НОВА ВАТРЕНА МОЋ Како бије српска НОРА-Б52?
Министар одбране Србије Александар Вулин и делегација Министарства одбране и Војске Србије недавно су боравили у званичној посети Уједињеним Арапским Емиратима, и присуствовали су тестирању самоходне хаубице „НОРА Б-52“, калибра 155 mm.
Министар Вулин је рекао да је у свим сегментима који су испитивани „Нора“ показала изузетне карактеристике, те да имамо разлога да очекујемо да ћемо на светском и тржишту УАЕ имати значајне успехе.
Али, шта чини ово застрашујуће оружје тако траженим и моћним? Ратови који су се водили последњих година, па и овај који се води против Исламске државе показао је ватрена моћ једне војске мора бити убитачна и покретљива.
Све то има ова самоходна топ-хаубица а намењена је за ватрену подршку сопствених јединица, коју остварује снажном, изненадном и брзом ватром по циљевима на великим даљинама.
Војни аналитичар Андреј Млакар за Спутњик је истакао да се „Нора“ с разлогом сматра поносом српске одбрамбене индустрије.
„Тестирани су употреба топа и домет пројектила, који је у овом случају био 140 километара. Тестирана је и балистичка заштита самог возила, као и његово кретање и понашање на високим температурама. Ово је, иначе, први пут да се радила анализа и провера борбене способности саме хаубице у пустињским условима. Важно је истаћи и да би ове године једна батерија ’Нора‘ требало да први пут уђе и у наоружање Војске Србије“, указује Млакар.
Интересантно је, да се досад вршено конвертовање руског топа калибра 130 mm у калибар 155 mm, али да је Србија сада у Великој Плани изградила посебну ковницу за израду цеви калибра 155 mm.
Дакле, укупно 36 пројектила великог разорног дејства, гађање циљева удаљених и до 140 километара и испаљивање 12 пројектила за мање од четири минута, разлог су великог интересовања за артиљеријском хаубицом “нора-Б52”.
Уз то, три логистичка возила, на нивоу батерије, превозе још по 72 пројектила и барутна пуњења. У стању је да испали 12 пројектила за мање од четири минута.
Што се тиче помоћног наоружања, ту је митраљез 12,7 милиметара са турелом, као и две групе од по два бацача димних кутија калибра 82 mm које су уграђене у предњи део кабине возила.
Оно што је такође битно, јесте да оружје поседује уграђен, независни, резервни, ручни хидраулички подсистем који ће обезбедити превођење оруђа из борбеног у маршевски положај ради повлачења са ватреног положаја, што је знатна предност у односу на већину западних решења. Време преласка из маршевског у борбени положај и обрнуто мање је од 90 секунди.
За управљање хаубицом „Нора-Б52” потребна је посада од пет људи, командир, нишанџија, возач и два послужиоца.
На крају, рекли бисмо, нова стратегија: „Удари и помери се”.
М. К.