Никад јефтиније гориво у Србији, да ли ће бити још јефтиније
Ураган је протутњао нафтним тржиштем и цена је нижа него икада. Складишта су препуна, па се "црно злато" продаје буд зашто. У Србији је цена бензина пала испод 130 динара, а дизела испод 140. Хоће ли појефтинити још?
Понедељак, 20. април 2020, уписао се у историју као датум по којем ће се мерити економска кретања јер је цена америчке лаке нафте дотакла дно – барел је коштао минус 37 долара.
Томислав Мићовић, генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије, објашњава за РТС да ситуација није толико драстична, пошто је последњег дана када се нафтом трговало, у петак, цена била 18 долара, а у уторак 14.
Према његовим речима, цена у минусу је била аномалија израчунавања котација па је дошло до негативне цене уговарања за мај.
Нас, каже, више треба да брине цена брента, референтне нафте за Европу, која се "срозала" на 30 долара.
"То је неиздржива цена за цео систем", напомиње Мићовић додајући да су се јутрос смириле страсти на нафтном тржишту, али на ниском нивоу.
Узрок ниске цене нафте
Потрес на нафтном тржишту је, према речима Мићовића, последица две ствари.
Прва је рат на нафтном тржишту, који је наступио кад је Саудијска Арабија затрпала трижиште нафтом која ником не треба.
Други разлог је драматични пад потражње због пада привредне активности.
"Кад се то судари, добијемо ово. Плус берзански шпекуланти који фингирају потражњу", наводи Мићовић.
Подсећа да су земље ОПЕК-а договориле да се производња нафте од 1. маја смањи за 10 милиона барела, али се то још увек не дешава.
"То је касна мера, требало је да наступи пре месец дана", указује Мићовић.
Цена горива у Србији
Према Мићовићевим речима, на пумпама у Србији бензин јутрос кошта 129,40 динара, а дизел је испод 140.
Напомиње да се цена горива мења сваког дана и да ће се потрес на нафтном трижишту одразити и на пумпе у Србији.
"Имаћемо ниже цене него икада", напомиње генерални секретар Удружења нафтних компанија Србије.
Наводи да од 129 динара за бензин, 47 динара иде нафтном сектеру, а 82 динара су државни захвати.
"Питање је да ли држава може да да допринос да цена горива буде нижа. А опет држави новац треба више него икада", указује Мићовић.
Потражња за горивом у Србији се од почетка марта до почетка априла преполовила, наводи Мићовић додајући да се у Европи покренуло питање које ће рафинерије моћи да раде даље.
(РТС)