Са Кином инвестиције скоро девет милијарди евра
БЕОГРАД: Србија ће са Кином реализовати укупно скоро девет милијарди евра инвестиција, изјавила је данас потпредседница владе и министарка грађевинарства Зорана Михајловић.
Она је после састанка министара транспорта Кине и 16 земаља централне и источне Европе, којем је била домаћин, рекла да је важно да све земље учеснице у том механизму раде на повезивању, као и на уклањању нефизичких баријера.
Истакла је да је вредност инвестиција у инфраструктури у Србији 16 милијарди евра, од чега је око девет милијарди евра вредност пројеката са Кином у различитим областима.Михајловић је као пример навела да ће ове године бити завршене деонице Коридора 11, на којима су ангажовани Кинези, од Обреновца до Уба и од Лајковца до Љига.
"То је резултат нашег рада, нашег положаја, али и наших добрих односа са Кином", рекла је Михајловић и истакла да је механизам ЦИЕЗ у потпуности испунио очекивања када је реч о Србији.
Вучић: Неопходно да се боље повежемо
БЕОГРАД: Председник Србије Александар Вучић истакао је данас, отварајући Самит министара транспорта Кине и 16 земаља централне и источне Европе и Трећи форум градоначелника главних градова земаља учесница у том механизму, да земље југоисточне и централне Европе треба међусобно боље да се повежу.
Вучић је, у свом обраћању, нагласио да је повезивање региона, а данас је од пресудног значаја за напредак повезивање, указао да, када се погледа простор бивше Југославије, може да се види да БиХ и Србија немају ниједан аутопут који их спаја, нити пругу, а слично је и са Црном Гором, Румунијом, нешто боље са Бугарском и Македонијом.
Како је рекла, повезивање је од пресудног значаја ако желимо да сустигнемо развијене државе и да учествујемо у одрживом развоју.
Потпредседница Владе Србије је рекла да су на министарском самиту размењена искуства свих земаља учесница у механизму 16+1 и да је разговарано о томе како се може побољшати повезаност у региону и смањити нефизичке баријере, како би се омогућило повећање протока робе и људи.
"Свако повезивање у инфраструктури, било да је енергетска или транспорта, значи инвестиције, радна места, и бољи живот грађана, а то значи и одрживи развој. У наредном периоду ту сарадњу треба да продубљујемо, да размењујемо искуства и да заједнички радимо на уклањању баријера ефикасном одвијању саобраћаја", поручила је Михајловић.
Она је захвалила Кини и кинеском председнику Си Ђинпингу на покретању ове иницијативе за сарадњу и истакла да је велика част што је Београд домаћин једног таквог скупа.
"Србија је препозната као један од лидера у сарадњи са Кином у области инфраструктуре и која ради на повезивању са регионом. Такође је и земља у којој је седиште Транспортне заједнице Западног Балкана, седиште Асоцијације за инфраструктуру и саобраћај у оквиру механизма 16+1 и учесник у пројекту Један појас, један пут. Значај тог самита је што смо се окупили да радимо заједно и на повезивању и на смањењу нефизичких баријера", рекла је Михајловић у обраћању новинарима после састанка.
Сваки пројекат у 16+1 заједнички, корист целом региону
Зорана Михајловић поручила је да је Трећи самит министара транспорта Кине и 16 земаља централне и источне Европе дао подстрек унапређењу сарадње у оквиру механизма 16+1, посебно у делу координације развоја инфраструктуре и уклањања нефизичких баријера.
"Сваки пројекат који се реализује у сарадњи са Кином у оквиру механизма сарадње 16+1 можемо сматрати заједничким, јер доноси нешто добро целом региону. Верујем да је самит одржан у Београду дао подстрек унапређењу сарадње у овом механизму", рекла је Михајловић, која је домаћин самита, обраћајући се министрима Кине и региона у завршној речи скупа, саопштило је министарство.
Министар транспорта Кине, Ли Сјаопенг истакао је да је од оснивања механизма сарадње НР Кине и 16 земаља ЦИЕ успостављена сарадња на принципима узајамне користи и са тенденцијом све веће интеграције механизма 16+1 и иницијативе ''Један појас, један пут''.
"Кина је спремна да у овом оквиру настави да промовише тесну и пријатељску сарадњу у области повезивања саобраћајних мрежа и изградње инфраструктуре и да, користећи предности сваке земље у транспорту, остваримо дугорочну сарадњу", рекао је Сјаопенг.
На крају састанка усвојен је закључак у којем се истиче да су на састанку разматране могућности за унапређење координације у планирању, евалуацији и имплементацији пројеката у саобраћајној инфраструктури у региону у циљу бољег повезивања Европе и Азије, као важног елемента у развоју глобалне трговине и одрживог економског развоја.
Посебна пажња посвећена је могућностима за подизање ефикасности будућих инфраструктурних пројеката кроз координирани процес планирања, подстицању инвестиција у пројекте у саобраћајној инфраструктури, као и сарадњи у припреми пројеката, од студија изводљивости до израде пројектнотехничке документације.
Учесници састанка разменили су мишљења о новим могућностима који могу да унапреде процес сарадње у оквиру механизма 16+1, уз очекивање да ће бити могућ договор о предлогу Јединствене Кина-ЦИЕЗ приоритетне листе пројеката саобраћајне инфраструктуре која би обухватила све земље ове групације, пре следећег министарског састанка који ће бити одржан у Хрватској у 2019. години.
На састанку је истакнуто и да дуго задржавање на граничним прелазима умањује ефикасност инвестиција у инфраструктуру, који се мора приоритетно решавати.
У том смислу, предложено је интензивирање сарадње у вези са постизањем ефикаснијих пограничних процедура, уз развој инфраструктуре тамо где је неопходно, ради успостављања ''оне-стоп shop система и интегрисаних граничних прелаза, са што мањим бројем заустављања на граници.
Министар транспорта Кине Ли Сјаопенг је рекао да је вредност робне размене Кине и 16 земаља централне и источне Европе износи 68 милијарди долара и да је повећна са 9,3 на око 11 одсто од 2014. године.
Он је истакао да је намера да се ојача механизам сарадње 16+1, посебно у водном саобраћају и сарадња у области логистике и да се повећа кадровски капацитет, између осталог и кроз стипендирање за усавршавање у Кини.
Укупно су дата четири предлога, а преостала два су појачавање политичког дијалога са земљама ЦИЕ и поспешивање сарадње у области инфраструктуре.
Истакао је да брз раст трговине са Европом захтева и добру саобраћајну конекцију и да су посбено задовојни изградњом моста на Дунаву између Земуна и Борче у Београду.
Сјаопенг истиче да је Кина у оквиру 16 плус један појачала и политички дијалог са земљама тог региона и да Кина жели да оствари дугорочну сарадњу и искористи међусобне комплементарне предности.
На пленарној сесији министарског самита механизма сарадње НР Кине и 16 земаља централне и источне Европе, којим је председавала Михајловић, разматране су могућности за унапређење координације у планирању, евалуацији и имплементацији пројеката у саобраћајној инфраструктури у региону у циљу бољег повезивања Европе и Азије, као важног елемента у развоју глобалне трговине и одрживог економског развоја.
Посебна пажња посвећена је могућностима за подизање ефикасности будућих инфраструктурних пројеката кроз координирани процес планирања, подстицање инвестиција у пројекте у саобраћајној инфраструктури, као и сарадњу у припреми пројеката, од студија изводљивости до израде пројектно-техничке документације.
Учесници састанка разменили су мишљења о новим могућностима који могу да унапреде процес сарадње у оквиру механизма 16+1, уз очекивање да је могућ договор о предлогу ЈединственеКина-ЦИЕЗ приоритетне листе пројеката саобраћајне инфраструктуре која би обухватила све земље ове групације, пре следећег министарског састанка који ће бити одржан у Хрватској у 2019.
На састанку је истакнуто и да дуго задржавање на граничним прелазима умањује ефикасност инвестиција у инфраструктуру, што је проблем који се мора приоритетно решавати.
У том смислу, предложено је интензивирање сарадње у вези са постизањем ефикаснијих пограничних процедура, уз развој инфраструктуре тамо где је неопходно, ради успостављања ''оне-стоп shop'' система и интегрисаних граничних прелаза са што мањим бројем заустављања на граници.
Форум градоначелника: Повезивање и јачање сарадње
БЕОГРАД: Учесници Форума градоначелника главних градова земаља Централне и Источне Европе и Кине (16+1) представили су данас своје инвестиционе пројекте и истакли значај јавно-приватног партнерства као модела финансирања, као и значај инфраструктурног повезивања и обједињене туристичке понуде усмерене ка Кини.
Заменица градоначелника Пекинга Ванг Хунг рекла је да је сарадња Кине и 16 земаља ЦИЕ добра и навела да су остварени резултати у разним облстима, као што су трговина, култура...
"У последње време Србија, Црна Гора, Албанија и Босна и Херцеговина су укинуле визе за наше туристе. Имамо више директних линија између Кине и главних градова 16 земаља, а надамо се њиховом повећању ", рекла је она.
Никодијевић: Форум важан због пројеката и повезивања
Београд има много уговора са Кином и настојаћемо да то подигнемо на виши ниво, како бисмо као регион имали што више бенефита од тога, изјавио је данас председник Скупштине града Никола Никдијевић.
Како је рекао, Форум градоначелника главних градова Кине и 16 земаља ЦИЕ има два аспекта - повезивање туристичких понуда региона према Кини и “смарт сити”, односно примена нових технологија за једноставнији и функционалнији живот грађана.
“Форум нас сврстава у лидере Југоисточне Европе, а Београд јетрадиционално добар домаћин оваквих скупова”, рекао је Никодијевић новинарима током форума.
Како је рекао, Београд има шта да понуди региону.
“Најважније је да се инфраструктурно повежемо са градовима из окружења и да сарађујемо што више како би живот грађана био подигнут на виши ниво. У глобалним, новим економским трендовима тешко да можемо сами да се изборимо, али као регион имамо озбиљан потенцијал”, додао је Никодијевић.
Заменик градоначелника Сарајева Милан Тривић у свом обраћању кандидовао је Сарајево за домаћина Форума 2020. године.
“Зашто бих то желео? Нажалост, ми немамо тако добру сарадњу са Кином и другим градовима механизма 16+1 и резултате као Београд, али бисмо желели, и тај форум био би подстрек да ту сарадњу развиајамо”, образложио је Тривић.
Указао је да је важна сарадња посебно кроз јавно-приватна партнерства и то илустровао занимљивом причом о обновљеној сарајевској жичари.
Како је рекао, жичара која води до Требевића за осам минута и која за сат времена превезе 1.200 људи, пуштена је у рад 6. априла ове године, успешно функционише и одржив је пројекат.
У њу је, додао је, део новца уложио “приватник” Едмунд Оферман који се заљубио у Сарајку и желео нешто да уради за град.
“То је одржив пројекат и говори да град мора да решава виталне проблеме преко форме јавно-приватних партнерстава. Верујем да на тај начин, у сарадњи са Кином, Пекингом и 16 главних градова можемо наћи пројекте, да Сарајево, али и други градови могу да реше своје проблеме”, рекао је Тривић.
Градоначелник Подгорице Иван Вуковић истакао је да је окупљање региону потребно у сваком смислу и да регион мора боље инфраструктурно да се повеже.
Испричао је да је докторске студије завршио у Будумпешти, а да је, када је једном приликом 2010. године, кренуо возом из тог града ка Подгорици возом, а његов пријатељ у исто време из Амстердама за Шангај - пријатељ на своје одредиште стигао први.
“Ситуација у региону је данас боља, али далеко од оног што би нас задовољиво”, рекао је и додао да данас од Подгорице до Скопља не би могао да стигне за мање од шест сати, нити до Сарајева за мање од четири сата.
“А, када имате ситуацију да сте лоше повезани, нормално је да се људи не познају и природно је да имају предрасуде”, рекао је Вуковић.
Додао је да је Подгорица доживела експанзију у последње време, али приметио да се Београд значајно променио на боље у последњих неколико година.
“Београд није исти град као пре неколико година, радите сјајне ствари за ваше грађане и цео регион и по много чему регион може да се угледа на вас”, рекао је Вуковић.
Представник Загреба Тони Билуш приметио је да је важно што инвеститори могу да добију грађевинску дозволу за 28 дана, што је случај у Србији, и додао да би волео да разговара о томе.
“Загреб је и један од ретких градова који има реку за баријеру. Милиони квадрата неискорисћеног простора који жуде за неком инвестицијом и свако искуство је добродошло”, рекао је Билуш.
Заменик градоначелника Будимпеште Габор Багди такође је истакао значај повезивања и указао да управо кроз престоницу Мађарске пролазе главни путеви у региону.
“Увек постоји велики притисак када долазим у Београд. То је главни град нашег суседа, имамо сличне проблеме. Београд се развија веома брзо и важно је имати пријатеља као што је Београд”, рекао је Багди.
Први Форум градоначелника одржан је у Софији 2016. године, а заменик градоначелника главног града Вугарске Дончо Барбалов истакао је да је важно да се упознају нови партнери из Кине и земаља ЦИЕ, те да је Форум прилика да се остваре нови контакти.
Градоначелник Београда Зоран Радојичић изразио је задовољство што су представници осталих градова препознали да се српска престоница мења у позитивном смеру, а да су слични скупови важни за размену искуства и продубљивање сарадње у различитим областима.