Боља заштита интелектуалне својине за опстанак креативне индустрије
НОВИ САД: За опстанак креативне индустрије у Србији, која запошљава око 110.000 људи и приходује годишње више од две милијарде евра, држава треба да донесе добре прописе, али и да их бескомпромисно примењује, речено је у Привредној комори Србије.
Директор Завода за интелектуалну својину Србије Владимир Марић је, на панелу ПКС-а и Института за јавну политику „Изазови дигиталне економије, савремена решења за борбу против пиратерије”, рекао да ће Србија морати да побољша заштиту интелектуалне својине и због преговарачког поглавља 7.
Он је указао на то да постоји велика веза креативних индустрија и интелектуалне својине пошто та индустрија почива на интелектуаној својини, као и да су софтвери, производи музичке, филмске и других индустрија – ауторска дела.
Ако би се укинула ауторскоправна заштита, ти производи би изгубили своју тржишну вредност, навео је Марић.
Како је додао, зато је за опстанак кретивних индустрија важно да држава донесе добре прописе и да их бескомпромисно примењује.
Заменик начелника Одељења СБПОК-а (Служба за борбу против организованог криминала) за борбу против високотехнолошког криминала Драган Јовановић је рекао да је свим полицијама у свету све теже да се боре са савременом пиратеријом због нових технолошких изазова.
Ефикасна борба против криминала се заснива на доброј међународној сарадњи, а истрага често зависи од података који се добију из иностранства, навео је Јовановић.
Казао је да интернет пружа све већу анонимност и унверзалност, као и да се само на „Јутјубу” сваког дана прегледа милијарда сати видео-материјала и свако аплоудује шта год хоће.
Ни ту, како кажу економисти, ни за кога не би смео да буде „бесплатан ручак”.
По његовим речима, у Хрватској креативна индустрија више доприноси него туризам. Марић је навео да у креативној индустрији има више од 50 одсто запослених с факултетским образовањем.
Потпредседник Управног одбора Организације произвођача фонограма Србије Миољуб Крсмановић је рекао да радио и ТВ станице у нашој земљи годишње емитују готово 30 милиона песама и да у тој организацији успеју ауторски да препознају око 70 одсто репертоара.
Пиратерија је неовлашћено коришћење сваког ауторског дела, а сваки емитер треба да поседује оригинални снимак, рекао је он.
Циљ скупа је да подстакне дијалог у вези с прописима и њиховом применом у области заштите интелектуалне својине у ери дигиталне економије.
Д. Млађеновић