Патроле на моторима проредиле трагедије
Након неколико језивих саобраћајних несрећа које су се недавно догодиле у Шиду, Нишу и Чачку, у којима су страдали млади мотоциклисти и њихови путници, а које су унели зебњу у почетак мото - сезоне.
Ипак, на подручју новосадске Полицијске управе, прошла година бележи много повољнију ситуацију у саобраћају у односу на prеthodnе, али охрабрујуће је и стање у специфичној категорији саобраћаја на два точка.
Лане је у јужној Бачкој погинуо један мотоциклиста, у односу на пет у 2016. години. Прошле године није било погинулих возача мопеда, а 2016 је двоје изгубило живот. Такође лане су смртно страдало четири бициклисте, у односу на њих 13, годину раније.
- Имамо позитиван тренд, а очекујемо да ће се изменама закона и повећањем износа казне за некоришћење заштитне кациге, још више допринети безбедности саобраћаја - каже за „Дневник“ официр у одељењу саобраћајне полиције новосадске Полицијске управе Раде Вукелић.
- Веома битан, проценат коришћења заштитне кациге на овом подручју креће се на нивоу око 90 процената, према подацима из Агенције за безбедност саобраћаја за прошлу годину, што је знатно више од тренутног републичког просека. Прецизније говорећи, возачи мотоцикала користе кацигу у 90 одсто случајева, а путници на мотоциклу у 83,3 процената, објашњава наш саговорник, и додаје да ове бројке, указују на задовољавајуће стање.
- Оне, наравно, увек могу бити боље, али су резултат рада саобраћајних полицајаца који већ неколико година интензивно спроводе, контролу саобраћаја на двоточкашима. Њих у Новом Саду има тридесетак. Обављају патролну делатност на мотоциклима и приоритетно контолишу возила из ове категорије, односно мотоцикле и мопеде. Имамо ту привилегију и срећу да због донација града имамо довољан број мотоцикала, тако да сваки службеник дужи своје возило и стога су ови двоточкаши веома добро одржавани и очувани - наводи Вукелић. Он каже полицијски службеници не могу обављати овакву службу, ако prеthodno не прођу специјалистичку обуку за управљање службеним мотоциклом.
- Сваке године пре почетка мото - сезоне, сви који су прошли основну обуку иду на такозвано кондиционирање, при чему се поново проверава њихова психофизичка способност. Саобраћајци возе мотоцикле искључиво на принципу добровољности. Њихова специјалистичка обука изузетно је озбиљна, па свега половина кандидата успе да је заврши, а о њиховој вештини говори и статистика - појашњава за наш лист Вукелић.
Он каже да нема озбиљније повређених саобраћајаца на двоточкашима, али да је, на жалост свих у полицији, колега који се пре три године година враћао с посла својим приватним мотоциклом Милимир Мишановић (31) смртно је страдао, не својом кривицом, када му је један аутомобил пресекао пут. - Најчешћи узроци саобраћајних незгода у којима учествују мотоциклисти су на првом месту неуступања првенства пролаза мотоциклисти приликом бочног укључивања на пут с првенством пролаза. На другом месту је мењењање саобраћајне траке у упоредној вожњи као и стизање мотоциклисте оптозади, од путничког возила које мења трак, док му најчешће мотор уђе у мртви угао, уз лошу процену брзине кретања двоточкааша - каже Вукелић и напомиње да мотоциклисти имају нулту толеранцију на алкохол, али су постали недавно одговорни и за превоз путника под дејством алкохола.
Пре три године погинуо полицајац из Бегеча
Тридесетједногодишњи саобраћајни полицајац Милимир Мишановић из Бегеча погинуо је 11. маја 2015. године у тешкој саобраћајној несрећи која се догодила на путу Сајлово - Ветерник. До судара је дошло када је на мотоцикл који је возио Мишановић налетео "фолксваген поло" који га је одбацио двадесетак метара даље у канал крај пута. Екипа Хитне помоци је брзо дошла на место несреће, али је само могла да констатује смрт јер је од задобијених повреда, полицајац преминуо на лицу места.
- Не дешава се често да су под дејством алкохола, јер то је таква врста возила да пијанство погубно делује, то би било сувише неодговорно понашање. Прекорачње брзине није реткост, те саобраћајци редовно саветују мотоциклистима да смање брзину јер при брзини од 50 километара на сат мотоциклисти је потребно 26 метара да се заустави, с 20 километра заустављање је дуже чак до 47 метра, а то је пола фудбалског стадиона. Такође, веома је важно користити заштитну опрему, уз кацигу, заштитну јакну, панталоне, с одговарајућим протекорима, чизмама...
Када је реч о возачима путничких возила ваљало би да покажу више толаранције и разумевања према овој очигледно угроженој и специфичној категорији учесника у саобраћају.
М. Вујачић