Возачи почетници од јесени на друмовима по новим прописима
НОВИ САД: Младе возаче од јесени чекају нова правила. Новопечени возачи имаће статус почетника између две и четири године, у зависности од тога са колико година су положили возачки испит.
Према новим изменама, возачка дозвола ће важити најмање две године за особе којима буде издата са 19 година. Онима којима буде издата пре деветнаесте године, пробна возачка дозвола ће трајати до навршене 21. године.
Овог правила изузети су ђаци средњих стручних школа, који се образују за образовни профил возач моторних возила и који су положили возачки испит за управљање возилима Ц и ЦЕ категорије. Њима се пробна возачка дозвола за управљање возилом категорије Б издаје са роком важења од једне године.
Такође, млади возачи неће моћи да управљају возилом у периоду од 23 часа до шест часова, с обзиром на то да је највећи број њих страдао управо у тим ноћним сатима.
Да би возач који има пробну возачку дозволу за управљање возилом Б категорије, а који је и даље малолетан, могао да вози, са њим у ауту мора да буде возач са „стажом” од најмање пет година, како би га надзирао. Они који буду стекли возачку дозволу са навршених 18 година, неће морати да имају пратњу у возилу”.
Возач „на пробном раду” такође не сме да вози више од три путника, укључујући и особу која га надзире током вожње.
Осим ових, постоје и друга ограничења која се односе возаче почетнике. Што се тиче брзине, на ауто-путевима ће највећа брзина за почетнике бити 110, а на мото-путевима 90 километара на час.
Забрањена је употреба мобилних телефона и „хендс-фри” уређаја.
Статистика каже да су возачи почетници у току прошле године учествовали у 1.150 саобраћајних незгода, од којих су изазвали око 800, а живот је изгубило осам младих са пробном дозволом, што је око пет одсто укупног процента погинулих возача.
Нова правила за возаче са пробном дозволом требало је да важе од 3. априла. Међутим, примена тих прописа одложена је за септембар.
Александар Раденковић из Управе саобраћајне полиције гостујућИ на РТС-у је рекао да су разлози за то искључиво економске природе.
- Уколико бисмо почели са издавањем пробних дозвола на новим обрасцима од 3. априла, како је било планирано, велики број тих образаца би био расходован, што је у овом тренутку велики трошак за МУП. Због тога је донета одлука о минималном одлагању, односно да ће од 2. септембра бити издаване возачке дозволе на новим обрасцима и то не само за путничка возила, већ и за мотоцикле, што је промена - рекао је Раденковић.
Иначе, када је реч о саобраћајним незгодама у којима је било погинулих, у готово 50 посто случајева као један од утицајних фактора се јавља неприлагођена брзина, која је и најчешћи прекршај у Србији.
Средином марта у оквиру акција појачане контроле брзине под покровитељством међународне организације ТИСПОЛ спроведена је и појачана контрола везивања безбедносних појасева. Резултати показују да током седам дана акције на путевима у Србији 20.000 учесника у саобраћају није везало појас, а од тога 2.000 њих на задњем седишту возила.
- Прошле године, 75 одсто путника на задњем седишту је изгубило живот због некоришћења појаса. Тај податак даје пун легитимитет да и у наредном периоду максималан фокус буде на овом прекршају, уз контролу брзине и алкохолисаности, тако да ћемо бити максимално досадни - рекао је Раденковић.
Д. Николић