Недостаје ли студентима физичко васпитање као наставни предмет
У Србији је физичко васпитање за све студенте прве године било обавезно од 1963. све до 1998. године, када је потпуно укинуто.
Иницијатива из 2011. године, коју је покренуло Друштво педагога физичке културе Србије резултирала је, две године касније, усвајањем документа о враћању физичког васпитања на факултете од стране Националног просветног савета. Упркос томе, још увек није дошло до реализације овог документа.
Са друге стране, Економски факулет у Суботици је самоиницијативно као изборни предмет увео физичко васпитање, где студенти учествују у различитим активностима, од маратона, до трка и спортских турнира. Студенти који похађају овај предмет сваке године добијају по 2 ЕСПБ поена.
Такав модел физичке активности подржава и редовни професор Факултета спорта и физичког васпитања у Новом Саду, Дејан Мадић. Према његовом мишљењу физичко васпитање није само физичка активност, већ су потребна и предавања о здравом начину живота, здравој исхрани и последицама смањеног кретања.
– У Новом Саду се још 1974. када је и прављен кампус водило рачуна о студентском физичком вежбању, чему је доказ ђачко игралиште. Београд то није имао, нити је имао кампус. У Војводини је физичко васпитање неоправдано укинуто, јер смо имали материјалне ресурсе. Ресурси ни сада нису толики проблем јер се у зимском семестру у периоду од октобра до новембра, као и у периоду од марта до краја летњег семестра може вежбати напољу – истиче професор.
Земље као што су Мађарска, Северна Македонија и Норвешка много воде рачуна о нижем узрасту, па се физичко одржава сваки дан, што није случај са Србијом. Проф. Мадић управо у томе види разлог лошијег здравља већине студената, јер пре доласка на факултет немају адекватну физичку активност. Он каже да запослени на факултетима подржавају вежбање, али да ту постоји други проблем.
– Декани се боје да ће неки предмети због кадровских ресурса испаштати, јер ће физичко ући у програм. Потребна им је гаранција да због тога неће имати мање часова из стручних предмета.
Да факултети ипак организују неке vannastavnе активности показује пример Филозофског факултета у оквиру којег постоји секција за фудбал, кошарку и одбојку. Студент журналистике Константин Млађеновић редовно посећује активности кошаркашке секције. Факултет посматра као потпуно другачију образовну установу у односу на средњу и основну школу.
– У основној и средњој школи младима је неопходна настава физичког васпитања јер се они у тим годинама још увек развијају. Настава на факултету искључиво је сконцентрисана да обезбеди адекватно учење за дати смер за који су се студенти определили – каже Млађеновић. – Ако се студент определи за физичко васпитање уписаће Факултет спорта и физичког васпитања, тако да не мислим да је физичко неопходан предмет на факултетима. Са друге стране, спортске секције су веома корисне јер омогућавају студентима, који то желе, да учествују у спортским активностима.
Студент ФТН-а Душан Војводић, прошао је омладинску школу ФК Војводина, а тренутно је голман у Црвеној звезди из Новог Сада. У потпуности је сагласан са увођењем обавезне спортске активности студената у склопу факултета, два до три пута недељно, минимум сат времена.
– Много студената је преокупирано учењем градива, па запостављају физичку активност која је важна пре свега за нормално функционисање организма, али помаже и у очувању и очвршћавању тела и духа. Увео бих спортско-рекреативне часове, по жељи студената, на које би се гледало као на предмет који носи минималан број бодова за пролаз и тако би се сачувало пре свега физичко, а потом и ментално здравље појединца, и колико толико умањиле последице дуготрајног седења за књигом или рачунаром – наводи Војводић. – Кроз разне активности стичу се нова сазнања потребна за живот појединца, а кроз тренинге и спортска такмичења граде се карактер и личност човека, што касније може да утиче како на пословну, тако и на спортску каријеру.
В. М. Петровић
Пројекат „Спортом до здравља” суфинансирао је Град Нови Сад, а ставови изнети у подржаном пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио новац