамске ташне, путне торбе, торбе за лаптоп рачунаре, новчанике, футроле, ранце и несесере.
На челу поменутог бренда је тата Влада Вало, који жеље муштерија претвара у реалност, док је у целокупној организацији укључена цела породица. Наша саговорница Марина Вало задужена је за продају и комуникацију с муштеријама, мама Мирослава за финансије, брат Томислав за дизајн бренда и сајта који је у току, док су деда Тома и тата Владо задужени за радионицу и производњу. Марина Вало за „Дневник” прича да се љубав према кожној галантерији пренела с оца на сина.
– Иако је деда Тома у осамдесетим годинама, и даље пола дана проводи у радионици, седећи за „сингерицом” – почиње причу наша саговорница. – Мајстор, тата Влада, више од 25 година бави се тим занатом, али тек скоро смо га убедили да је време да свој таленат покаже остатку света. Почели смо неким сопственим моделима, а онда смо отворили могућност да муштерије саме креирају свој жељени производ. У зависности од жеље муштерије, договарамо се о врсти и боји коже. Сваки производ може се персонализовати и тако повећати вредност поклона. Довољно је да пошаљу слику производа и да добију идентичан. И баш је то оно што нас издваја од других.
У понуди уникатних предмета од природне коже Марина Вало наводи да имају и интересантне моделе које су Новосађани сами тражили, и додаје да им је сјајно када се јави неко креативан с моделом који до тада још нису радили. На такве моделе, како каже, одлично одреагују и пратиоци на друштвеним мрежама, где, између осталог, и промовишу свој бренд. Осим тога, хендмејд производи тог бренда красе и једну од полица радње „Уникатни кутак” на Тргу младенаца у Новом Саду, а Марина Вало открива да људи у највећој мери купују новчанике, како за себе, тако и за поклон другима.
– Највише ме радује кад добијемо poruybinu какву нисмо имали до сада, а тата такође то воли јер у свакој таквој poruybini види изазов – наглашава Марина Вало, и додаје да израда сваког производа започиње вађењем шаблона, ручним кројењем, сечењем и обрадом коже, спајањем и шивењем. – Сваки предмет од коже има другачију процедуру, споменути процес је нешто што је основа у изради.
Сви јединствени производи од природне коже бренда „Вало Црафтс” настају у радионици у Петроварадину, а Марина Вало за „Дневник” наводи да Новосађани ручни рад не цене у довољној мери.
– Не цене га из разлога што је данас понуда заиста широка, а, с друге стране, интересовање за ствар коју купите брзо прође – истиче Марина Вало. – И даље се чешће купују финансијски приступачније ствари које не трају дуго. Кожна торба је далеко скупља од оне која се прави од скаја, али то је торба која ће вам трајати годинама. Плус, ако је направите код нас, она ће бити и уникатна. (смех)
Задовољство Новосађана „Вало Црафтс” брендом може се огледати и наградом освојеном за најбољи штанд на једном од прошлогодишњих „НС маркета”, где је породица Вало први пут изложила своје производе. Иако прошла година није била најповољнија за покретање бизниса, Марина Вало истиче задовољство досадашњим послом и верује да ће свака следећа година бити још боља. Када је у питању утицај епидемиолошке ситуације на занатлије, Марина Вало истиче да он постоји, али да је у потпуности очекиван и оправдан.
– Превише смо кратко у овом послу да бисмо могли да упоредимо стање пре и после епидемиолошке ситуације, али свакако да се у једном тренутку осетило да је интересовање муштерија опало, али, носећи се са свим што је донела епидемиолошка ситуација, такво понашање купаца је апсолутно разумљиво и нимало неохрабрујуће за нас – закључује Марина Вало. – Осим на „НС маркету”, други пут смо учествовали на фестивалу „Дани пива”, у организацији Занатске улице. Током оба излагања, Новосађани су лепо реаговали, прилазили су и распитивали се на који начин радимо. Чешће се касније одлучују на поручивање него на самом фестивалу, а неретко се дешава да приђу, додирну и помиришу материјал, након чега се увере да је стварно све од природне коже.
К. Ивковић Ивандекић