Почиње велика акција чишћења река у Србији
БЕОГРАД: Велика акција цишћења река у Србији, у оквиру које би до краја године требало да буде очишћено између 20 и 30 локација, почеће у петак, 11. октобра када ће у Краљеву бити чишћена река Рибница.
План је и да се акција настави на пролеће, најављено је данас на конференцији у Београду.
Министар трговине, туризма и телекомуникација Расим Љајић је рекао да је одрживи туризам настао као одговор на масовни туризам, односно као покушај да се заштити природна, културна, историјска баштина од масовног туризма.
"Процене су да један туриста на дестинацији остави један килограм чрвстог отпада и да прети велика опасност да не само вода, већ уопште животна средина буду итекако погођени налетом туриста широм планете. Међутим, код нас ситуација није баш таква,јер ми нисмо земља масовног туризма", рекао је Љајић.
Наш проблем је, указао је, што ми сами загађујемо животну средину и чинимо оно што у свету раде туристи.
"Наше реке нису чисте не зато што их загађују други, већ зато што ми сами то радимо. Ми у еколошком, али и у туристичком смислу уништавамо основни ресурс, као да семе уништавамо не дозвољавајући да се од тога створи привредни, туристички или било који други потенцијал и то је заправо можда и горе него што је случај са масовним туризмом који јесте својеврсна претња и за животну средину", истакао је министар.
Акција чишћења је заједничка акција Блица и компаније "Вип мобиле", која представља другу фазу Блицове акције чишћења река у оквиру које је за три месеца очишћено 11 река и пет језера, у чему је учествовало више од 2.000 људи.
Главни и одговорни уредник Блица Предраг Михаиловић је рекао да је план да се до краја године очисти између 20 и 30 локација и најавио да акција почиње у петак, 11. октобра, када ће у Краљеву бити чишћено приобаље реке Рибнице и део око шеталишта.
"Онда ћемо чистити ушће Ибра и Западну Мораву. У општини Крушевац ћемо чистити на четири локације...", навео је он.
Циљ акције цишћења река је организовање и подстицање на конкретне акције чишћења, као и опште подизање свести о еколошким изазовима са којима се наша земља суочава.
"Да бисмо подигли свест морамо много више да радимо, а то је најбоље када постоји консензус између јавног сектора, медија, када инкорпорирамо екологију међу најмлађе становнике јер се код њих најбоље стварају навике", рекао је директор Агенције за заштиту животне средине Филип Радовић.
Навео је да ће у наредном периоду, када је реч о чишћењу река, највећи изазов бити амбалажа која плута.
"Процене Уједињених нација говоре да ћемо, ако овако наставимо, већ у другој половини 21. века имати више амбалаже у морима и океанима него што ће бити биљног и животињског света", додао је он.
Генерални директор компаније Вип мобиле Дејан Турк је рекао да су са задовољством пратили Блицову акцију чишћења река.
"Ова акција сада заиста има потенцијале да урадимо нешто више, да за почетак очистмо ових 20-ак локација које имамо у плану и што је још важније да подигнемо свест људи о значају заштите животне средине", додао је он.