Patrole na motorima proredile tragedije
Nakon nekoliko jezivih saobraćajnih nesreća koje su se nedavno dogodile u Šidu, Nišu i Čačku, u kojima su stradali mladi motociklisti i njihovi putnici, a koje su uneli zebnju u početak moto - sezone.
Ipak, na području novosadske Policijske uprave, prošla godina beleži mnogo povoljniju situaciju u saobraćaju u odnosu na prethodne, ali ohrabrujuće je i stanje u specifičnoj kategoriji saobraćaja na dva točka.
Lane je u južnoj Bačkoj poginuo jedan motociklista, u odnosu na pet u 2016. godini. Prošle godine nije bilo poginulih vozača mopeda, a 2016 je dvoje izgubilo život. Takođe lane su smrtno stradalo četiri bicikliste, u odnosu na njih 13, godinu ranije.
- Imamo pozitivan trend, a očekujemo da će se izmenama zakona i povećanjem iznosa kazne za nekorišćenje zaštitne kacige, još više doprineti bezbednosti saobraćaja - kaže za „Dnevnik“ oficir u odeljenju saobraćajne policije novosadske Policijske uprave Rade Vukelić.
- Veoma bitan, procenat korišćenja zaštitne kacige na ovom području kreće se na nivou oko 90 procenata, prema podacima iz Agencije za bezbednost saobraćaja za prošlu godinu, što je znatno više od trenutnog republičkog proseka. Preciznije govoreći, vozači motocikala koriste kacigu u 90 odsto slučajeva, a putnici na motociklu u 83,3 procenata, objašnjava naš sagovornik, i dodaje da ove brojke, ukazuju na zadovoljavajuće stanje.
- One, naravno, uvek mogu biti bolje, ali su rezultat rada saobraćajnih policajaca koji već nekoliko godina intenzivno sprovode, kontrolu saobraćaja na dvotočkašima. Njih u Novom Sadu ima tridesetak. Obavljaju patrolnu delatnost na motociklima i prioritetno kontolišu vozila iz ove kategorije, odnosno motocikle i mopede. Imamo tu privilegiju i sreću da zbog donacija grada imamo dovoljan broj motocikala, tako da svaki službenik duži svoje vozilo i stoga su ovi dvotočkaši veoma dobro održavani i očuvani - navodi Vukelić. On kaže policijski službenici ne mogu obavljati ovakvu službu, ako prethodno ne prođu specijalističku obuku za upravljanje službenim motociklom.
- Svake godine pre početka moto - sezone, svi koji su prošli osnovnu obuku idu na takozvano kondicioniranje, pri čemu se ponovo proverava njihova psihofizička sposobnost. Saobraćajci voze motocikle isključivo na principu dobrovoljnosti. Njihova specijalistička obuka izuzetno je ozbiljna, pa svega polovina kandidata uspe da je završi, a o njihovoj veštini govori i statistika - pojašnjava za naš list Vukelić.
On kaže da nema ozbiljnije povređenih saobraćajaca na dvotočkašima, ali da je, na žalost svih u policiji, kolega koji se pre tri godine godina vraćao s posla svojim privatnim motociklom Milimir Mišanović (31) smrtno je stradao, ne svojom krivicom, kada mu je jedan automobil presekao put. - Najčešći uzroci saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju motociklisti su na prvom mestu neustupanja prvenstva prolaza motociklisti prilikom bočnog uključivanja na put s prvenstvom prolaza. Na drugom mestu je menjenjanje saobraćajne trake u uporednoj vožnji kao i stizanje motocikliste optozadi, od putničkog vozila koje menja trak, dok mu najčešće motor uđe u mrtvi ugao, uz lošu procenu brzine kretanja dvotočkaaša - kaže Vukelić i napominje da motociklisti imaju nultu toleranciju na alkohol, ali su postali nedavno odgovorni i za prevoz putnika pod dejstvom alkohola.
Pre tri godine poginuo policajac iz Begeča
Tridesetjednogodišnji saobraćajni policajac Milimir Mišanović iz Begeča poginuo je 11. maja 2015. godine u teškoj saobraćajnoj nesreći koja se dogodila na putu Sajlovo - Veternik. Do sudara je došlo kada je na motocikl koji je vozio Mišanović naleteo "folksvagen polo" koji ga je odbacio dvadesetak metara dalje u kanal kraj puta. Ekipa Hitne pomoci je brzo došla na mesto nesreće, ali je samo mogla da konstatuje smrt jer je od zadobijenih povreda, policajac preminuo na licu mesta.
- Ne dešava se često da su pod dejstvom alkohola, jer to je takva vrsta vozila da pijanstvo pogubno deluje, to bi bilo suviše neodgovorno ponašanje. Prekoračnje brzine nije retkost, te saobraćajci redovno savetuju motociklistima da smanje brzinu jer pri brzini od 50 kilometara na sat motociklisti je potrebno 26 metara da se zaustavi, s 20 kilometra zaustavljanje je duže čak do 47 metra, a to je pola fudbalskog stadiona. Takođe, veoma je važno koristiti zaštitnu opremu, uz kacigu, zaštitnu jaknu, pantalone, s odgovarajućim protekorima, čizmama...
Kada je reč o vozačima putničkih vozila valjalo bi da pokažu više tolarancije i razumevanja prema ovoj očigledno ugroženoj i specifičnoj kategoriji učesnika u saobraćaju.
M. Vujačić