НС бициклистичка иницијатива: Субвенције за куповину бицикала
НОВИ САД: Новосадска бициклистичка иницијатива поднела је Министарству заштите животне средине и Влади Србије предлог да субвенционише куповина бицикала, како би се смањило загађење.
Они наводе да је Влада Србије до сада доносила само основне мере које су се односиле на моторни саобраћај и на то како да се ублаже последице загађења које та возила изазивају.
"Желимо да се субвенционише превоз који је еколошки прихватљив. Верујемо да више људи жели да вози бицикл, да су ти мали подстицаји, у односу на оне такси подстицаје, довољни да се то и учини и верујемо да то може на једноставан начин да буде реализовано. Да грађани представе рачуне, правдају рачунима, то су админисртативне ствари које могу да се реше", каже у изјави за Танјуг Марко Трифковић из Новосадске бициклистичке иницијативе.
У Новом Саду, каже Трифковић, има више од 30.000 бициклиста и приближно 100 километара бициклистичких стаза, те бицикл делује као очигледан избор.Наводи да су истраживања обављена у Новом Саду показала да се до толиког броја бициклиста дошло различитим активностима којима је подстицана вожња бицикла и да је пре 10 година бициклиста било три пута мање.
Ако је могуће да таксисти од државе добију 8.000 евра субвенција за куповину аутомобила, зашто не би могло да се обезбеди 100 евра подстицаја за куповину бицикла, пита Трифковић.
"Рачуница је једноставна. Ако таксиста добија 8.000 евра да купи ауто, возило које загађује ваздух, заузима простор у граду, изискује паркинг места, одржавање коловоза и прави буку, верујемо да једно превозно средство, које све то не прави, много је јефтиније и за инфратсруктуру и ослобађа простор у граду, треба Влада Србије да подржи макар неким одговарајућим износом. Ми смо узели за референцу стотину евра, јер најјефтинији бицикл кошта око 120-130 евра. То је нешто што свако може да приушти, много више људи би могло да купи бицикл", објашњава Трифковић.
Каже да је то само полазна рачуница, те да би ова идеја могла да се надограђује.
"Да ли да још више људи добије бицикле, па да та цифра буде нешто мања, или просто да се издвоје већа средства, ја сад заиста не могу да кажем, али оно што смо закључили јесте да ниједан износ није мали. Јер, ако људи одлазе за 5.000 динара у летовалишта по Србији, јер Влада то субвенционише у том износу, верујем да је исто тако могуће издвојити подстицаје за куповину бицикла. Све се то може подржати уколико постоји политичка воља", каже Трифковић.
Додатни предлози Новосадске бициклистичке иницијативе односе се на подстицаје привреди за набавку доставних бицикала, затим омогућавање послодавцима да трошкове за долазак на посао исплате и онима који долазе бициклом или пешке, јер и они, такође, имају одређене трошкове и када на посао долазе пешке или бициклом.
Такав предлог је насупрот ставу Министарства финансија да путни трошкови припадају само онима који користе аутомобил или јавни превоз.Подстицаји у развијенијим земљама Европе за куповину бицикла постоје већ дуже време, а од недавно и у региону, попут Северне Македоније и Црне Горе.
"Радна група, која је формирана при Влади Србије 17. јануара, узела је предлог наше Иницијативе у разматрање. Ми ћемо рпатити како се ти предлози разматрају и да ли ће бити донети неки конкретни предлози у вези са тим", каже Трифковић.