Током епидемије 35% компанија у Србији убрзало дигитализацију
БЕОГРАД: Свака трећа компанија у Србији убрзала је рад на дигитализацији током епидемије корона вируса иако се пословање предузећа у многим областима успорило, показује анализа Иницијативе "Дигитална Србија".
Ово удружење данас је представило нови пресек извештаја који указује на утицаје пандемије Ковид-19 на дигиталну привреду у Србији, овог пута са фокусом на дигиталне пројекте у традиционалним индустријама.
У питању је надоградња prеthodnе анализе у којој су посматране последице пандемије на стартапе, дигиталне компаније и фриленсере.
"Иако се пословање у многим сферама успорило, више од 55 одсто испитаних компанија ван ИТ сектора у овом периоду није одустало од започетих процеса дигиталне трансформације, док је свака трећа компанија своје дигиталне пројекте чак и убрзала", кажу у Иницијативи уз поруку да су протекли месеци указали на то да су дигитална решења потребна данашњем друштву.
То је, према њиховој оцени, било најочигледније у сфери онлајн трговине и рада на даљину који су препознати као алати за лакше свакодневно функционисање у периоду кризе, како у свету тако и код нас.
То је потврдио и "Скенер дигиталне привреде" у ком се јасно показује да домаће компаније које примарно нису дигиталне, увиђају да дигитална решења улазе у све више пора савременог друштва.
Истраживање је показало да се један део традиционалних компанија окреће иновативним пројектима у време кризе.
Међутим, у исто време је важно да се о дигиталној привреди размишља као о одговору на ванредне околности, каже члан Управног одбора Иницијативе "Дигитална Србија" Петар Јовановић.
"Многи су дигитална решења видели као спас у prеthodnim месецима. Она то јесу била, али је ова ситуација у исто време требало да нам покаже да дигитална трансформација може да има много дугорочније ефекте и да су решења која су уведена практично преко ноћи како би осигурала континуитет пословања ту да остану на дуже стазе".
Иако је убрзање углавном дошло као одговор на кризу, истиче и да 80 одсто испитаника сматра да дигиталне технологије мењају њихову индустрију умерено или веома интензивно.
Такође, 70 одсто традиционалних компанија тренутно планира да уведе нове пројекте у домену дигиталне трансформације, пре свега у области развоја нових дигиталних производа, а затим и сарадње са стартапима и другим иновативним компанијама, унапређења корисничког искуства или постојећих дигиталних производа.
Да дигитална трансформација све више компанија "увлачи" у дигиталну привреду, види се и из тога што традиционалне компаније у све већој мери ангажују ИТ кадар.
Према подацима из "скенера" које је обезбедила Инфостуд група, очигледан је пад у броју оглашених позиција од стране послодаваца чија је примарна делатност повезана са информационим технологијама, док је број огласа за ИТ послове у другим секторима био у порасту, каже се у саопштењу Иницијативе.
Слично као и код других група испитаника које је обухватило ово истраживање, више од половине традиционалних компанија се пожалило да је пандемија Ковид-19 утицала негативно на продају производа и услуга.
Подсећају да је иницијално истраживање показало да чак две трећине стартапа бележи пад продаје већи од 60 одсто, а половина дигиталних компанија и фриленсера пад прихода изнад 30 посто.
С друге стране, тек 10 одсто актера бележи раст прихода, што дигиталну привреду, упркос очекивањима, чини изузетно погођеном, поручују из Иницијативе.
До сада је у истраживању учествовало више од 400 представника домаће дигиталне привреде.