ЈГСП планира да купи осам нових аутобуса
Јавно градско саобраћајно предузеће „Нови Сад” планира наредне године да купи осам нових миди аутобуса с погоном на компримовани природан гас (ЦНГ), односно метан.
Како се наводи у њиховом Програму инвестиционих активности за наредну годину, за ту инвестицију из буџета Града је обезбеђено 100 милиона динара.
„Аутобуси капацитета до 45 места, при чему су 22 седећа, представљају варијанту комфорнијих приградских аутобуса и означили би концептуално нови приступ у систему јавног превоза путника у Новом Саду. Они несумњиво представљају квалитативни искорак у смислу понуђеног комфора у односу на актуелни возни парк, као и битно рационалнији приступ потрошњи горива, поготово уколико би се као погонско гориво користио ЦНГ”, пише у образложењу предлога Одлуке о Програму инвестиционих активности ЈГСП-а, уз закључак да су ти аутобуси ефикаснији, рационалнији, комфорнији и удобнији у односу на оне који се тренутно налае у њиховом возном парку.
Иначе, предузеће би сваке године требало да обнавља возни парк за 10 одсто од укупног броја возила. Оцењено је да је просечна старост возног парка већа од 12 година те да је због тога неопходно током наредне године набавити нове аутобусе. Како се наводи, набавком нових аутобуса повећала би се и техничка исправност возног парка, а тиме и безбедност и сигурност превоза путника и других учесника у градском и приградском саобраћају. Осим тога и трошкови резервних делова и горива били би смањени, будући да је метан у односу на бензин, дизел и нафтни тренутно економичнији. Такође, аутобуси на ЦНГ погон би допринели и смањењу емитовања штетних гасова, а применом те врсте горива се ниво буке смањује и до 50 одсто.
Подсетимо, у новембру је Градски превозник одустао од куповине пет нових соло нископодних аутобуса на дизел-гориво због приватизације акционарског друштва „Икарбус” од којег је требало да добије нова возила. Због тога је одлучено да предузеће у целости отплати седам нископодних „Икарбусових” аутобуса на дизел-гориво који су купљени на лизинг 2016. године, а грађани се у њима возе од марта ове године, када су стигли у возни парк ЈГСП-а. Град плаћа 100 милиона, док је предузеће дужно да издвоји још 4,2 милиона динара за поменути откуп.
ЈГСП „Нови Сад” тражило је 330 милиона динара из текућих субвенција buyеta града за 2019. годину за несметано одвијање јавног превоза у току наредне године, односно за гориво. Уколико наведени износ не буде довољан за планирану набавку горива, новац који буде недостајао ЈГСП ће издвојити из својих извора. Како се наводи у Предлогу програма за обезбеђивање услова за несметано одвијање јавног превоза путника за 2019. годину, ЈГСП планира да својим возилима пређе више од 15 милиона километара, те превезе око 90 милиона путника у 2019. годину.
Због тога, кажу, неопходно је око 6,5 милиона литара евро дизела и око 450.000 килограма природног гаса за које је потребно обезбедити 868 милиона динара без пореза. Како ЈГСП са ценама превоза у градском и приградском саобраћаја које су у примени није у могућности самостално да обезбеди неопходан новац за набавку горива, предузећу су потребне субвенције из буџета града у износу од 330 милиона динара.
В. Бијелић