„СИНЕРЏИ” Премијера представе „Компензација”
Међународни позоришни фестивал језичких мањина “Синерџи” наставља се вечерас у 19 часова у Новосадском позоришту / Ујвидеки синхаз представом “Компензација”, рађеној по тексту и режији Монике Добровлањске, и извођењу трупе “Мултикултурал сити” из Берлина.
Ова представа ће премијерно бити изведена управо на фестивалу “Синерџи”, а настала је у својеврсној копродукцији поменуте берлинске трупе и Новосадског позоришта, чија је омладинско-ђачка секција укључена у овај пројекат.
“Компензација” је заснована на истинитим догађајима, везаним за исплату надокнада за преживеле жртве холокауста, који су били приморани да уплаћују новац у пензиони фонд.
- Надокнаде за преживеле жртве холокауста ни у једном случају нису биле ускраћене са толиком истрајношћу као „пензије гета“- јеврејска деца и млади борили су се за свој живот у гетима нацистичког терористичког режима, суочени често са нехуманим условима, само да би добили тањир супе, бон за оброк. Ипак, били су приморани да уплаћују новац у пензиони фонд, преко Јеврејског савета. Касније, када је 2002. немачки Парламент усвојио одговарајући закон, неки од преживелих су покушали да добију ту симболичну пензију. За њих је то значило признање њихових прича о експлоатацији, о патњи са којом су се морали суочити у детињству и због којих неки данас проживљавју душевни бол - напомиње се у најави ове представе.
Проширена дефиниција
Фестивал “Синерџи” отворен је прексиноћ у Новосадском позоришту речима управника овог театра Валентина Венцела да је у овом трећем издању фестивала проширена дефиниција језичке, односно етничке мањинске припадности, будући да су ове године у репертоар уврштене и представе које се не играју на језику одређене мањинске заједнице, али се баве свом проблематиком коју бисмо могли сврстати под појмом мањинског. На отварању су, иначе, уприличени и изложба “Позориште у фотографској уметности”, у организацији Стеријиног позорја, као и концерт ромске групе “Кал”.
Све то је уједно значило још једну борбу, овог пута за признавање њиховог рада пред немачким судовима. Судија Јан Робертфон Ренес је несебично подржао жртве више него ико други, упркос отпору правосудних власти. Према израелском амбасадору у Берлину, то је била „борба унука Ш-овца за пензије преживелих из гета“. Због овога је судија привукао значајну пажњу Израела и такође добио Награду за хуманост Европске академије “Јануш Корчак” и награду града Дахау за моралну храброст.
- Престижни међународни тим уметника удружио је снаге како би дао глас онима који су деценијама били игнорисани. На основу историјског сведочења и стварних догађаја, представа ће показати, с једне стране, некадашњу борбу за опстанак у гетима, а с друге, садашњу борбу за признање истине пред друштвеним судовима - истиче се у најави “Компензације”.
Посредством културе брисати границе
- Драго нам је што смо део једног оваквог фестивала који настоји да, посредством културе, избрише физичке границе – речи су редитељке Монике Добровлањске.– Сви заједно морамо да се позабавимо дихотомијом наше / није наше, и захвална сам што смо наишли на позоришта и индивидуе уз чију помоћ ово неће бити немогуће.
Представу је реализовала редитељка и добитница награде „Приџ-Тоурнесол“ (категорија: „преко граница“) фестивала у Авињону 2017. Моника Добровлањска, која је режирала и представу “Пандорина кутија”, прву од десет у програму овогодишњег фестивала “Синерџи”. Рођена у Познању (Пољска), Добровлањска од 2002. ради као редитељка у позориштима у Немачкој, Пољској, Италији и сарађује са разним уметницима из Белорусије. Између осталог, режирала је и “Породичне приче” Биљане Србљановић, а њене представе су гостовале на многобројним међународним фестивалима. Основала је 2012. међународни колектив уметника “Мултикултурал сити” у Берлину, који се бави документарним позориштем.
Н. Пејчић