Sa Kinom investicije skoro devet milijardi evra
BEOGRAD: Srbija će sa Kinom realizovati ukupno skoro devet milijardi evra investicija, izjavila je danas potpredsednica vlade i ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović.
Ona je posle sastanka ministara transporta Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope, kojem je bila domaćin, rekla da je važno da sve zemlje učesnice u tom mehanizmu rade na povezivanju, kao i na uklanjanju nefizičkih barijera.
Istakla je da je vrednost investicija u infrastrukturi u Srbiji 16 milijardi evra, od čega je oko devet milijardi evra vrednost projekata sa Kinom u različitim oblastima.Mihajlović je kao primer navela da će ove godine biti završene deonice Koridora 11, na kojima su angažovani Kinezi, od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga.
"To je rezultat našeg rada, našeg položaja, ali i naših dobrih odnosa sa Kinom", rekla je Mihajlović i istakla da je mehanizam CIEZ u potpunosti ispunio očekivanja kada je reč o Srbiji.
Vučić: Neophodno da se bolje povežemo
BEOGRAD: Predsednik Srbije Aleksandar Vučić istakao je danas, otvarajući Samit ministara transporta Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope i Treći forum gradonačelnika glavnih gradova zemalja učesnica u tom mehanizmu, da zemlje jugoistočne i centralne Evrope treba međusobno bolje da se povežu.
Vučić je, u svom obraćanju, naglasio da je povezivanje regiona, a danas je od presudnog značaja za napredak povezivanje, ukazao da, kada se pogleda prostor bivše Jugoslavije, može da se vidi da BiH i Srbija nemaju nijedan autoput koji ih spaja, niti prugu, a slično je i sa Crnom Gorom, Rumunijom, nešto bolje sa Bugarskom i Makedonijom.
Kako je rekla, povezivanje je od presudnog značaja ako želimo da sustignemo razvijene države i da učestvujemo u održivom razvoju.
Potpredsednica Vlade Srbije je rekla da su na ministarskom samitu razmenjena iskustva svih zemalja učesnica u mehanizmu 16 1 i da je razgovarano o tome kako se može poboljšati povezanost u regionu i smanjiti nefizičke barijere, kako bi se omogućilo povećanje protoka robe i ljudi.
"Svako povezivanje u infrastrukturi, bilo da je energetska ili transporta, znači investicije, radna mesta, i bolji život građana, a to znači i održivi razvoj. U narednom periodu tu saradnju treba da produbljujemo, da razmenjujemo iskustva i da zajednički radimo na uklanjanju barijera efikasnom odvijanju saobraćaja", poručila je Mihajlović.
Ona je zahvalila Kini i kineskom predsedniku Si Đinpingu na pokretanju ove inicijative za saradnju i istakla da je velika čast što je Beograd domaćin jednog takvog skupa.
"Srbija je prepoznata kao jedan od lidera u saradnji sa Kinom u oblasti infrastrukture i koja radi na povezivanju sa regionom. Takođe je i zemlja u kojoj je sedište Transportne zajednice Zapadnog Balkana, sedište Asocijacije za infrastrukturu i saobraćaj u okviru mehanizma 16 1 i učesnik u projektu Jedan pojas, jedan put. Značaj tog samita je što smo se okupili da radimo zajedno i na povezivanju i na smanjenju nefizičkih barijera", rekla je Mihajlović u obraćanju novinarima posle sastanka.
Svaki projekat u 16 1 zajednički, korist celom regionu
Zorana Mihajlović poručila je da je Treći samit ministara transporta Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope dao podstrek unapređenju saradnje u okviru mehanizma 16 1, posebno u delu koordinacije razvoja infrastrukture i uklanjanja nefizičkih barijera.
"Svaki projekat koji se realizuje u saradnji sa Kinom u okviru mehanizma saradnje 16 1 možemo smatrati zajedničkim, jer donosi nešto dobro celom regionu. Verujem da je samit održan u Beogradu dao podstrek unapređenju saradnje u ovom mehanizmu", rekla je Mihajlović, koja je domaćin samita, obraćajući se ministrima Kine i regiona u završnoj reči skupa, saopštilo je ministarstvo.
Ministar transporta Kine, Li Sjaopeng istakao je da je od osnivanja mehanizma saradnje NR Kine i 16 zemalja CIE uspostavljena saradnja na principima uzajamne koristi i sa tendencijom sve veće integracije mehanizma 16 1 i inicijative ''Jedan pojas, jedan put''.
"Kina je spremna da u ovom okviru nastavi da promoviše tesnu i prijateljsku saradnju u oblasti povezivanja saobraćajnih mreža i izgradnje infrastrukture i da, koristeći prednosti svake zemlje u transportu, ostvarimo dugoročnu saradnju", rekao je Sjaopeng.
Na kraju sastanka usvojen je zaključak u kojem se ističe da su na sastanku razmatrane mogućnosti za unapređenje koordinacije u planiranju, evaluaciji i implementaciji projekata u saobraćajnoj infrastrukturi u regionu u cilju boljeg povezivanja Evrope i Azije, kao važnog elementa u razvoju globalne trgovine i održivog ekonomskog razvoja.
Posebna pažnja posvećena je mogućnostima za podizanje efikasnosti budućih infrastrukturnih projekata kroz koordinirani proces planiranja, podsticanju investicija u projekte u saobraćajnoj infrastrukturi, kao i saradnji u pripremi projekata, od studija izvodljivosti do izrade projektnotehničke dokumentacije.
Učesnici sastanka razmenili su mišljenja o novim mogućnostima koji mogu da unaprede proces saradnje u okviru mehanizma 16 1, uz očekivanje da će biti moguć dogovor o predlogu Jedinstvene Kina-CIEZ prioritetne liste projekata saobraćajne infrastrukture koja bi obuhvatila sve zemlje ove grupacije, pre sledećeg ministarskog sastanka koji će biti održan u Hrvatskoj u 2019. godini.
Na sastanku je istaknuto i da dugo zadržavanje na graničnim prelazima umanjuje efikasnost investicija u infrastrukturu, koji se mora prioritetno rešavati.
U tom smislu, predloženo je intenziviranje saradnje u vezi sa postizanjem efikasnijih pograničnih procedura, uz razvoj infrastrukture tamo gde je neophodno, radi uspostavljanja ''one-stop shop sistema i integrisanih graničnih prelaza, sa što manjim brojem zaustavljanja na granici.
Ministar transporta Kine Li Sjaopeng je rekao da je vrednost robne razmene Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope iznosi 68 milijardi dolara i da je povećna sa 9,3 na oko 11 odsto od 2014. godine.
On je istakao da je namera da se ojača mehanizam saradnje 16 1, posebno u vodnom saobraćaju i saradnja u oblasti logistike i da se poveća kadrovski kapacitet, između ostalog i kroz stipendiranje za usavršavanje u Kini.
Ukupno su data četiri predloga, a preostala dva su pojačavanje političkog dijaloga sa zemljama CIE i pospešivanje saradnje u oblasti infrastrukture.
Istakao je da brz rast trgovine sa Evropom zahteva i dobru saobraćajnu konekciju i da su posbeno zadovojni izgradnjom mosta na Dunavu između Zemuna i Borče u Beogradu.
Sjaopeng ističe da je Kina u okviru 16 plus jedan pojačala i politički dijalog sa zemljama tog regiona i da Kina želi da ostvari dugoročnu saradnju i iskoristi međusobne komplementarne prednosti.
Na plenarnoj sesiji ministarskog samita mehanizma saradnje NR Kine i 16 zemalja centralne i istočne Evrope, kojim je predsedavala Mihajlović, razmatrane su mogućnosti za unapređenje koordinacije u planiranju, evaluaciji i implementaciji projekata u saobraćajnoj infrastrukturi u regionu u cilju boljeg povezivanja Evrope i Azije, kao važnog elementa u razvoju globalne trgovine i održivog ekonomskog razvoja.
Posebna pažnja posvećena je mogućnostima za podizanje efikasnosti budućih infrastrukturnih projekata kroz koordinirani proces planiranja, podsticanje investicija u projekte u saobraćajnoj infrastrukturi, kao i saradnju u pripremi projekata, od studija izvodljivosti do izrade projektno-tehničke dokumentacije.
Učesnici sastanka razmenili su mišljenja o novim mogućnostima koji mogu da unaprede proces saradnje u okviru mehanizma 16 1, uz očekivanje da je moguć dogovor o predlogu JedinstveneKina-CIEZ prioritetne liste projekata saobraćajne infrastrukture koja bi obuhvatila sve zemlje ove grupacije, pre sledećeg ministarskog sastanka koji će biti održan u Hrvatskoj u 2019.
Na sastanku je istaknuto i da dugo zadržavanje na graničnim prelazima umanjuje efikasnost investicija u infrastrukturu, što je problem koji se mora prioritetno rešavati.
U tom smislu, predloženo je intenziviranje saradnje u vezi sa postizanjem efikasnijih pograničnih procedura, uz razvoj infrastrukture tamo gde je neophodno, radi uspostavljanja ''one-stop shop'' sistema i integrisanih graničnih prelaza sa što manjim brojem zaustavljanja na granici.
Forum gradonačelnika: Povezivanje i jačanje saradnje
BEOGRAD: Učesnici Foruma gradonačelnika glavnih gradova zemalja Centralne i Istočne Evrope i Kine (16 1) predstavili su danas svoje investicione projekte i istakli značaj javno-privatnog partnerstva kao modela finansiranja, kao i značaj infrastrukturnog povezivanja i objedinjene turističke ponude usmerene ka Kini.
Zamenica gradonačelnika Pekinga Vang Hung rekla je da je saradnja Kine i 16 zemalja CIE dobra i navela da su ostvareni rezultati u raznim oblstima, kao što su trgovina, kultura...
"U poslednje vreme Srbija, Crna Gora, Albanija i Bosna i Hercegovina su ukinule vize za naše turiste. Imamo više direktnih linija između Kine i glavnih gradova 16 zemalja, a nadamo se njihovom povećanju ", rekla je ona.
Nikodijević: Forum važan zbog projekata i povezivanja
Beograd ima mnogo ugovora sa Kinom i nastojaćemo da to podignemo na viši nivo, kako bismo kao region imali što više benefita od toga, izjavio je danas predsednik Skupštine grada Nikola Nikdijević.
Kako je rekao, Forum gradonačelnika glavnih gradova Kine i 16 zemalja CIE ima dva aspekta - povezivanje turističkih ponuda regiona prema Kini i “smart siti”, odnosno primena novih tehnologija za jednostavniji i funkcionalniji život građana.
“Forum nas svrstava u lidere Jugoistočne Evrope, a Beograd jetradicionalno dobar domaćin ovakvih skupova”, rekao je Nikodijević novinarima tokom foruma.
Kako je rekao, Beograd ima šta da ponudi regionu.
“Najvažnije je da se infrastrukturno povežemo sa gradovima iz okruženja i da sarađujemo što više kako bi život građana bio podignut na viši nivo. U globalnim, novim ekonomskim trendovima teško da možemo sami da se izborimo, ali kao region imamo ozbiljan potencijal”, dodao je Nikodijević.
Zamenik gradonačelnika Sarajeva Milan Trivić u svom obraćanju kandidovao je Sarajevo za domaćina Foruma 2020. godine.
“Zašto bih to želeo? Nažalost, mi nemamo tako dobru saradnju sa Kinom i drugim gradovima mehanizma 16 1 i rezultate kao Beograd, ali bismo želeli, i taj forum bio bi podstrek da tu saradnju razviajamo”, obrazložio je Trivić.
Ukazao je da je važna saradnja posebno kroz javno-privatna partnerstva i to ilustrovao zanimljivom pričom o obnovljenoj sarajevskoj žičari.
Kako je rekao, žičara koja vodi do Trebevića za osam minuta i koja za sat vremena preveze 1.200 ljudi, puštena je u rad 6. aprila ove godine, uspešno funkcioniše i održiv je projekat.
U nju je, dodao je, deo novca uložio “privatnik” Edmund Oferman koji se zaljubio u Sarajku i želeo nešto da uradi za grad.
“To je održiv projekat i govori da grad mora da rešava vitalne probleme preko forme javno-privatnih partnerstava. Verujem da na taj način, u saradnji sa Kinom, Pekingom i 16 glavnih gradova možemo naći projekte, da Sarajevo, ali i drugi gradovi mogu da reše svoje probleme”, rekao je Trivić.
Gradonačelnik Podgorice Ivan Vuković istakao je da je okupljanje regionu potrebno u svakom smislu i da region mora bolje infrastrukturno da se poveže.
Ispričao je da je doktorske studije završio u Budumpešti, a da je, kada je jednom prilikom 2010. godine, krenuo vozom iz tog grada ka Podgorici vozom, a njegov prijatelj u isto vreme iz Amsterdama za Šangaj - prijatelj na svoje odredište stigao prvi.
“Situacija u regionu je danas bolja, ali daleko od onog što bi nas zadovoljivo”, rekao je i dodao da danas od Podgorice do Skoplja ne bi mogao da stigne za manje od šest sati, niti do Sarajeva za manje od četiri sata.
“A, kada imate situaciju da ste loše povezani, normalno je da se ljudi ne poznaju i prirodno je da imaju predrasude”, rekao je Vuković.
Dodao je da je Podgorica doživela ekspanziju u poslednje vreme, ali primetio da se Beograd značajno promenio na bolje u poslednjih nekoliko godina.
“Beograd nije isti grad kao pre nekoliko godina, radite sjajne stvari za vaše građane i ceo region i po mnogo čemu region može da se ugleda na vas”, rekao je Vuković.
Predstavnik Zagreba Toni Biluš primetio je da je važno što investitori mogu da dobiju građevinsku dozvolu za 28 dana, što je slučaj u Srbiji, i dodao da bi voleo da razgovara o tome.
“Zagreb je i jedan od retkih gradova koji ima reku za barijeru. Milioni kvadrata neiskorisćenog prostora koji žude za nekom investicijom i svako iskustvo je dobrodošlo”, rekao je Biluš.
Zamenik gradonačelnika Budimpešte Gabor Bagdi takođe je istakao značaj povezivanja i ukazao da upravo kroz prestonicu Mađarske prolaze glavni putevi u regionu.
“Uvek postoji veliki pritisak kada dolazim u Beograd. To je glavni grad našeg suseda, imamo slične probleme. Beograd se razvija veoma brzo i važno je imati prijatelja kao što je Beograd”, rekao je Bagdi.
Prvi Forum gradonačelnika održan je u Sofiji 2016. godine, a zamenik gradonačelnika glavnog grada Vugarske Dončo Barbalov istakao je da je važno da se upoznaju novi partneri iz Kine i zemalja CIE, te da je Forum prilika da se ostvare novi kontakti.
Gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić izrazio je zadovoljstvo što su predstavnici ostalih gradova prepoznali da se srpska prestonica menja u pozitivnom smeru, a da su slični skupovi važni za razmenu iskustva i produbljivanje saradnje u različitim oblastima.