НОПС поздравио враћање колективне заштите потрошача
БЕОГРАД: Национална организација потрошача Србије (НОПС) саопштила је данас да је охрабрена јасним закључком Министарства правде о неопходности враћања колективне заштите потрошача у судски систем, која омогућава организацијама потрошача да заступају интересе оштећених потрошача пред надлежним судом.
Како је саопштио НОПС, колективна заштита је повреда законских права више потрошача који су угрожени на исти начин и од стране истог трговца, а потребна је јер, како наводе, чак и у случају повреде права потрошача и претрпљене штете, велика већина потрошача не би тражила правду појединачно, првенствено због трајања и трошкова судског поступка.
"Оваква ситуација није неправедна само према потрошачима или свим коректним
трговцима, већ и посредно охрабрује непоштену пословну праксу", додаје се у саопштењу и наводи да према релевантним показатељима већина потрошача одмах би се прикључила свим другим који су оштећени на исти начин или су претрпели исту штету.
Колективна заштита ефикасно је примењива у бројним ситуацијама попут неисправних производа, неправичних уговорних одредби или заштите приватности података.
Тренутна ситуација у Србији, како наводе из НОПС-а, колективна заштита потрошача поверена је Министарству трговине, након што је Уставни суд Србије 2013. године прогласио неуставним одредбе Закона о парничном поступку које регулишу област колективне заштите.
Према постојећем законском решењу, наводи НОПС, надлежни орган управе је овлашћен да покрене управни поступак, чиме је покретање ограничено само на један ентитет, који покреће процедуру или по службеној дужности или на захтев овлашћених тела и процењује да ли је било повреде колективног интереса.
"У пракси то значи да колективна заштита потрошача зависи од дискреционих одлука званичника надлежног министарства", наведено је.