С најмлађима о очувању природних ресурса
НОВИ САД: Завршна манифестација пројекта “Енергија свуда око нас“ и свечана додела диплома и награда најбољим војвођанским основним и средњим школама одржана је у холу зграде Покрајинске владе.
Прву награду освојиле су Основна школа „Др Јован Цвијић“ из Зрењанина и Средња техничка школа „Михајло Пупин“ из Куле. Награде и дипломе добило је више од 60 ђака и њихових наставника/ментора у категоријама: Мултимдијална презентација, Литерарни рад, Ликовни рад и Модели и макете.
Пројекат „Енергија свуда око нас“ реализује се сваке године, од школске 2009/2010, под покровитељством Покрајинског секретаријата за образовање, управу, прописе и националне мањине – националне заједнице. Циљ пројекта је да млади активно учествују у стицању знања који се тичу рационалног коришћења енергије, обновљивих извора енергије, екологије и управљања отпадом.
- Све зависи од нас. Можемо да имамо на хиљаде пројекта, али ако се сви не сложимо да их развијамо и одржавамо, онда ништа од свега тога. А ако сви поштујемо закон, ред и дисциплиновани смо, могли бисмо далеко да стигнемо, као све остале државе у Европској унији – каже ученик Техничке школе „23. мај“ Василије Џакула који је са другарицом Катарином Кузмановић награђен на конкурсу.
- Добили смо прву награду за наш ликовни рад. Радили смо пројекат за обновљиве изворе енергије и то смо нас двоје представили на једном цртежу - каже Џакула.
Организатор пројекта „Енергија је свуда око нас“ и председник Центра за развој примене, науке, технологије и информатике из Новог Сада каже да 10 година постојања овог пројекта могуће уз помоћ Покрајинског секретаријата за образовање, управу и националне заједнице и спонзора као што су Факултет за економију и инжењерски mеnaymеnt (ФИМЕК) и грађевинске фирме „Симпролит“.
- Од ове године је с нама и Технолошки факултет Универзитета у Новом Саду, те смо сви заједно успели да организијемо овако велику манифестацију са бројним признањима и наградама. Две најбоље школе добиле су по један рачунар који донира фирма „Симпролит“ из Београда, док остали награђени ученици и наставници добијају дипломе и поклоне – каже Попов. – Средства с којима располажемо су скромна и употребљенау да наградимо најбоље. Имали смо три теме: Обновљиви и алтернативни извори енергије, Енергетска ефикасност и Екологија, управање отпадом и енергија. Овим пројектом насатојимо да дамо макар скроман допринос решавању планетарног проблема с којим је засигурно потребно упознати децу због њихове будућности. Без образовања и младе популације не можемо мењати свет.
Учитељица и један од награђених ментора из ОШ „Др Јован Цвијић“ из Зрењанина Гордана Лазић каже да су у школи ове године имали више акција на тему сличну овој.
- Бавили смо се питањем којим се алтернативним изворима енергије можемо користити, а у оквиру једне зрењанинске телевизије снимали смо и час Чувара природе, где смо имали радионицу о томе колико је рециклажа битна - каже Гордана Лазић. - Тренутно сам учитељица деци у другом разреду. Та деца су још увек мала, али мислим да је то прави узраст да се упознају и науче нешто о рециклажи, како отпад паметно разврставати, о томе шта све обухвата очување животне средине... А све то што деца науче, да ли има смисла је на испиту када изађу у из школе и сусретну се с оним што их тамо сачека. Рецимо, када науче да се стакло ставља на једну страну, а папир на другу, сутра када дођу у школу кажу, „учитељице, ми смо хтели то тако да урадимо али не постоје контејнери за то”.
Огромне могућности Војводине
Заменик покрајинског секретара за образовање, управу,прописе и националне мањине/заједнице Милан Ковачевић, истакао је да је данас од пресудне важности како штедети енергију и како доћи до алтернативниих извора енергије које, поготово у Војводини, има свуда око нас.
- Важно је да о томе градимо свест и код ученика у нижим разредима, али и код наших старијих грађана јер енергија је једна од најважнијих ствари за све нас. Војводина у том смислу инетерсантна због огромних могућности којих има у био отпаду, као и у коришћењу геотермалног потенцијала.
По речима наше саговрнице, у целој причи учења она се труди да подстакне дечију машту на све те теме, па и оне о обновљивим изворима енергије, што је деци забавно.
- Сада још не могу да схвате како раде сва та постројења, али могу да замисле неке ствари на свој начин и то им је јако забавно. И сви ти појмови с којима се деца срећу нису везани само за овај конкурс, већ су тим темама прожети и многи други наставни предмети.
В. Црњански