Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Ove godine prodato 115.000 polovnjaka, a polovina starija od 14 godina

04.11.2019. 08:35 08:39
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Da građani Srbije vole da se voze u novim automobilima dokaz je i to što je za prvih devet meseci ove godine zabeležen rast prodaje od 13 odsto.

Ipak, procenjuje se da je na to najverovatnije uticalo to što su nova kola kupovale kompanije. Prodato je 26.500 vozila, a najprodavaniji su „škode” i „fijati”.

Budući da je kupovna moć građana Srbije mala, na domaćem tržištu je mnogo onih koji nude polovna vozila, i tu se beleži veliki uvoz. Uvoz polovnih automobila, po rečima generalnog sekretara Srpske asocijacije uvoznika novih vozila Bobana Nikolića, ima stalan trend rasta i svake godine veći je više od deset odsto. On ističe da je uvoz polovnjaka nekontrolisan i da se uvoze vozila stara od oko 14 do oko 19 godina, s euro3 motorima, koji imaju veliku emisiju izduvnih gasova i negativno utiču na kvalitet životne sredine.

2.500.000 ukupno registrovanih vozila u Srbiji

– Za prvih devet meseci ove godine u Srbiji je prodato oko 30.000 novih automobila i oko 115.000 polovnih, od kojih je oko 50 odsto starije od 14 godina i pod haubom su motori euro3 generacije – kaže Nikolić. – Na vozilima starim od 14 do 19 godina teško je izmeriti emisiju izduvnih gasova, ali je jasno da ona veoma visoka. Standardi o emisiji tih gasova sve su oštriji i pravila govore da ona neće smeti da pređe 100 grama CO2 po kilometru, što znači da će proizvođači u miksu proizvodnje morati da ga dostignu jer će u suprotnom plaćati velike kazne koje se po modelu kreću od milion evra.

Nikolić naglašava da je neophodno da se zabrani uvoz tako starih vozila u Srbiju jer će to imati pozitivan uticaj na životnu okolinu, i napominje da su to zemlje u okruženju već uradile.

– Bosna i Hercegovina i Crna Gora zabranile su uvoz vozila s euro3 i euro4 motorima, a u Hrvatskoj se već odavno prilikom uvoza polovnjaka plaća taksa po emisiji izduvnih gasova pa je sigurno da uvoznicima nije u interesu da uvoze stara vozila – ukazuje Nikolić.

26.500 novih automobila prodato za devet meseci

Da bi se smanjilo zagađenje, u mnogim gradovima u Evropi zabranjen je saobraćaj vozilima s dizel-motorima, a sve je više hibridnih i onih koja koriste električnu energiju. Takvih vozila na našim putevima je malo, a da bi ih bilo više, ukazuje Nikolić, potrebno je, uz bolju infrastrukturu, napraviti nekoliko koraka. 

– Naša asocijacija se zalaže za to da se prilikom kupovne tih vozila obezbede olakšice, poput onih koje su postojale u nekim zemljama – pri kupovini električnih vozila bile su na više godina i do čak 10.000 evra. U Srbiji takvih olakšica nema, a jedino što se spominje je da se od sledeće godine planira ukidanje takse na upotrebu vozila. To, izvesno je, neće doprineti pospešivanju podaje tih vozila jer je reč o simboličnim iznosima od 1.200 do 5.000 dinara pri registraciji. Da bi se u Srbiji poboljšala prodaja hibridnih vozila, prodavci novih su odobravali popuste, što je dalo rezultat pošto su ti automobili počeli više da se kupuju – kaže Nikolić.


Mlađi polovnjaci dobro idu

Da se polovna vozila prodaju, povrđuju u Auto-centru „Karuzo” u Novom Sadu, gde se potvrđuje i to da prodavci polovnjaka i te kako vode računa o tome kakva vozila nude. U tom centru se, po rečima menayera prodaje Dragana Topalova, mogu kupiti samo vozila koja nisu starija od pet godina, a kupci se najčešće odlučuju za „folksvagen”, „pežo”, „škodu”, „reno”, „sitroen”.

– Vozila u našoj ponudi – a napominjem da uvozimo isključivo vozila do pet godina starosti, odnosno one s genracijom motora euro5 ili euro6 – dobro se prodaju – kaže Topalov. – Prosečno se  mesečno proda desetak automobila, a cene zavise od godišta proizvodnje, pređene kilometraže, nivoa opreme...


Nikolić ukazuje na to da kupovinu vozila ne treba posmatrati samo kroz prizmu kupovne moći već kao pitanje – da li je važan kvalitet životne sredine i budućnost ili je izbor nešto drugo.

– Neophodno je da se zabrani uvoz starih vozila i smanji emisija izduvnih gasova i tako pozitivno utiče na zdravlje svih građana naše zemlje. U Srbiji ima oko 2.500.000 ukupno registrovanih vozila i ne treba previše objašnjavati da se svi građani, uz uvoz vozila s motorima euro3 i euro4 generacije, suočavaju s velikim problemom – izuzetno zagađenim vazduhom, pre svega u velikim gradovima, u šta smo se mogli uveriti poslednjih dana.

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar