Од четвртка на снази измене Закона о локалној самоуправи
Општине у Србији од сада ће за сваку инвестицију из буџета морати да питају грађане тако што ће организовати јавну расправу.
Учешће грађана, на такав начин у креирању локалних буџета постало је законска обавеза након што је парламент усвојио најновије измене и допуне Закона о локалној самоуправи. Ваља једино напоменути да ће се та одредба примењивати први пут током припреме локалних буџета за 2019. годину.
Важна новина у закону је и то да ће пет одсто укупног броја грађана с бирачким правом бити довољно да се покрене грађанска иницијатива. До сада је то била доња граница па су многе општине прописивале далеко виши проценат.
Једна од нових одредница у тој области је решење по којем „јединица локалне самоуправе, у оквиру својих надлежности преко својих органа, прати процес европских интеграција Републике Србије и развија за то потребне административне капацитете, у складу са законом и утврђеном политиком Републике Србије”. Све општине и градови мораће да ускладе своје статуте и друге опште акте у року од девет месеци од ступања на снагу поменутог закона.
Иако су најављивана још пре пет година, нова законаска решења усвојена су пре неколико дана, у сету од девет прописа везаних за ресор државне управе, а почеће да се примењују од 28. јуна. По речима ресорног министра Бранка Ружића, новусвојеним нормама грађани се подстичу на иницијативу. Обавеза консултовања грађана о инвестиционом делу буџета треба да, како каже, унапреди учешће грађана у вођењу општинске политике, на шта локалну власт обавезују, подсетио је, Устав, Кодекс добре управе и Стратегија јавне управе.
Број локалних функционера зависиће убудуће од броја становника општине или града. Та одредба је једина која ће се примењивати тек од следећих локалних избора. Општине до 15.000 становника имаће право на једног помоћника председника општине, до 50.000 на два, до 100.000 на три. У граду с више од 100.000 становника градоначелник може поставити највише пет помоћника.
Општинска већа усклађиваће се такође с бројем становника, па ће тако општине до 15.000 житеља имати пет, до 50.000 седам, до 100.000 девет, док ће остали имати до 11 чланова.
Тако ће општинска администрација бити дужна да на интернет презентацији, или на други примерен начин, обавести јавност да је отпочео рад на припреми прописа које доноси скупштина. Такође, 100 грађана с бирачким правом може предложити надлежном одбору скупштине општине спровођење јавне расправе о неком општем акту. Радно тело скупштине може организовати јавно слушање о предлозима одлука о којима одлучују одборници.
Новине стижу и у делу прописа који се односи на сарадњу општина. Предвиђено је да се поједини послови могу поверити другој општини или њеном предузећу и установи, али уз prеthodnu консултацију с МДУЛС-ом и Владину сагласност. Новоусвојеним решењима, тврде у Влади, општине и градови подстичу се на то да више сарађују и помажу једни другима у недостатку капацитета, пре свега у пословима попут комуналних и инспекцијских. Министарство надлежно за локалну самоуправу води евиденцију о закљученим споразумима о сарадњи. Јединице локалне самоуправе могу остваривати сарадњу у областима од заједничког интереса чак и с јединицама локалне самоуправе у другим државама, али у оквиру утврђене политике Републике Србије, уз поштовање територијалног јединства и правног поретка Републике Србије, у складу с Уставом и законом.
У закону су овога пута побројани сви послови у рукама општине, без позивања на неке друге прописе, као што је до сада био случај. Тако се наводи да општина, преко својих органа, у складу с Уставом и законом доноси свој статут, буџет и завршни рачун, просторни и урбанистички план и програм развоја општине, као и стратешке планове и програме локалног економског развоја. Исто тако уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности, локални превоз, коришћење грађевинског земљишта и пословног простора. Стара се о изградњи, реконструкцији, одржавању и коришћењу локалних путева и улица и других јавних објеката од општинског значаја, а у њеној надлежности су и потребе грађана везане за област просвете, научноистраживачке и иновационе делатности, културу, здравствену, социјалну и дечју заштиту, спорт и физичку културу. Општина је задужена да обезбеђује остваривање посебних потреба особа с инвалидитетом и заштиту права осетљивих група. Стара се о развоју и унапређењу туризма, занатства, угоститељства и трговине, доноси и реализује програме за подстицање локалног економског развоја, предузима активности за одржавање постојећих инвестиција и привлачење нових и унапређује опште услове пословања. Стара се о заштити животне средине, заштити од елементарних и других непогода, заштити културних добара од значаја за општину, као и о заштити, унапређењу и коришћењу пољопривредног земљишта. У њеним рукама је остваривање заштите и унапређења људских и мањинских права, родна равноправност, јавно информисање у општини. Локална самоуправа такође утврђује симболе општине и њихову употребу.
Месним заједницама враћа се стара улога у повезивању грађана с локалном самоуправом. Оне су замишљене као место где ће се препознати проблеми и разговарати о потребама грађана. Предлог за образовање месне заједнице, односно њено укидање, може поднети најмање десет одсто бирача, најмање трећина одборника и општинско, односно градско веће. Ангажовање председника и чланова савета, као и чланова других органа месне заједнице не подразумева стварање додатних финансијских обавеза, пише у закону. Новоусвојеним прописом предвиђени су обавезан избор савета месне заједнице, утврђивање његове надлежности, као и надзор општине над радом и актима и овлашћењима месних заједница.
Законом је предвиђено још једна новина – минималан рок од 24 часа за сазивање седнице скупштине општине, односно скупштине града, чиме се, како је образложено, спречава злоупотреба овлашћења. Захтев мора да садржи разлоге који оправдавају хитност сазивања, као и образложење последица које би наступиле њеним несазивањем. Наравно, минималан рок за сазивање седнице скупштине не односи се на ситуацију када је проглашена ванредна ситуација.
Законодавац је подвукао да „одборник има право да буде редовно обавештаван о питањима од значаја за обављање одборничке дужности, као и да на лични захтев од органа и служби општине добије податке који су му потребни за рад”.
Светлана Станковић