Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Ове године продато 115.000 половњака, а половина старија од 14 година

04.11.2019. 08:35 08:39
Пише:
Фото: Dnevnik.rs

Да грађани Србије воле да се возе у новим аутомобилима доказ је и то што је за првих девет месеци ове године забележен раст продаје од 13 одсто.

Ипак, процењује се да је на то највероватније утицало то што су нова кола куповале компаније. Продато је 26.500 возила, а најпродаванији су „шкоде” и „фијати”.

Будући да је куповна моћ грађана Србије мала, на домаћем тржишту је много оних који нуде половна возила, и ту се бележи велики увоз. Увоз половних аутомобила, по речима генералног секретара Српске асоцијације увозника нових возила Бобана Николића, има сталан тренд раста и сваке године већи је више од десет одсто. Он истиче да је увоз половњака неконтролисан и да се увозе возила стара од око 14 до око 19 година, с еуро3 моторима, који имају велику емисију издувних гасова и негативно утичу на квалитет животне средине.

2.500.000 укупно регистрованих возила у Србији

– За првих девет месеци ове године у Србији је продато око 30.000 нових аутомобила и око 115.000 половних, од којих је око 50 одсто старије од 14 година и под хаубом су мотори еуро3 генерације – каже Николић. – На возилима старим од 14 до 19 година тешко је измерити емисију издувних гасова, али је јасно да она веома висока. Стандарди о емисији тих гасова све су оштрији и правила говоре да она неће смети да пређе 100 грама ЦО2 по километру, што значи да ће произвођачи у миксу производње морати да га достигну јер ће у супротном плаћати велике казне које се по моделу крећу од милион евра.

Николић наглашава да је неопходно да се забрани увоз тако старих возила у Србију јер ће то имати позитиван утицај на животну околину, и напомиње да су то земље у окружењу већ урадиле.

– Босна и Херцеговина и Црна Гора забраниле су увоз возила с еуро3 и еуро4 моторима, а у Хрватској се већ одавно приликом увоза половњака плаћа такса по емисији издувних гасова па је сигурно да увозницима није у интересу да увозе стара возила – указује Николић.

26.500 нових аутомобила продато за девет месеци

Да би се смањило загађење, у многим градовима у Европи забрањен је саобраћај возилима с дизел-моторима, а све је више хибридних и оних која користе електричну енергију. Таквих возила на нашим путевима је мало, а да би их било више, указује Николић, потребно је, уз бољу инфраструктуру, направити неколико корака. 

– Наша асоцијација се залаже за то да се приликом куповне тих возила обезбеде олакшице, попут оних које су постојале у неким земљама – при куповини електричних возила биле су на више година и до чак 10.000 евра. У Србији таквих олакшица нема, а једино што се спомиње је да се од следеће године планира укидање таксе на употребу возила. То, извесно је, неће допринети поспешивању подаје тих возила јер је реч о симболичним износима од 1.200 до 5.000 динара при регистрацији. Да би се у Србији побољшала продаја хибридних возила, продавци нових су одобравали попусте, што је дало резултат пошто су ти аутомобили почели више да се купују – каже Николић.


Млађи половњаци добро иду

Да се половна возила продају, поврђују у Ауто-центру „Карузо” у Новом Саду, где се потврђује и то да продавци половњака и те како воде рачуна о томе каква возила нуде. У том центру се, по речима mеnayеra продаје Драгана Топалова, могу купити само возила која нису старија од пет година, а купци се најчешће одлучују за „фолксваген”, „пежо”, „шкоду”, „рено”, „ситроен”.

– Возила у нашој понуди – а напомињем да увозимо искључиво возила до пет година старости, односно оне с генрацијом мотора еуро5 или еуро6 – добро се продају – каже Топалов. – Просечно се  месечно прода десетак аутомобила, а цене зависе од годишта производње, пређене километраже, нивоа опреме...


Николић указује на то да куповину возила не треба посматрати само кроз призму куповне моћи већ као питање – да ли је важан квалитет животне средине и будућност или је избор нешто друго.

– Неопходно је да се забрани увоз старих возила и смањи емисија издувних гасова и тако позитивно утиче на здравље свих грађана наше земље. У Србији има око 2.500.000 укупно регистрованих возила и не треба превише објашњавати да се сви грађани, уз увоз возила с моторима еуро3 и еуро4 генерације, суочавају с великим проблемом – изузетно загађеним ваздухом, пре свега у великим градовима, у шта смо се могли уверити последњих дана.

Д. Млађеновић

Пише:
Пошаљите коментар